e-Pedagogium 2010, 10(89):260-267
Využití rodiny v intervenci narušené komunikační schopnosti - některé limitace a specifika vyplývající z etiologických vazeb
- Oddělení komunikačních a senzorických poruch, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Rodina je považována za jeden z významných prvků ovlivňujících efektivitu intervence v oblasti narušené komunikační schopnosti. V mnoha případech však můžeme poněkud s názorem na nezbytnost či vždy pozitivní vliv zapojení rodičů do "přímé" intervence či "domácí přípravy" poněkud polemizovat, a to mimo jiné i s ohledem na soudobé poznatky z oblasti etiologického vlivu dědičnosti na vznik či prevalenci mnohých forem narušené komunikační schopnosti, především pak specifických i nespecifických poruch vývoje jazyka. Cílem tohoto příspěvku je upozornit na některé vybrané oblasti přímo se dotýkajících reálných možností a limitů využití rodiny v komplexní intervenci zaměřené na narušenou komunikační schopnost, které by měly být dle našeho názoru předmětem intenzivnější diskuse vedoucí ke zkvalitnění a zefektivnění působení odborníků v této oblasti.
Klíčová slova: Rodina, komunikační poruchy, narušená komunikační schopnost, specificky narušený vývoj řeči, SLI, jazykové poruchy, logopedie, dědičnost
The family is considered to be one of the most substantial factors influencing the effectiveness of the intervention within the field of communication disorders. Nevertheless, in many cases the opinion referring to the necessity or invariable positive parental impact on "direct" intervention or "home preparing" could be argued about, besides all with respect to contemporary knowledge of the etiological impact of the heredity on the onset or prevalence of many forms of communication disorders, mainly specific and nonspecific language development disorders. The aim of this contribution is to draw an attention to some specific areas related directly to the real possibilities and limitations of the utilization of families in a complex intervention focused on communication disorders, which should be, in our opinion, much more intensively discussed to improve the quality and increase the effectiveness of the treatment of the specialists in this area.
Keywords: Family, communication disorders, communication ability impairment, specific language impairment, SLI, language disorders, speech and language therapy, heredity
Zveřejněno: 1. prosinec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- BISHOP, D. V. M, MCDONALD, D. Identifying language impairment in children: combining language test scores with parental report. International Journal of Language & Communication Disorders. 2009, vol. 44, no. 5, pp. 600-615. ISSN 1368-2822.
Přejít k původnímu zdroji...
- BISHOP, D. V. M., HAYIOU-THOMAS, M. E. Heritability of specific language impairment depends on diagnostic kriteria. Genes, Brain & Behavior. 2008, vol. 7, no 3, pp. 365-372. ISSN 1601-1848.
Přejít k původnímu zdroji...
- BONNEAU, D., VERNYB, A. C., UZÉC, J. Les facteurs génétiques dans les troubles spécifiques du langage oral. Archives de Pédiatrie. 2004. vol. 11, no. 10, pp. 1213-1216. ISSN 0929-693X.
Přejít k původnímu zdroji...
- CONTI-RAMSDEN, G. ET AL. Familial loading in specific language impairment: patterns of differences across proband characteristics, gender and relative type. Genes, Brain & Behavior. 2007, vol. 6, no. 3, pp. 216-228. ISSN 1601-1848.
Přejít k původnímu zdroji...
- DAVIS, O. S., HAWORTH, C. M., PLOMIN, R. Learning abilities and disabilities: generalist genes in early adolescence. Cognitive Neuropsychiatry. 2009. vol. 14, no. 4-5, pp. 312-31. ISSN 1464-0619.
Přejít k původnímu zdroji...
- DIONNE, G. What role do genes play in language skills? Encyclopedia of Language and Literacy Development. pp. 1-8. [online]. London, ON: Canadian Language and Literacy Research Network. 2009. [cit. 30. ledna 2009]. Dostupné na world wide web <http://www.literacyencyclopedia.ca/pdfs/topic.php?topId=284>.
- HAYIOU-THOMAS, M. E., OLIVER, B., PLOMIN, R. Genetic Influences on Specific Versus Nonspecific Language Impairment in 4-Year-Old Twins. Journal of Learning Disabilities. 2005. vol. 38, no. 3, pp. 222-32. ISSN 0022-2194.
Přejít k původnímu zdroji...
- MERRICKS, M. J. ET AL. The aetiology of specific language impairment: no evidence of a role for obstetric complications. Journal of Neural Transmissions. 2004. vol. 111, no. 7. pp. 773-789. ISSN 0300-9564.
Přejít k původnímu zdroji...
- VITÁSKOVÁ, K. Dopad legislativy na pregraduální přípravu logopedů a intervenci narušené komunikační schopnosti. In IX. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami IV. Dramaterapeutická konference Olomouc 11.-12. 3. 2008. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008a. ISBN 978-80-244-2010-3 [CD-rom].
- VITÁSKOVÁ, K. Speciálněpedagogická diagnostika specifických poruch učení v kontextu transferu etiologických faktorů a symptomatologie. In Špecifické poruchy učenia a správania v kontexte inluzívnej edukácie. Zborník z prvej medzinárodnej e-konferencie v Prešove 5.-7. máj 2008. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej university. 2008b. s. 23-29. ISBN 978-80-8068-801-1.
- VITÁSKOVÁ, K. Special communication needs and their implementation in the education process from the speech-language therapy perspective. In Specjalne potrzeby edukacyjne. Tom I. Wybrane aspekty funkcjowania osób z niepelnosprwanoscia. Bielsko-Biala: Wysza Szkola Administracji. 2009a. pp. 108-115. ISBN 978-83-60430-13-2.
- VITÁSKOVÁ, K. Specific communication and sensory deficits - the invisible factor, determining the success and efficiency of applying information and communication technologies in education. In PRE-CONFERENCE PROCEEDINGS of the Special Focus Symposium on 8th ICESKS: Information, Communication and Economic Sciences in the Knowledge Society. Zagreb: ECNSI, Učiteljskij Fakultet u Zagrebu (University of Zagreb). 2009b, pp. 162-169. ISBN 978-953-7210-22-9.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.