e-Pedagogium 2010, 10(89):13-23

Special Education Intervention in Families of People with Disabilities

Iva Strnadová, Lea Květoňová
Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, katedra speciální pedagogiky; Faculty of Education, Charles University in Prague, Department of Special Education

The presented paper is focused on possibilities of improving the quality of special education intervention in families of people with disabilities. Special intention is given to coping strategies which are developed by parents of people with disabilities within their lifespan and under influence of diverse life circumstances. The possibilities of using the coping strategies are illustrated by examples from research in 75 mothers of persons with intellectual disabilities.

Keywords: Family resilience, coping strategies, intellectual disabilities, special-educational intervention, behavioural phenotypes

Published: December 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Strnadová, I., & Květoňová, L. (2010). Special Education Intervention in Families of People with Disabilities. e-Pedagogium10(Suppl. 2), 13-23
Download citation

References

  1. AAMR (2002) Mental Retardation. Definition, classification, and System of Supports. Washington. ISBN 0-940898-82-9.
  2. Analýza stresových a resilientních činitelů v rodinách dětí žijících s jedním rodičem. GA ČR, registrační číslo 406/06/0779.
  3. BOSS, P. (2002) Family Stress Management: A Contextual Approach. 2nd ed. London: Sage Publications. ISBN 0-8039-7390-X. Go to original source...
  4. COWAN, P. A. et al. (1996) Thinking about risk and resilience in families. In HETHERINGTON, E. M., BLECHMAN, E. A. (Eds.) Stress, coping and resiliency in children and families, p. 1-38, Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum. ISBN.
  5. GRAY, D. (2006) Coping over time: The parents of children with autism. In Journal of Intellectual Disabilities Research, Vol. 50, p. 970-976. Go to original source...
  6. HAUSER, S. T. (1999) Understanding resilient outcomes: Adolescent lives across time and generations. In Journal of Research and Adolescence, Vol. 9, No. 1, p. 1-24. Go to original source...
  7. KELSO, T., FRENCH, D., FERNANDEZ, M. (2005) Stress and coping in primary caregivers of children with a disability: a qualitative study using the Lazarus and Folkman Process Model of Coping. In Journal of Research in Special Educational Needs, Vol. 5, No. 1, p. 3-10. Go to original source...
  8. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (2004) Zabezpečování potřeb dítěte se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. In KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (Ed.) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. ISBN 80-7315-063-8.
  9. KVĚTOŇOVÁ, L. (2007) Rodina a výchova dítěte se zrakovým postižením. In HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. (2007) Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-159-1.
  10. LAZARUS, R. S., FOLKMAN, S. (1984) Coping and Adaptation. In GENTRY, D. (Ed.) Handbook of Behavioral Medicine. New York: The Guilford Press.
  11. LEWIS, P. et al. (2006) Psychological Well-being of Mothers of Youth with fragile X Syndrome" Syndrome Specificity and within-Syndrome
  12. Variability. In Journal of Intellectual Disability Research, Vol. 50, No. 12, p. 894-904.
  13. McINTYRE, L. L. et al. (2004) Quality of Life for Young Adults with Severe Intellectual Disability : Mothers' Thoughts and reflections. In Journal of Intellectual and Developmental Disability, Vol. 29, No. 2, p. 131-146. Go to original source...
  14. PHILLIPS, G. (2009) Resilience in Practice Interventions. In Child Care in Practice, Vol. 14, No. 1, p. 45-54. Go to original source...
  15. SOBOTKOVÁ, I. (2007) Psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-250-8.
  16. STRNADOVÁ, I. (2008) Rodiny osob s mentálním postižením. Současné směry ve výzkumu a možnosti speciálněpedagogické intervence. Praha: nakladatelství Pedagogické fakulty UK. ISBN 978-80-7290-388-7.
  17. STRNADOVÁ, I. (2009) Speciálněpedagogická intervence v rodinách s mentálně postiženými dětmi. Habilitační přednáška, PdF MU Brno. 1. 12. 2009.
  18. STRNADOVÁ, I., EVANS, D. (2007) Coping Strategies in Mothers of School-Aged Children with Intellectual Disabilities. In Australasian Journal of Special Education, Vol. 31, No. 2, p. 159-170. Go to original source...
  19. STRNADOVÁ, I. (2007) Resilience v rodinách dětí s autismem. In Speciální pedagogika, roč. 17, č. 4, s. 203-212.
  20. SUMMERS, J. A. et al. (2005) Conceptualizing and Measuring Family Quality of Life. In Journal of Intellectual Disability Research, Vol. 49, No. 10, p. 777-783. Go to original source...
  21. ŠOLCOVÁ, I. (2009) Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2947-3.
  22. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. (2009) Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. 336 s., 1. vydání. ISBN 978-80-246-1616-2.
  23. WALSH, F. (1999) Religion and spirituality: Wellsprings for healing and resilience. In Walsh, F. (Ed.) Spiritual resources in family therapy, p. 3-27. New York: Guilford. ISBN.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.