e-Pedagogium, 2023 (roč. 23), číslo 2

Úvod

Introduction

e-Pedagogium 2023, 23(2)  

Although the Czech educational system is continuously undergoing serious changes, the direction of education policy remains unclear, the previously defi ned problems still persist and currently bear signs of systemic failure. New ideas are constantly emerging with which teachers are confronted and, in fact, already overwhelmed, new topics suffer from the lack of proper systematisation, the proposals for change are random and sometimes cannot even be applied in the Czech school environment.

Články

Absence kvalitativního posunu ve výuce angličtiny jako cizího jazyka

A Lack of Qualitative Leap in EFL

Steve Morris, Václav Řeřicha

e-Pedagogium 2023, 23(2):5-23 | DOI: 10.5507/epd.2023.006  

Autoři článku, který se zabývá výukou angličtiny, upozorňují na to, že v terciárním vzdělávání je u některých studentů zřetelná absence kvalitativního posunu v mluveném i psaném projevu. Tento trend byl potvrzen průzkumem, jehož výsledky jsou uvedeny v textu. Zdá se, že většina studentů dosáhne na začátku vysokoškolského studia určité setrvalé hladiny znalosti angličtiny (přibližně na úrovni B2). Tento článek se zamýšlí nad omezeními převládajících metod výuky a navrhuje změnu přístupu, který bude podporovat mj. sebedůvěru, kreativitu a využívat experiment. Autoři se snažili zjistit, zda tyto metody nabízejí prostor pro zvýšení sebedůvěry a s tím spojených...

Profil asistenta pedagoga v kontextu osobnostních rysů v Olomouckém kraji

The Profile of a Teaching Assistant in the Context of Personality Traits in the Olomouc Region

Justýna Dočkalová, Jana Kvintová, Radka Hájková, Simona Dobešová Cakirpaloglu

e-Pedagogium 2023, 23(2):24-36 | DOI: 10.5507/epd.2023.005  

Příspěvek se zaměřuje na asistenty pedagoga a jejich profil v kontextu osobnostních rysů. Cílem studie bylo popsat a prozkoumat rozložení osobnostních rysů u asistentů pedagoga v Olomouckém kraji. Osobnostní rysy jsme zkoumali prostřednictvím Osobnostního inventáře NEO. Inventář byl součástí online baterie, kterou jsme nasdíleli emailem všem základním školám v Olomouckém kraji. Získali jsme výzkumný vzorek o velikosti 159 respondentů. Výsledkem je zjištění osobnostních rysů u asistenta pedagoga v Olomouckém kraji. Ve srovnání s normou byl prokázán statisticky významný rozdíl v dimenzích otevřenosti vůči zkušenosti, neuroticismu, svědomitosti a přívětivosti....

Analýza studijního textu Anglický jazyk pro pedagogické profese, metody a výukové materiály

English for Educators study text analysis, methods and Materials

Linda Valešová

e-Pedagogium 2023, 23(2):37-54 | DOI: 10.5507/epd.2023.010  

Článek představuje některé významné metody výuky angličtiny používané v historii metodiky angličtiny, popisuje jejich aplikaci ve výuce a ukazuje, jak se jejich vliv promítnul do studijních materiálů. Na základě teoretického přehledu se zabývá analýzou studijního textu navrženého pro kurz Anglický jazyk pro pedagogické profese 1,2. Kurz je určen budoucím učitelům (kteří nestudují angličtinu jako svůj obor) s cílem rozšíření jejich kompetencí v angličtině v oblasti vzdělávání, konkrétně v pedagogice, psychologii a sociálních vědách. Příspěvek analyzuje jednotlivé techniky ve vybraném pracovním listu a přiřazuje je k zmíněným metodám. V závěru práce...

Vnímání digitálních kompetencí budoucích učitelů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci

Perception of Digital Competences of Future Teachers at the Faculty of Science of Palacký University in Olomouc

Jana Slezáková

e-Pedagogium 2023, 23(2):55-67 | DOI: 10.5507/epd.2023.011  

Příspěvek se zabývá významem rozvoje digitálních kompetencí během pedagogické přípravy budoucích učitelů přírodovědných předmětů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Zdůrazňuje problematiku informačního myšlení, které je vyžadováno stále více profesemi. Do dotazníkového šetření byla zařazena jedna z otázek pro studenty informatiky týkající se algoritmizace a programování. Důvodem je skutečnost, že se jedná o dva hlavní pilíře pojetí IT v kontextu změn ve vzdělávání v České republice. Z výsledků šetření vyplynul jednoznačný závěr týkající se využití výukové robotiky. Ta je vhodným nástrojem pro rozvoj osobnosti, logického myšlení,...

Recenze a krátké zprávy

Challenges of Educational Research in the Age of Networking and Emerging Artificial Intelligence

e-Pedagogium 2023, 23(2)  

The Institute of Pedagogy and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc cordially invites you to the annual 19th International Scientific Conference called Current Problems of Pedagogy in the Research of Doctoral Students “Challenges of Educational Research in the Age of Networking and Emerging Artifi cial Intelligence”