e-Pedagogium, 2023 (roč. 23), číslo 3

Úvodem

Alena Jůvová

e-Pedagogium 2023, 23(3)  

Články

Moc (bez)mocných učitelů: kázeň v současné škole

The power of the powerless teachers: discipline in the contemporary school

Anna Páchová

e-Pedagogium 2023, 23(3):7-29  

Školní kázeň je historicky nedílnou součástí edukační praxe. Nicméně spolu se vznikem alternativních výukových směrů a akcentem na konstruktivistický způsob vyučování přichází volání po oslabení moci školy a autority učitele. Text se soustřeďuje na téma kvalitativní změny paradigmatu v otázce disciplinace žáků. Analýza disciplinace v českém prostředí byla založena na porovnání tradičního přístupu k výuce matematiky s přístupem výuky dle tzv. Hejného metody, pro které je typické paradigma nižší autoritativnosti učitele. Text odpovídá na to, jak vypadají kázeňské intervence v hodinách matematiky vyučovaných tradičním způsobem (T-třídy) a Hejného přístupem...

Distanční výuka v perspektivě žáků 9. ročníku ZŠ

9th graders' perspectives on distance learning

Hana Urbanová

e-Pedagogium 2023, 23(3):30-42  

Příspěvek představuje sondu do života jedné třídy v průběhu jednoho kalendářního roku. Předkládaná kvalitativní studie využívá unikátní situace opakovaného uzavření škol v letech 2020 a 2021 a sleduje bezprostřední dojmy a vývoj postojů žáků osmého, resp. devátého ročníku základní školy na distanční výuku. Výzkum probíhal ve třech fázích, které sledovaly nejprve očekávání žáků a následně jejich zkušenosti s průběhem distanční výuky po opakovaném uzavření školy. K získání dat byly využity písemné narace, ohniskové skupiny a polostrukturované rozhovory se žáky. Výsledky ukázaly, že docházelo ke změnám postojů žáků v nazírání na distanční výuku v čase....

Recenze a krátké zprávy

Učit se být učitelem: K vybraným problémům učitelského vzdělávání

Lubomír Vojtěch Baar

e-Pedagogium 2023, 23(3)  

K didaktice malých jazyků: hebrejština na FF UP v Olomouci

Didactics of small languages: Hebrew at the Faculty of Arts, Palacký University in Olomouc

Lenka Uličná, Hana Budíková, Bára Tylčerová

e-Pedagogium 2023, 23(3)  

Tento přehledový článek se zabývá výukou moderní hebrejštiny a je výsledkem projektu IGA_FF_2022_033 K didaktice malých jazyků: hebrejština na FF UP v Olomouci. Autorky v textu upozorňují na obtíže spojené s výukou malých a exotických jazyků na univerzitách, zejména na nedostatek didaktického školení a metodologické opory pro učitele těchto jazyků.

Zpráva z konference Future Edu o vzdělávání v nových formách

Klára Křivánková

e-Pedagogium 2023, 23(3)