e-Pedagogium 2010, 10(89):389-403

Neslyšící dítě ve slyšící pěstounské rodině

Alice Dužíková Kramářová
SPC pro SP při MŠ, ZŠ a SŠ pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí, detašované pracoviště Frýdek-Místek, 8. pěšího pluku 1975

Na svém pracovišti mám v péči tři pěstounské rodiny se sluchově postiženými dětmi, které mají v důsledku svých životních osudů ještě další zdravotní postižení a psychická traumata. Každá z těchto rodin se musela vyrovnat se spoustou obtíží, opustit svůj dosavadní životní styl, popřípadě i svou práci, své zájmy a záliby redukovat na minimum a veškerý čas věnovat těmto dětem a jejich trápení a problémům. Musejí podstupovat náročné anabáze po ordinacích odborných lékařů, zvládat problematiku nových diagnóz a terapeutické postupy při řešení problémů s výchovou těchto dětí, učí se pracovat s moderní technikou a hledat kontakty na organizace, které jim mohou pomoci.
Výchova SP dítěte v pěstounské péči je velmi náročná a odpovědná činnost. Vyžaduje obrovské úsilí, trpělivost a spolupráci pěstounské rodiny se spoustou odborníků. Jak se v praxi ukazuje, SP dítě v pěstounské péči nemá pouze sluchovou vadu, ale v drtivé většině případů se časem projeví i další diagnózy jako oční vada, ADHD, autismus, neurologické a psychiatrické diagnózy apod. Pěstounům velmi chybí dostatek odborných informací a pomoc úřadů.
Velkým problémem se ukazuje nutnost vzdělávání těchto dětí v školách pro sluchově postižené. Tyto školy jsou většinou velice vzdálené od místa bydliště SP dětí v pěstounské péči a tyto nemohou denně dojíždět. Pobyt v internátu znamená odloučení až odcizení od nové rodiny, pokud není dítě v pěstounské rodině pevně citově zakotveno. Pak může docházet k regresi psychických traumat a k jejich vystupňování do patologických projevů jako v případě již zmiňovaného chlapce. Rodina i dítě se dostává zpět na začátek, povinná školní docházka musí být řešena ne příliš vhodným způsobem - integrací s asistentem pedagoga se znalostí znakové řeči. A zde opět narážíme na problém - vhodné školy v místě bydliště mají své asistenty, kteří neznají ani základy znakové řeči a tudíž nejsou pro komunikaci těžce SP dítěte s pedagogem vybaveni.
Vzhledem k tomu, že zdravotní a psychický stav dítěte je důležitější než dosažené vzdělání, volíme tedy raději integraci s maximální péčí a pomocí SPC pro SP, pěstounů a školských pracovníků a s využitím možností legislativních úprav vzdělávání.
Pěstounským rodinám velmi chybí společenské uznání jejich práce a dostatečná prezentace na veřejnosti. Práce s těmito dětmi je připravila o čas, některé přátele, koníčky, ale dala jim nové přátele, otevřela před nimi nové obzory, dala jim zažít i radost z úspěchu.
Přesto u těchto obětavých lidí cítím velkou lásku k těmto postiženým dětem, velkou obětavost a entuziasmus, se kterým se do pěstounské péče vrhají bez ohledu na překážky, které na ně čekají. Berou svou péči o tyto děti jako poslání a bojují za ně snad ještě víc než za své vlastní děti a za to jim patří dík celé naší společnosti.

Klíčová slova: Pěstounská rodina × sluchově postižené dítě, socializační proces × výchovné problémy, odloučení × odcizení

At his workstation I care with three foster-family hearing handicapped children that have as a result of their living lives of 5.1. additional disability and "emotional traumata. Each of these families had to cope with difficulties, to leave their current lifestyle, where appropriate, their work, their interests and passions to reduce to a minimum and any time paid to such children and their sorrow and problems. Must undergo intensive anabáze after ordinacích of specialists, deal with the issue of new diagnosis and therapeutic procedures to resolve problems with the education sector, these children are taught how work with modern techniques and find contacts to the organizations that they they can help.
Education of the child in a foster-care sptm is very intensive and responsible business. Requires enormous effort, patience and foster cooperation families with lots of experts. How in the practice shows, SP child in foster-care not only auditory defect, but in most cases, drtivé over time affect other diagnosis as eye defect, ADHD, autismus, neurological and a psychiatric diagnosis, etc. A very missing enough professional Pěstounům information and assistance offices.
The big issue demonstrates the need for training of children in schools for the hearing. These schools are very remote from the place of residence of children in foster care, sptm, and these cannot daily people. Stay in internátu means detachment to stolen from new families, If the child in a foster-family firmly enshrined emotionally. Then may experience the regression of psychiatric suffered and to their escalation into pathological speeches as already referred to boys. Flowfamily I child gets back to the top, compulsory education should be dealt with not too in an appropriate manner - by integrating with an Assistant for the znalostí character speech. And here again the problem hallmarked by hate-best chool in place residence have their assistants, who do not know, or speech and therefore basics character not for the child to communicate with one of the most heavily sptm installations.
Whereas that health and psychological status of the child It is more important than formal education, we therefore prefer integration with maximum care and using SPC for sptm, pěstounů and educational workers and with legislative amendments education.
Pěstounským families very missing public recognition of their work and adequate presentation to the public. Working with these children is prepare for some time, friends, hobbies, but gave them new friends, opened up new horizon before them, gave them a chance and joy of success.
However, these dedicated people I feel big love these affected children, large obětavost and enthusiasm with which to foster-care project, regardless of the obstacles that they are waiting. Their care of these children work as mission and perhaps even more for them than for its own children and they are even named the whole of our society.

Keywords: Foster family × a hearing-impaired child, socialization process × educational issues troubles, separation × alienating, social interaction

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dužíková Kramářová, A. (2010). Neslyšící dítě ve slyšící pěstounské rodině. e-Pedagogium10(Suppl. 2), 389-403
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bubleová, V.: Rodina - O dětech i rodičích, Systém náhradní rodinné péče, 14. 2. 2000.
  2. Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002.
  3. Hronová, A., Motejzíková, J.: Raná komunikace mezi matkou a dítětem, FRPSP, Praha 2002.
  4. Pěstouni uváděných dětí - záznam jejich výpovědí, foto.
  5. Poul, J.: Dítě s vadou sluchu, Gong, 1992.
  6. Šedivá, Z.: Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 1, Septima, Praha 1997.
  7. Šedivá, Z.: Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 2, Septima, Praha 1998.
  8. Zákon o rodině č. 50/1973 Sb. a z. č. 132/1982 Sb.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.