e-Pedagogium, 2020 (roč. 20), číslo 4
Úvod
Introduction
Editors
e-Pedagogium 2020, 20(4)
Články
Didaktické konotace ilustrací v učebnicích
Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts
Václav Řeřicha, Libor Práger
e-Pedagogium 2020, 20(4):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2021.012
Článek Didaktické konotace ilustrací v učebnicích je návrhem teoretického rámce pro vytvoření a hodnocení didaktického efektu ilustrací v učebnicích cizích jazyků. Barthesova (1977) struktura novinové fotografie jako informace, která má zdroj emise, kanál transmise a bod příjmu, je porovnána s ilustrací v učebnicích. Aby se v bodu příjmu mohl dostavit didaktický efekt, musí fotografie podstoupit při emisi a transmisi didaktickou úpravu. Před dvaceti a třiceti lety byly o ilustracích publikovány popisné a klasifikující studie. Současná preference fotografií bez didaktické úpravy je vysvětlována jako pokus vydavatelů smazat vizuální rozdíly mezi...
Kontextuální překlad jako přínosný přístup k výuce
Translation in Context as a Beneficial Teaching Approach
Linda Valešová, Ondřej Duda
e-Pedagogium 2020, 20(4):14-25 | DOI: 10.5507/epd.2021.011
Článek se zabývá překladem v kontextu jako nástrojem pro zlepšení jazykových dovedností studentů. Pojednává o významu překladu ve výuce anglického jazyka, jeho potlačení z důvodu prosazování komunikativního přístupu a obrození překladu v posledních letech. Důraz je kladen na kontext, který je nevyhnutelný pro správný přenos sdělení z jednoho jazyka do druhého při zachování lingvistických charakteristik obou jazyků a obsahu daného sdělení. Praktická část představuje výzkum vedený mezi studenty anglického jazyka (budoucími učiteli), který analyzuje jejich zkušenosti s překladem na středních školách a charakteristiky tohoto překladu.
Nízke socioekonomické zloženie školy ako indikátor nízkeho dosiahnutého vzdelania: Prípad Slovensko
Low Socioeconomic School Composition as an Indicator of Low Educational Attainment: Evidence from Slovakia
Tomáš Lintner
e-Pedagogium 2020, 20(4):26-33 | DOI: 10.5507/epd.2021.010
Táto štúdia je prvá svojho typu na Slovensku, ktorá za využitia verejne prístupných dát z celej krajiny mapuje cesty absolventov základných škôl s vysokým zastúpením sociálne znevýhodnených detí. Sekundárne agregované dáta zozbierané zo slovenských základných škôl a Ministerstva školstva pokrývajúce približne štvrtinu všetkých sociálne znevýhodnených študentov na základých školách boli spracované do nového datasetu. Prierezová analýza ukázala, že v porovnaní so slovenským priemerom, žiaci končiaci základné školy s vysokým zastúpením sociálne znevýhodnených detí s väčšou pravdepodobnosťou nepokračujú v ďalšom vzdelávaní a s menšou pravdepodobnosťou...
Proaktívne zvládanie záťaže v profesii učiteľa
Proactive coping in the teaching profession
Žaneta Miháliková Žitňáková
e-Pedagogium 2020, 20(4):34-51 | DOI: 10.5507/epd.2021.001
Predložený príspevok sa zaoberá skúmaním proaktívnych stratégií zvládania záťaže u učiteľov. Hlavným cieľom práce bolo zistiť medzipohlavné rozdiely v úrovni proaktívneho zvládania záťaže pomocou Inventára proaktívneho zvládania záťaže. Ďalším cieľom práce bolo preskúmať rozdiely v úrovni proaktívneho zvládania záťaže u učiteľov v závislosti od dĺžky ich pedagogickej praxe. Celkovo sa výskumu zúčastnilo 135 učiteľov, 112 žien (83 %) a 23 mužov (17 %). Výsledky nášho výskumu preukázali prítomnosť rozdielov v úrovni vyhľadávania emocionálnej podpory medzi mužmi a ženami a tiež rozdiely v oblasti strategického plánovania, proaktívneho a reflektívneho...
Interpersonální bezprostřednost učitelů v českém vzdělávacím prostředí: Platnost a spolehlivost dotazníku IBU
Teacher interpersonal immediacy in the Czech education environment: Validity and reliability of the IBU questionnaire
Renáta Matušů
e-Pedagogium 2020, 20(4):52-63 | DOI: 10.5507/epd.2021.007
Výzkumná studie se zabývá základními vlastnostmi dobrého měření nově zkonstruovaného výzkumného nástroje k zjišťování míry interpersonálně bezprostředního chování učitelů. Cílem bylo ověřit konstrukční validitu a reliabilitu dotazníku Interpersonální bezprostřednosti učitele (IBU) určeného pro žáky 2. stupně základních škol. Za pomoci faktorové analýzy bylo přijato pětifaktorové řešení, jehož obsahem jsou faktory bezprostřednost orientovaná na žáky, výuková interpersonální bezprostřednost, pozitivita učitele, sdílení neformální rámce a absence nevhodného chování učitele. Reliabilita dotazníku byla vyhodnocena na základě koeficientu Cronbachovy alfy...
Postava čerta a křesťanská tradice v evropských pohádkách
Devil's Character and Christian Tradition in European Children's Stories
Imron Wakhid Harits, Muna AlFadlilah
e-Pedagogium 2020, 20(4):64-71 | DOI: 10.5507/epd.2020.012
Evropské pohádky se rozšířily a ovlivnily další příběhy ve světě. Od 17. a 19. století, kdy Perrault a btaři Grimmové vydali literární pohádky, byla tato sbírka pohádek upravena v mnoha verzích s vlastními kulturními charakteristikami. Ďábel je jednou z postav v těchto evropských pohádkách, která je opravdu jedinečná díky svým odlišným perspektivám v kultuře a tradici. Tento článek zkoumá charakter ďábla ve třech evropských pohádkách, Kate a ďábel, Ďábel a babička, a Billy Duff a ďábel. Předmětem studie je zkoumat charakter ďábla z evropské kultury a tradice od pohanské éry až po křesťanství. Odhalit charakter ďábla v evropských dětských příbězích...
Zprávy
Working Academics Value Excellence for International Teachers
SCUP organising team 2020
e-Pedagogium 2020, 20(4)