e-Pedagogium, 2021 (roč. 21), číslo 1
Úvod
Úvodem
Redakce
e-Pedagogium 2021, 21(1):5-6
Články
Vplyv vybraných faktorov na úroveň kyberšikany u žiakov stredných škôl
The influence of selected variables on the level of cyberbullying at the high school students
Milan Kubiatko, Kristýna Balátová, Nikola Tomčalová
e-Pedagogium 2021, 21(1):7-22 | DOI: 10.5507/epd.2021.015
Kyberšikana patrí medzi javy, ktoré sú v súčasnej dobe neoddeliteľnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Cieľom výskumu bolo zistiť úroveň kyberšikany u žiakov stredných škôl, ďalej vplyv premenných ako osamelosť, gender, navštevovaný ročník, bydlisko, počet súrodencov, súčasný stav, vzdelanie otca a matky. Výskumnú vzorku tvorilo 269 žiakov stredných škôl. Ako výskumný nástroj bol použitý dotazník so škálovanými položkami Likertovho typu. Výsledky ukázali významný vplyv vybraných premenných a ich dopad je diskutovaný v závere štúdie. Tiež boli prezentované implikácie do praxe.
Supervize na základních školách
Supervision at elementary school
Bohdana Břízová, Jana Šleisová
e-Pedagogium 2021, 21(1):23-35 | DOI: 10.5507/epd.2021.013
Supervize funguje jako nezávislá odborná podpora pro profesionály, a to především v oborech, kde se intenzivně pracuje se vztahem či s emocemi. Ovšem ve většině škol představuje supervize téměř neznámý pojem, nebo naopak není správně vykládán. Také proces zavedení supervize do školy je prozatím neprobádanou oblastí, od které se ovšem velmi významně odráží další vývoj supervize a její efektivita. Cílem výzkumného šetření bylo provést analýzu a popsat současný postoj pedagogických pracovníků ve školství k supervizi. K naplnění výše stanoveného cíle byla použita metoda kvalitativního charakteru, metoda dotazování, technika neřízeného rozhovoru. Osloveni...
Analýza didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol
Analysis of the didactic equipment of biology textbooks for lower secondary school
Zbyněk Vácha, Markéta Bohdalová
e-Pedagogium 2021, 21(1):36-53 | DOI: 10.5507/epd.2021.004
Příspěvek se zabývá analýzou didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. Do hodnocení bylo zařazeno celkem 35 titulů od sedmi různých nakladatelství. K šetření byla využita metoda měření didaktické vybavenosti učebnic. Tato metoda je založena na vyhodnocování rozsahu využití jednotlivých strukturních částí, které plní v učebnici specifickou funkci a podporují tak roli textu jako učebního média. Z hlediska sledovaného aspektu vyšly z průzkumu nejlépe učebnice od nakladatelství Nová škola, s. r. o. a Fraus.
Vliv terénní výuky na dosahování kognitivních a afektivních cílů u žáků na primárním stupni základních škol
Impact of fieldwork education on performing cognitive and affective objectives in pupils at primary schools
Zbyněk Vácha, Tomáš Ditrich
e-Pedagogium 2021, 21(1):54-66 | DOI: 10.5507/epd.2020.021
Příspěvek je zaměřen na dosahování vzdělávacích cílů v kognitivní a afektivní rovině u žáků na primárním stupni základních škol v závislosti na využití rozdílného výukového prostředí. V kontrolní skupině probíhala výuka v tradiční učebně, ve skupině experimentální v prostředí školní zahrady. Tematicky byla výuka zaměřena na běžně se vyskytující bezobratlé živočichy. Na výzkumném šetření spolupracovalo 225 žáků pátých tříd. Dosahování znalostních cílů bylo ověřováno na základě systému pre-test a post-test. Úroveň afektivních cílů byla zjišťována s pomocí dotazníku Likertova typu. Výsledky poukazují na statisticky významný vliv terénní výuky v prostředí...
Názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením v oblasti sexuální výchovy
Opinions and practical experiences of pedagogical worker and pupils with intellectual disability in the field of sexuality education
Zdeňka Kozáková, Petra Hermanová
e-Pedagogium 2021, 21(1):67-76 | DOI: 10.5507/epd.2021.014
Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem bylo prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zjistit názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením (MP) v oblasti sexuální výchovy. Dílčími cíli bylo zjistit, zda je z pohledu pedagogů a žáků zařazení sexuální výchovy dostatečné a zda je pro její realizaci ve škole adekvátní zázemí a vybavení. Výsledky ukazují, že u žáků se středním a těžkým MP je sexuální výchova zastoupena dostatečně a je pro ni v dané škole adekvátní čas i prostor. Naopak u žáků s lehkým MP je dle pedagogů i žáků její zařazení zcela nedostačující. Žáci s lehkým MP uvádí,...
Recenze
Výhody a limity informálního osvojování si jazyka na základě ICT: Akční výzkum a jeho potenciál
Jana Černá
e-Pedagogium 2021, 21(1):77-79
Manželstvo a rodina v ponímaní mládeže
Denisa Selická
e-Pedagogium 2021, 21(1):80-82
Psychologie učení. Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi
Pavla Šindlerová
e-Pedagogium 2021, 21(1):83-85
Utopismus, nebo realismus Komenského projektu nápravy věcí lidských?
Hana Pavlisová
e-Pedagogium 2021, 21(1):86-88
Prosociálnosť a aspekty prosociálneho správania v dimenziách učiteľa materskej školy – vedecká monografia
Matej Slováček
e-Pedagogium 2021, 21(1):89-91
Kdo chytá v síti
Klára Mikulcová
e-Pedagogium 2021, 21(1):92-94