e-Pedagogium, 2024 (roč. 24), číslo 3
Úvod
Introduction
redakce
e-Pedagogium 2024, 24(3)
Články
Pozitivní podpora změny chování v prostředí školy
Positive Behaviour Support in the school environment
Radka Hájková, Justýna Dočkalová, Irena Plevová, Lucie Glaser
e-Pedagogium 2024, 24(3):7-22 | DOI: 10.5507/epd.2024.011
Článek se zaměřuje na vysvětlení pojmu - Pozitivní podpora změny chování (Positive Behaviour Support, PBS/PBIS), který je na našem území zatím nový. V rámci zavádění tohoto přístupu do českých škol jsme navrhli kurz, jehož struktura je v článku popsána, zejména se pak zaměřujeme na vysvětlení principů využití proaktivních strategií, které mohou vést k trvalé změně nežádoucího chování u žáků. Čtenář by měl být schopen na konci textu popsat souvislosti mezi PBS a aplikovanou behaviorální analýzou (ABA), měl by umět shrnout základní behaviorální principy, které lze ve výuce využít pro eliminaci náročného chování, popsat různé funkce chování a vědět o...
Vplyv pohlavia a bydliska na vývin artikulácie u slovenských detí. Pilotná štúdia
The Influence of Gender and Residence on Articulation Development in Slovak Children: A Pilot Study
Dana Buntová
e-Pedagogium 2024, 24(3):23-36 | DOI: 10.5507/epd.2024.013
Narušenie zvukovej roviny reči sa môže rozvinúť do dyslexie a negatívne ovplyvniť kvalitu života dieťaťa. Spoľahlivé normatívne testy sú nevyhnutné na včasnú diagnostiku a včasnú intervenciu, ktorá je podmienená optimálnym zložením normatívnej vzorky. V pilotnej štúdii sme hodnotili 100 intaktných slovenských monolingválnych detí vo veku 5 až 6 rokov pomocou nového artikulačného testu ARTES. Cieľom štúdie je zistiť, či bydlisko a pohlavie dieťaťa majú vplyv na úroveň vývinu výslovnosti u typicky sa vyvíjajúcich slovenských detí. Z našich zistení vyplýva, že zrozumiteľnosť reči, percento správne vyslovených spoluhlások a samohlások a percento správne...