e-Pedagogium, 2019 (roč. 19), číslo 2

Články

Mezikulturní studie hodnotové orientace a jejího vlivu na formování sebepojetí doktorandů

A cross-cultural study of value orientation and its effect on doctoral students’ self-concept formation

Danping Peng, Iva Koribská, Štefan Chudý

e-Pedagogium 2019, 19(2):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2019.011  

Enormní změny v posledních desetiletích vedly k trendu globalizace vysokoškolského vzdělávání. Globalizace přináší značné příležitosti pro rovnost a kvalitu vzdělávání zahraničních studentů, ale zároveň představuje určité výzvy. Výzkum se zaměřil na formování sebepojetí doktorandů. K prozkoumání hodnotových orientací studentů doktorského studia a jejich sebepojetí bylo využito kvalitativního přístupu. Cílem výzkumu bylo přispět k odborné literatuře o hodnotách doktorandů a ke zlepšení praxe ve vysokoškolském vzdělávání. Výzkumný vzorek byl sestaven náhodným výběrem. Výzkumu se zúčastnili čtyři mezinárodní doktorandi. Na základě shromážděných údajů...

Děti v romských rodinách

Children in Roma families

Denisa Selická

e-Pedagogium 2019, 19(2):21-31 | DOI: 10.5507/epd.2019.012  

Romové a romské rodiny mají nezastupitelnou roli ve vzdělávání svých dětí. Nemůžeme to účinně nahradit žádnou jinou sociální institucí, která by se snažila tuto roli převzít. V příspěvku prezentujeme názory odborníků. Důraz je kladen na postavení romského dítěte v rodině a jeho specifické rysy.

Základy organizace a trendy akademické profesionální hudební výchovy na Ukrajině

Fundamentals of organization and trends of academic professional music education in the Ukraine

Olena Matselyukh

e-Pedagogium 2019, 19(2):32-43 | DOI: 10.5507/epd.2019.013  

Tato stať pojednává o struktuře moderního hudebního vzdělávání a školy jako celku didaktických, teoretických a praktických aspektů učení. To vyšlo najevo díky novým pojmům hudební výchovy, které se staly vlajkovou lodí dětského školství, a praktickým úspěchům v pedagogickém úsilí ukrajinského skladatele Bohdana Kotyuka: "Studiem folklóru k formování národního vědomí studentů".

O postojích studentů ke skupinovému vyučování v hodinách matematiky

On students' attitudes towards small group teaching in mathematics lessons

Petr Emanovský

e-Pedagogium 2019, 19(2):44-58 | DOI: 10.5507/epd.2019.014  

Zkoumání postojů studentů patří k aktuálním tématům týkajícím se vyučovacího procesu. Pro zkvalitnění tohoto procesu je užitečné znát postoje studentů k jeho různým aspektům. Důležitým faktorem ovlivňujícím kvalitu vyučování jsou použité vyučovací metody. Článek se zabývá postoji studentů vzhledem k jedné z těchto metod, totiž ke skupinovému vyučování. Pro tento účel byl realizován kvantitativní výzkum. Cílem tohoto výzkumu bylo určit postoje studentů k implementaci této vyučovací metody do hodin matematiky a zkoumat vliv věku a pohlaví studentů na tyto postoje. Výzkumnou metodou byl sémantický diferenciál použitý na vzorek 364 studentů základních...

Měření vybraných aspektů chování studentů v online kurzech

Measurement of selected aspects of student behavior in online courses

Michal Černý

e-Pedagogium 2019, 19(2):59-67 | DOI: 10.5507/epd.2019.015  

Článek analyzuje možnosti využití analýzy učení mimo LSM, tedy v edukačních prostředích, která nejsou spojená s běžným robustními systémy jako je Moodle nebo Blackboard, ale které je možné analyzovat jen skrze nástroje webové analytiky. Toto téma bylo dlouhou dobu v diskursu pedagogickou veřejností marginalizováno. Naše výzkumná a metodologická pozornost ale ukazuje, že data, která lze z těchto prostředí získat o studijním a informačním chování studentů mohou být pro design celého edukačního prostředí zajímavá a mohou pomoci s významnými změnami v oblasti návrhu kurzů, měření atraktivnosti či srozumitelnosti jednotlivých stránek atp. V tomto článku...

Tendence hledání prožitku a preference zkušenostního učení

Sensation seeking tendency and the preference of experiential learning

Dita Culková, Jan Suk

e-Pedagogium 2019, 19(2):68-79 | DOI: 10.5507/epd.2019.016  

Tato popisná studie je založena na smíšené základní strukturované výzkumné strategii, jejímž základem je neintervenční dotazník a podrobnější polo-strukturované rozhovory. Statisticky významná korelace mezi stupněm tendence hledat prožitek a preferencemi tzv. zážitkového učení je zkoumána pomocí Pearsonova korelačního koeficientu. Kvalitativní část výzkumu ověřuje, zda sledovaní studenti s vysokou tendencí intuitivně a záměrně hledají zážitkové učení, zatímco dva ze tří studentů s nízkou tendencí hledat mimořádné prožitky nemají hlubokou vnitřní potřebu zkušenostního učení; v případě, že je k dispozici, však vítají nabídku zážitkové pedagogiky.