e-Pedagogium 2010, 10(89):271-280

Rodinné prostredie - žiak s poruchami učenia

Rastislava Brťková
PaedDr. Rastislava Brťková, PhD., Kat. špeciálnej pedagogiky, UK PdF, Račianska 59, 812 34 Bratislava

V príspevku sa autoka zaoberá dieťaťom - žiakom s poruchami učenia v prostredí rodiny. Pozornosť zameriava na vzťah rodičia a dieťa so vzdelávacími problémami, súrodenecké vzťahy, poukazuje na špecifiká rodinnej výchovy a starostlivosti pri prekonávaní ťažkostí vyplývajúcich z dysfunkcií dieťaťa.

Klíčová slova: Dieťa s poruchami učenia, rodinné prostredie, rodina a stres, príprava na vyučovanie v domácom prostredí

The author deals with the child - the pupil with learning disabilities in a family environment. He focuses on a relationship between parents and their child with educational problems, siblings relationship, points to specific family education and care to overcome difficulties resulting from the dysfunction of the child.

Keywords: Child with learning disabilities, family environment, family and stress, preparation for teaching in a family environment

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Brťková, R. (2010). Rodinné prostredie - žiak s poruchami učenia. e-Pedagogium10(Suppl. 2), 271-280
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAJO, I. 1983. Pedagogika špecializovaných tried základnej školy. Vysokoškolské skriptá UK v Bratislave, 1983. ISBN 85-469-83.
  2. BARTOŇOVÁ, M. 2004. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3613.
  3. BELKOVÁ, V. 2004. Podiel školy a rodiny na náprave dyslexie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 2004. ISBN 80-8055-991-0.
  4. BRŤKOVÁ, R. 2002. Aktuálny stav edukácie mentálne postihnutých detí z aspektu právnych a pedagogických noriem. Bratislava: UK, 2002.
  5. HELUS, Z. 2007. Sociální psychológie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s. 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3.
  6. KUCHARSKÁ, A. 1997. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1997. Praha: Portál, 1997. 1211-670X.
  7. KIRBYOVÁ, A. 2000. Nešikovné dítě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-424-9.
  8. MATĚJČEK, Z. 1995. Dyslexie, specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  9. MATĚJČEK, Z. et al. 2006. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1173-2.
  10. MICHALOVÁ, Z. 2007. Sondy do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkuv Brod: Tobias, 2007. ISBN 80-7311-075-X.
  11. POKORNÁ, V. 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3., rozšírené vydanie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-90.
  12. SELIKOWITZ, M. 2000. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-773-7.
  13. STRNADOVÁ, I. 2005. Zdroje stresu a jeho zvládání v rodinách dětí s dyslexii. In: Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 40, 2005, č. 4, s. 309-324.
  14. STRNADOVÁ-LEDNICKÁ, I. 2005. Stresové a resilienční faktory v rodinách s dětmi s poruchami učení. In: Speciální pedagogika, 15, 2005, č. 3, s. 200-215.
  15. VÁGNEROVÁ, M. 2006. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0956-8.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.