e-Pedagogium, 2022 (roč. 22), číslo 2

Introduction

editors

e-Pedagogium 2022, 22(2):5-6  

Články

Reformy v programech vzdělávání učitelů ke zvýšení profesionalizace učitelské profese

Reforms in teacher education programs to enhance the professionalization of the teaching profession

Talar Agopian

e-Pedagogium 2022, 22(2):7-19 | DOI: 10.5507/epd.2022.013  

Sociologové definovali charakteristiky, které odlišují plné profese od jiných druhů povolání. Literatura o učitelském povolání uvádí, že učitelství je klasifikováno jako polo profese, protože atributy učitelské profese nenaplňují vlastnosti, které charakterizují plnohodnotnou profesi. Status učitelské profese lze pozvednout tak, že se z výuky stane více vědecká, na důkazech založená a výzkumem informovaná profese. Tento článek zdůrazňuje důležitou roli programů vzdělávání učitelů při realizaci těchto zlepšení a zvyšování úrovně postavení učitelské profese. Reformy v těchto programech mohou pomoci budoucím učitelům získat odbornou znalostní bázi a specializovanou...

Vztah problémového používání internetu a deprese, úzkosti u studentů vysokoškolských studentů: systematický přehled

The relationship between problematic internet use and depression, anxiety in university students: a systematic review

Justýna Dočkalová, Xue Zhao, Jana Kvintová

e-Pedagogium 2022, 22(2):20-35 | DOI: 10.5507/epd.2022.006  

Každý den jsme vystaveni moderním technologiím, které ve větší či menší míře ovlivňují naše chování a vnímání. V souvislosti s používáním technologií se od roku 2015 zvýšil výskyt duševních poruch. Cílem této studie bylo zpracovat systematický přehled, který by zahrnoval dosavadní poznatky o problematickém chování na Internetu v souvislosti s úzkostí a/nebo depresí u vysokoškolských studentů. Zaměřili jsme se na dva typy výzkumných studií: z Číny a z dalších zemí. Práce ze zahraničí byly převzaty z databáze Medline Univerzity Palackého v Olomouci. Příspěvky z Číny byly převzaty z databáze Elsevier ScienceDirect Sichuan University of Science & Engineering....

Mezinárodní srovnávací studie standardů pro profesní rozvoj nových učitelů

International comparative study of standards for new teacher's professional development

Zhaohao Nian, Štefan Chudý

e-Pedagogium 2022, 22(2):36-50 | DOI: 10.5507/epd.2022.003  

Podle teorie profesního rozvoje učitelů lze kariérní růst učitelů rozdělit do pěti etap: úvodní, stabilní, nové výzvy a problémy, profesní stagnace, obnova nebo degenerace (Day, Sachs, 2004). Z hlediska profesního rozvoje učitele se jako noví (začínající) učitelé obecně chápou učitelé, kteří jsou kvalifikovaní pro výuku méně než tři roky (Zhong, 2017). Vzhledem k tomu, že se nový učitel nachází v počáteční fázi svého profesního rozvoje, má tato učitelská filozofie a praxe vliv na učitelské postoje, identitu a vyučovací metody profesní kariéry učitele, která bezprostředně začíná. Když noví učitelé vstoupí do nového prostředí, musí se s novou identitou...

Zprávy

Conference SCUP & NPI Trends in Teachers’ Education in the mirror of today’s society  8th–9th of November 2022

e-Pedagogium 2022, 22(2)