e-Pedagogium, 2010 (roč. 10), Suppl. 2

Plénum

Speciálněpedagogická intervence v rodinách osob s postižením

Special Education Intervention in Families of People with Disabilities

Iva Strnadová, Lea Květoňová

e-Pedagogium 2010, 10(89):13-23  

Předkládaný příspěvek je zaměřen na možnosti zkvalitnění speciálněpedagogické intervence v rodinách osob s postižením. Zvláštní pozornost je věnována strategiím zvládání zátěže, které si rodiče osob s postižením v průběhu života a vlivem různých životních okolností vytvářejí. Využití strategií zvládání zátěže je ilustrováno příklady z výzkumného šetření u 75 matek osob s mentálním postižením.

Rodičia s postihnutím a ich nepostihnuté deti - problém špeciálnej pedagogiky?

Darina Tarcsiová

e-Pedagogium 2010, 10(89):24-33  

Doktorandi

Specifika studia studentů se sluchovým postižením na vysoké škole

Lenka Doležalová

e-Pedagogium 2010, 10(89):37-61  

Principy auditivně-verbální terapie s akcentem na rodinu jako součást interdisciplinárního týmu v péči o dítě s kochleárním implantátem

Adéla Hanáková

e-Pedagogium 2010, 10(89):62-66  

Sluchově postižené dítě s nařízenou ústavní výchovou

Hearing impairments Child with institutional upbringing

Michaela Jirotková

e-Pedagogium 2010, 10(89):67-76  

Ideal, reality and perspectives- An exploration on role of parents of child with special educational needs in inclusive education

Peng Yan

e-Pedagogium 2010, 10(89):77-89  

The support and involvement of parents of children with special educational needs (SEN) is vital, which links successful implementation and development of inclusive education. Firstly, this paper analyzes the ideal roles that parents of child with SEN should act in inclusive education, such as advocator, promoter and collaborator of inclusive education and lifelong learner; secondly, it discusses current role conflicts which parents of child with SEN are facing in real life, for example, advocating without clear consciousness of right, promoting inclusive education passively, cooperating with professionals negatively and learning without enough supportive...

Postavení rodiny v systému péče o dítě se sluchovým postižením

Pavla Pitnerová

e-Pedagogium 2010, 10(89):90-101  

For the appropriate personality development of a child with hearing impairment, it is necessary to involve a broad team of people - physicians, teachers, and parents. This colaboration, unless it is just formal, can lead to the best incorporation to the majority society. However, family is the most important element of a complex care. Family is the most significant social group for personal development of a child, providing a background and satisfies its needs. The paper discusses the importance of the right choice of communication channel between a hearing-impaired child and its parents.

Čitateľská gramotnosť u detí so sluchovým postihnutím a rodina ako faktor optimalizácie jej rozvoja

Katarína Plačková

e-Pedagogium 2010, 10(89):102-109  

Otázka čitateľskej gramotnosti sa v súčasnosti dostáva do popredia aj v súvislosti s deťmi so sluchovým postihnutím. Veľa našej ako i zahraničnej literatúry poukazuje na ich nedostatočné čitateľské zručnosti. Na druhej strane sa však môžeme stretnúť aj s nepočujúcimi deťmi, ktoré sú naopak dobrými čitateľmi. Je nepopierateľné, že existuje množstvo vzájomne sa prelínajúcich a navzájom sa ovplyvňujúcich faktorov, ktoré pozitívne alebo negatívne ovplyvňujú proces osvojovania si čítania. K týmto faktorom rozhodne patrí aj samotné prostredie a ním uplatňované prostriedky edukácie. Z časového hľadiska je prvým takýmto prostredím rodina. V odborných kruhoch...

Rodinné čtení u malých neslyšících dětí

Klára Ptáčková

e-Pedagogium 2010, 10(89):110-115  

Dítě s poruchou autistického spektra v raném věkovém období v kontextu rodiny

Alena Říhová

e-Pedagogium 2010, 10(89):116-126  

Dědictví rodičovských výchovných postojů - determinace oblasti socializace a sociální integrace osob se zrakovým postižením

Kateřina Stejskalová

e-Pedagogium 2010, 10(89):127-129  

Poradenské služby speciálního pedagoga na základní škole

The special educators' counselling on elementary school

Pavla Švojgrová

e-Pedagogium 2010, 10(89):130-138  

Dospívání lidí s poruchami autistického spektra a jejich vliv na rodinu. Profesní adjustace a pracovní uplatnění lidí s PAS

Eva Urbanovská

e-Pedagogium 2010, 10(89):139-144  

Spolupráce s rodiči žáků základní školy praktické ze sociálně vyloučených lokalit v Kladně

Jana Vožechová

e-Pedagogium 2010, 10(89):145-148  

Význam rodiny u jedinců se zdravotním postižením dlouhodobě žijících v ústavním zařízení

The Importance of Family for People with Disability Who Live in the Social Care Houses in the Long Term

Eliška Vymazalová

e-Pedagogium 2010, 10(89):149-152  

Dramaterapie

Diagnóza jako umělecké gesto

Markéta Dulavová, Kamila Boháčová

e-Pedagogium 2010, 10(89):155-159  

Blindfriendly

Klára Eliášková, Miroslava Wagnerová

e-Pedagogium 2010, 10(89):160-165  

Mezinárodní školení o využití dramaterapie v interkulturním učení

Kristýna Krahulcová

e-Pedagogium 2010, 10(89):166-169  

Dramaterapie na detoxikačním oddělení

Kristýna Krahulcová, Jana Vožechová, Michal Růžička

e-Pedagogium 2010, 10(89):170-173  

Prvky dramatu v nácvikových technikách Kognitivně behaviorální terapie

The elements of the drama in training techniques of cognitive behavioral therapy

Roman Procházka, Michal Růžička

e-Pedagogium 2010, 10(89):174-181  

Autoři definovali průniky dramaterapie a kognitivně behaviorální dramaterapie. Byla položena domněnka, že oba směry mohou využít svých metod pro větší efektivitu terapie. V rámci propojení obou systémů byly definovány dva termíny: behaviorální drama a kognitivní drama. Autoři budou na modelu dále pracovat a prezentovat výsledky na dalších konferencích, workshopech a v odborných pracích.

Psychoterapie v kontextu filosofie jazyka Ludviga Wittgensteina

Vladimír Šik

e-Pedagogium 2010, 10(89):182-197  

Autor se ve své práci pokouší interpretovat vztah filosofie jazyka pozdního období L.Wittgensteina v kontextu psychoterapie a psychoanalýzy. Práce komentuje vývoj jazykové Wittgensteinovy filosofie, vztah filosofie a psychoterapie a také pohled na filosofii v rámci psychoterapeutických systémů. Zvláště se pak zabývá postojem Wittgensteina k Freudovi a jeho psychoanalýze jako vědě a terapeutickému nástroji. V závěru pak reflektuje přítomnost filosofie v psychoterapii obecně. Práce se nezabývá hodnocením Wittgensteinova díla a jeho myšlenek, ale spíš kontextem, provázaností a možným vlivem Wittgensteinovy filosofie jazyka na oblast pomáhající komunikace...

Etopedie

Postavení týraného a zneužívaného dítěte v dysfunkční rodině

Petr Havelka

e-Pedagogium 2010, 10(89):201-207  

Pochopíš a dokážeš to

Roman Procházka

e-Pedagogium 2010, 10(89):208-221  

Článek informuje, o novém projektu Dokážu to, který přináší krátký intervenční program pro léčbu závislosti na pervitinu. Tento intervenční program je založen na principech kognitivně-behaviorální terapie. Během tohoto programu klient projde 12 strukturovaných sezení. Tyto sezení jsou koncipované tak, aby klient pochopil fungování pervitinu v lidském těle. Důležitým faktorem této metodiky je pochopení souvislostí mezi myšlením, emocemi, chováním a fyziologií těla k užívání pervitinu a uvědomil si spouštěče a důsledky užívání.

Rodinná terapie v kontextu léčby závislostí

M. Růžička

e-Pedagogium 2010, 10(89):222-227  

Cílem příspěvku je přiblížit problematiku léčby osob se závislostí v kontextu rodiny závislého klienta. Závislost je nemocí celé rodiny a právě rodinná terapie sehrává v léčbě důležitou úlohu. Příspěvek se bude zabývat jak aplikací vztahové terapie, kdy se jeden z párů léčí se závislosti, tak terapií u rodičů závislých dětí.

Logopedie

Problematika specificky narušeného vývoje řeči z pohledu logopedů ze speciálně pedagogických center

The specific language impairment from the perspective of speech therapists from special education centres

Barbora Bočková

e-Pedagogium 2010, 10(89):231-241  

Integrace žáků s narušenou komunikační schopností

Integration of pupils with communication disorders

Jiřina Klenková

e-Pedagogium 2010, 10(89):242-251  

Logopedická kazuistika

Renata Mlčáková

e-Pedagogium 2010, 10(89):252-259  

Využití rodiny v intervenci narušené komunikační schopnosti - některé limitace a specifika vyplývající z etiologických vazeb

Kateřina Vitásková

e-Pedagogium 2010, 10(89):260-267  

Rodina je považována za jeden z významných prvků ovlivňujících efektivitu intervence v oblasti narušené komunikační schopnosti. V mnoha případech však můžeme poněkud s názorem na nezbytnost či vždy pozitivní vliv zapojení rodičů do "přímé" intervence či "domácí přípravy" poněkud polemizovat, a to mimo jiné i s ohledem na soudobé poznatky z oblasti etiologického vlivu dědičnosti na vznik či prevalenci mnohých forem narušené komunikační schopnosti, především pak specifických i nespecifických poruch vývoje jazyka. Cílem tohoto příspěvku je upozornit na některé vybrané oblasti přímo se dotýkajících reálných možností a limitů využití rodiny v komplexní...

Psychopedie

Rodinné prostredie - žiak s poruchami učenia

Rastislava Brťková

e-Pedagogium 2010, 10(89):271-280  

V príspevku sa autoka zaoberá dieťaťom - žiakom s poruchami učenia v prostredí rodiny. Pozornosť zameriava na vzťah rodičia a dieťa so vzdelávacími problémami, súrodenecké vzťahy, poukazuje na špecifiká rodinnej výchovy a starostlivosti pri prekonávaní ťažkostí vyplývajúcich z dysfunkcií dieťaťa.

Systém sociálnej pomoci rodinám s mentálne postihnutými deťmi vo vybraných európsych krajinách

Adriana Gajdošíková

e-Pedagogium 2010, 10(89):281-294  

Spolupráca rodiny s mentálne postihnutým dieťaťom a špeciálnej základnej školy

Jana Krištofíková

e-Pedagogium 2010, 10(89):295-301  

Príspevok je zameraný na rodinu dieťaťa s MP, jej funkcie, výchovné prístupy v kontexte na spoluprácu so ŠZŠ a zároveň predkladá výsledky prieskumu v danej oblasti.

Výtvarná expresia rodiny u jednotlivcov s mentálnym postihnutím

Jozef Štefan

e-Pedagogium 2010, 10(89):302-314  

Senioři

Využítí cílových sportů ve volném čase seniorů

Utilization target sports in free time of seniors

Hana Bednářová

e-Pedagogium 2010, 10(89):317-322  

Alzheimerova choroba v rodině

Alzheimer's In the Family

Pavlína Brádlová

e-Pedagogium 2010, 10(89):323-328  

K některým aspektům kvality života člověka seniorského věku žijícího v zařízení sociálních služeb

Zdeňka Kozáková

e-Pedagogium 2010, 10(89):329-344  

Rodina pečující o člena s těžkým zdravotním postižením - známe ji?

Jan Michalík

e-Pedagogium 2010, 10(89):345-354  

V rámci příspěvku bude pozornost věnována charakteristice rodiny, v níž je pečováno o člena s těžkým zdravotním postižením. Zvláště půjde o postižení soudobých tendencí a směrů, které ovlivňujíc kvalitu života této rodiny a jí odpovídající dopad do kvality speciálně-pedagogické péče. Vystoupení je určeno odborníkům z pomáhajících profesí, kteří se chtějí seznámit s aktuálními a soudobými poznatky z prostředí pečujících rodin a osob.

Reminiscence v péči o seniory (s demencí) - z pozice rodinných pečovatelů

Reminiscence position in life and support elderly people with Alzheimer dinase

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2010, 10(89):355-362  

Senior telefon

Robert Pitrák

e-Pedagogium 2010, 10(89):363-367  

Somatopedie

Vplyv rodiny na školské sebahodnotenie žiaka s telesným postihnutím

The influence of school evaluation of a pupil with physical handicap

Terézia Harčaríková

e-Pedagogium 2010, 10(89):371-380  

The author deals with the influence of the family on school evaluation of a pupil with physical handicap. To what extend influences the level of school evaluation presence of a physical handicap? To what extend could affect a school selfrefelction of a student with a physical handicap his family? The child looks at itself as it thinks his closest social environment sees it - parents, siblings, teacher, peers, their expectations and their fulfillment. From the point of view of the author family has an important influence on a pupil with physical handicap.

Spolupráce s rodinou pacientů při léčbě leukémie

Barbora Ludíková

e-Pedagogium 2010, 10(89):381-385  

Surdopedie

Neslyšící dítě ve slyšící pěstounské rodině

Alice Dužíková Kramářová

e-Pedagogium 2010, 10(89):389-403  

Na svém pracovišti mám v péči tři pěstounské rodiny se sluchově postiženými dětmi, které mají v důsledku svých životních osudů ještě další zdravotní postižení a psychická traumata. Každá z těchto rodin se musela vyrovnat se spoustou obtíží, opustit svůj dosavadní životní styl, popřípadě i svou práci, své zájmy a záliby redukovat na minimum a veškerý čas věnovat těmto dětem a jejich trápení a problémům. Musejí podstupovat náročné anabáze po ordinacích odborných lékařů, zvládat problematiku nových diagnóz a terapeutické postupy při řešení problémů s výchovou těchto dětí, učí se pracovat s moderní technikou a hledat kontakty na organizace, které jim mohou...

Poradenská práca s rodinou a deťmi so sluchovým postihnutím

Counselling in Work for and Family and their hearing children

Klaudia Guštafíková

e-Pedagogium 2010, 10(89):404-414  

Výzkum informovanosti a uvědomění Znakového jazyka u žáků se sluchovým postižením (zpráva o výsledcích výzkumu)

Adéla Hanáková, Miloň Potměšil, Petra Potměšilová, Jitka Vítová

e-Pedagogium 2010, 10(89):415-434  

Podpora rodiny při výuce anglického jazyka u žáků se sluchovým postižením

Family support to pupils with hearing impairment when learning English language

Kateřina Jeřábková

e-Pedagogium 2010, 10(89):435-439  

Theory of mind development in hearing impaired children

Joanna Kossewska

e-Pedagogium 2010, 10(89):440-460  

Niektoré špecifické problémy rodín so sluchovo postihnutým dieťaťom

Ľubica Kročanová

e-Pedagogium 2010, 10(89):461-466  

Príspevok obsahuje niektoré čiastkové poznatky o rodine so sluchovo postihnutým dieťaťom raného veku. Málokedy sa doceňuje fakt, že tieto rodiny treba charakterizovať ako rizikové, nakoľko sú neustále ohrozené možnosťou zlyhania v niektorej oblasti svojho pôsobenia.

Znakový jazyk a jeho role v rozvoji osobnosti dítěte s těžkým sluchovým postižením

Jiří Langer

e-Pedagogium 2010, 10(89):467-472  

Rodina a dieťa so sluchovým postihnutím

Margita Schmidtová

e-Pedagogium 2010, 10(89):473-483  

Identifikácia a analýza informačných a vzdelávacích potrieb rodičov detí so sluchovým postihnutím vzdelávaných v integrovaných podmienkach

Andrea Surová, Darina Tarcsiová

e-Pedagogium 2010, 10(89):484-498  

Príspevok analyzuje výsledky dotazníkovej akcie medzi rodičmi detí so sluchovým postihnutím v bežných vzdelávacích podmienkach. Zameral sa na identifikáciu oblasti informovanosti týchto rodičov - oblasť sociálnu, vzdelávaciu a zdravotnú. Výsledky môžu slúžiť ako podklad pre realizáciu vzdelávacích aktivít pre rodičov týchto detí a taktiež poskytujú informácie o ich potrebách a zároveň poukazujú na súčasnú situáciu v danej oblasti.

Rodina ako významný faktor úspešnej inklúzie dieťaťa s poruchou sluchu

Katarína Zborteková

e-Pedagogium 2010, 10(89):499-504  

Tyflopedie

Na cestě k plynulosti. Motivace zrakově postižených ke zdokonalování v anglickém jazyce

On the Way to Fluency. Motivation of Visually Impaired to Improvement in English

Ivan Antov

e-Pedagogium 2010, 10(89):507-524  

Rodina s těžce zrakově postiženým jedincem a jejich vzájemné působení

Family with severely visually impaired individuals and their interactions

Martina Brožová

e-Pedagogium 2010, 10(89):525-532  

Cílem tohoto příspěvku je zaměřit se na rodinu, v niž se vyskytuje zrakově postižený jedinec a jejich vzájemné působení. Tzn. jak je zrakově postižený jedinec schopen ovlivnit život v rodině a jakým způsobem mu může naopak rodina pomoci a přispět tak k jeho lepšímu rozvoji.Úvod příspěvku, bude patřit základní charakteristice, rodiny a jedince se zrakově postiženým. Dále pak již bude popisovat jednotlivá specifika, která vyplývají z jednotlivých životních etap zaměřujících se na vzájemné působení těchto dvou subjektů.V závěru bude provedeno stručné shrnutí poznatků celého příspěvku.

Inovace přístupů v prostorové orientaci osob se zrakovým postižením prostřednictvím tyflomap

Dita Finková

e-Pedagogium 2010, 10(89):533-537  

Od dieťaťa k rodine (alebo keď sa medicínsky model ranej starostlivosti mení na špeciálno-pedagogický)

Jana Lopúchová

e-Pedagogium 2010, 10(89):538-548  

Včasná pomoc (intervencia) je otvoreným a interdisciplinárnym systémom pomoci všetkých skupín profesionálov - lekárov, psychológov, špeciálnych pedagógov a iných odborníkov, ktorí sa snažia pomáhať deťom s postihnutím. Bez spolupráce s rodičmi a s rodinou však tento systém nemôže byť funkčný. Rodina je neoddeliteľnou súčasťou v starostlivosti o dieťa s postihnutím. V týchto intenciách je príspevok zameraný na genézu chápania ranej starostlivosti, na zdôraznenie posunu tohto chápania od medicínskeho modelu po model špeciálnopedagogický (psychologický) a najmä na to, akú úlohu v celom tomto systéme zohráva rodina dieťaťa, teda jeho užšie sociálne prostredie.

Kompetence speciálního pedagoga v rovině poradenství pro rodiny s jedincem se zrakovým postižením

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2010, 10(89):549-552  

Role asistenta pedagoga v kontaktu s rodiči integrovaného nevidomého studenta

The role of assistant teacher in contact with the parents of an integrated blind student

Lenka Mitrychová

e-Pedagogium 2010, 10(89):553-558  

Obraz rodiny dítěte a dospělého se zdravotním postižením v závěrečných pracích studentů

The image of the family of the child and adult with disabilities in the theses of students

Veronika Růžičková

e-Pedagogium 2010, 10(89):559-565  

Rodina jako jedna z nejbližších sociálních skupin dítěte či dospělé osoby se zdravotním postižením je velmi důležitou sociální jednotkou, která má výrazný vliv na vstup jedince do společnosti, jeho adaptabilitu, přizpůsobení se okolnostem, ale i schopnostem vycházet s ostatními. Důležitou roli rodiny v procesu socializace, integrace i pozdějšího pracovního začlenění si uvědomují nejen odborníci, ale také studenti, kteří si volí téma závěrečných, bakalářských a diplomových prací. V rámci svého příspěvku se zaměřuji na kompilaci zmíněných závěrečných prací studentů, a to tak, aby vznikl obraz rodiny člena se zdravotním postižením z pohledu studentů speciální...

Spolupráce s rodinami klientů

Marie Schifferová

e-Pedagogium 2010, 10(89):566-573  

Rodina v kontextu kvality života dětí s retinopatií nedonošených

The family in the context of quality of life in children with retinopathy of prematurity

Kateřina Stejskalová

e-Pedagogium 2010, 10(89):574-583