e-Pedagogium, 2024 (roč. 24), číslo 2

Introduction

Editors

e-Pedagogium 2024, 24(2)  

Články

Gramotnost pro umělou inteligenci: koncepty, přístupy a otevřené otázky

AI literacy: concepts, approaches and open questions

Michal Černý

e-Pedagogium 2024, 24(2):7-16 | DOI: 10.5507/epd.2024.009  

Studie přestavuje základní pojetí konceptualizace pojmu AI gramotnost, jako nové formy gramotnosti, která souvisí s rozvojem systémů s umělou inteligencí a jejich dopadem na vzdělávání i pracovní trh. Studie identifikuje význam a smysl této nové kompetence a přístupy k ní, které se vyskytují v literatuře. V závěrečné diskusi poukazuje na otevřené otázky a problémy které by měly být předmětem dalšího výzkumného zkoumání.

Digitální gramotnost seniorů v kontextu univerzit třetího věku

Digital Literacy of Seniors in the Context of Third Age Universities

Eva Janouchová, Kristýna Obršálová

e-Pedagogium 2024, 24(2):17-26 | DOI: 10.5507/epd.2024.012  

Výzkumný projekt je zacílen na problematiku vzdělávání seniorů, jako významné součásti celoživotního vzdělávání (učení). Příspěvek prezentuje výsledky empirického šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit a analyzovat vybrané aspekty digitální gramotnosti posluchačů univerzit třetího věku a interpretovat je v souvislosti s možným využitím digitálních technologií v rámci institucionální edukace seniorů. V souladu se specifickými cíli a charakteristikami daného výzkumného šetření byl vybrán smíšený výzkumný design. Tento přístup umožnil kombinaci kvalitativních a kvantitativních metodologických strategií, což vedlo k efektivní integraci a interpretaci...