e-Pedagogium 2010, 10(89):559-565

The image of the family of the child and adult with disabilities in the theses of students

Veronika Růžičková
Mgr. Veronika Růžičková, Ph.D., Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta UP v Olomouci

Family as one of the closest social group for adult or child with disabilities is an important social unit, which has considerable influence on the entry of the individual in the society, his adaptability, adaptation to circumstances, but also to relate to other people. Important role of families in the process of socialization, integration and subsequent "work integration" are aware not only experts but also students, who choose the theme for their final, bachelor and diploma theses.
The contribution focuses to on the compilation of theses from "my" students, and so creates the image of the family with member with disabilities from the perspective of Special education students. Presented theses and the results were and are process/ed under my direction in the previous 5 years.

Keywords: Family, child and adult with disabilities, child and adult with visual impairments, theses from students

Published: December 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Růžičková, V. (2010). The image of the family of the child and adult with disabilities in the theses of students. e-Pedagogium10(Suppl. 2), 559-565
Download citation

References

  1. FINKOVÁ, D. LUDÍKOVÁ, L. RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
  2. CHMELÍKOVÁ, L. Postoje pracovníků ve zdravotnictví k potřebám zdravotně postižených. Olomouc: PdF UP, 2009 (bakalářská práce).
  3. LOPÚCHOVÁ, J. Pedagogika zrakovo postihnutých. Vybrané kapitoly. Bratislava: Malag, 2008. ISBN 978-80-89113-53-8.
  4. MAČÁKOVÁ, T. Možnosti využití tyflotechniky u osob seniorského věku. Olomouc: PdF UP, 2009 (bakalářská práce).
  5. MITRYCHOVÁ, L. Výběr povolání zrakově postižených žáků středních škola s ohledem na zvolenou formu vzdělávání. Olomouc: PdF UP, 2009 (diplomová práce).
  6. NEUMANOVÁ, A. Psychologické aspekty přijetí postiženého dítěte rodiči. Olomouc: PdF UP, 2008 (bakalářská práce).
  7. PÍPOVÁ, Z. Rozvoj zrakově postižených dětí pomocí canisterapie. Olomouc: PdF UP, 2005 (bakalářská práce).
  8. ŠTANTEJSKÁ, L. Volba povolání osob se zrakovým postižením s ohledem na stupeň a typ zrakové vady. Olomouc: PdF UP, 2009 (diplomová práce).
  9. UŠALOVÁ, M. Vodící pes jako pomocník a společník nevidomého. Olomouc: PdF UP, 2008 (bakalářská práce).
  10. VÁGNEROVÁ, N. Vliv přítomnosti domácího zvířete na rozvoj zrakově postiženého dítěte. Olomouc: PdF UP, 2008 (bakalářská práce).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.