e-Pedagogium 2010, 10(89):13-23
Speciálněpedagogická intervence v rodinách osob s postižením
- Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, katedra speciální pedagogiky; Faculty of Education, Charles University in Prague, Department of Special Education
Předkládaný příspěvek je zaměřen na možnosti zkvalitnění speciálněpedagogické intervence v rodinách osob s postižením. Zvláštní pozornost je věnována strategiím zvládání zátěže, které si rodiče osob s postižením v průběhu života a vlivem různých životních okolností vytvářejí. Využití strategií zvládání zátěže je ilustrováno příklady z výzkumného šetření u 75 matek osob s mentálním postižením.
Klíčová slova: Rodinná resilience, strategie zvládání zátěže, mentální postižení, speciálněpedagogické poradenství, behaviorální fenotypy
Special Education Intervention in Families of People with Disabilities
The presented paper is focused on possibilities of improving the quality of special education intervention in families of people with disabilities. Special intention is given to coping strategies which are developed by parents of people with disabilities within their lifespan and under influence of diverse life circumstances. The possibilities of using the coping strategies are illustrated by examples from research in 75 mothers of persons with intellectual disabilities.
Keywords: Family resilience, coping strategies, intellectual disabilities, special-educational intervention, behavioural phenotypes
Zveřejněno: 1. prosinec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- AAMR (2002) Mental Retardation. Definition, classification, and System of Supports. Washington. ISBN 0-940898-82-9.
- Analýza stresových a resilientních činitelů v rodinách dětí žijících s jedním rodičem. GA ČR, registrační číslo 406/06/0779.
- BOSS, P. (2002) Family Stress Management: A Contextual Approach. 2nd ed. London: Sage Publications. ISBN 0-8039-7390-X.
Přejít k původnímu zdroji...
- COWAN, P. A. et al. (1996) Thinking about risk and resilience in families. In HETHERINGTON, E. M., BLECHMAN, E. A. (Eds.) Stress, coping and resiliency in children and families, p. 1-38, Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum. ISBN.
- GRAY, D. (2006) Coping over time: The parents of children with autism. In Journal of Intellectual Disabilities Research, Vol. 50, p. 970-976.
Přejít k původnímu zdroji...
- HAUSER, S. T. (1999) Understanding resilient outcomes: Adolescent lives across time and generations. In Journal of Research and Adolescence, Vol. 9, No. 1, p. 1-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- KELSO, T., FRENCH, D., FERNANDEZ, M. (2005) Stress and coping in primary caregivers of children with a disability: a qualitative study using the Lazarus and Folkman Process Model of Coping. In Journal of Research in Special Educational Needs, Vol. 5, No. 1, p. 3-10.
Přejít k původnímu zdroji...
- KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (2004) Zabezpečování potřeb dítěte se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. In KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (Ed.) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. ISBN 80-7315-063-8.
- KVĚTOŇOVÁ, L. (2007) Rodina a výchova dítěte se zrakovým postižením. In HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. (2007) Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-159-1.
- LAZARUS, R. S., FOLKMAN, S. (1984) Coping and Adaptation. In GENTRY, D. (Ed.) Handbook of Behavioral Medicine. New York: The Guilford Press.
- LEWIS, P. et al. (2006) Psychological Well-being of Mothers of Youth with fragile X Syndrome" Syndrome Specificity and within-Syndrome
- Variability. In Journal of Intellectual Disability Research, Vol. 50, No. 12, p. 894-904.
- McINTYRE, L. L. et al. (2004) Quality of Life for Young Adults with Severe Intellectual Disability : Mothers' Thoughts and reflections. In Journal of Intellectual and Developmental Disability, Vol. 29, No. 2, p. 131-146.
Přejít k původnímu zdroji...
- PHILLIPS, G. (2009) Resilience in Practice Interventions. In Child Care in Practice, Vol. 14, No. 1, p. 45-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- SOBOTKOVÁ, I. (2007) Psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-250-8.
- STRNADOVÁ, I. (2008) Rodiny osob s mentálním postižením. Současné směry ve výzkumu a možnosti speciálněpedagogické intervence. Praha: nakladatelství Pedagogické fakulty UK. ISBN 978-80-7290-388-7.
- STRNADOVÁ, I. (2009) Speciálněpedagogická intervence v rodinách s mentálně postiženými dětmi. Habilitační přednáška, PdF MU Brno. 1. 12. 2009.
- STRNADOVÁ, I., EVANS, D. (2007) Coping Strategies in Mothers of School-Aged Children with Intellectual Disabilities. In Australasian Journal of Special Education, Vol. 31, No. 2, p. 159-170.
Přejít k původnímu zdroji...
- STRNADOVÁ, I. (2007) Resilience v rodinách dětí s autismem. In Speciální pedagogika, roč. 17, č. 4, s. 203-212.
- SUMMERS, J. A. et al. (2005) Conceptualizing and Measuring Family Quality of Life. In Journal of Intellectual Disability Research, Vol. 49, No. 10, p. 777-783.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠOLCOVÁ, I. (2009) Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2947-3.
- VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. (2009) Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. 336 s., 1. vydání. ISBN 978-80-246-1616-2.
- WALSH, F. (1999) Religion and spirituality: Wellsprings for healing and resilience. In Walsh, F. (Ed.) Spiritual resources in family therapy, p. 3-27. New York: Guilford. ISBN.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.