e-Pedagogium, 2020 (roč. 20), číslo 2

Úvod

Introduction

Editorial Board

e-Pedagogium 2020, 20(2)  

Články

Konektivismus ve fenomenologicko-pragmatistické tradici

Connectivism in phenomenological-pragmatist tradition

Michal Černý

e-Pedagogium 2020, 20(2):7-24 | DOI: 10.5507/epd.2020.017  

Cílem teoretické studie je analyzovat teorii konektivismu se kterou přišel v roce 2004 George Siemens a která se stala klíčovým impulsem pro rozvoj online vzdělávání ve formě MOOC. Sám Siemens se ve svém článku odvolává na tradice konstruktivismu, teorii sítí či teorii chaosu. V této linii pokračují také další studie, které se tématu konektivismu věnují. Studie ale upozorňuje na skutečnost, že teorie má zřetelné fenomenologicko-pragmatistické kořeny, které umožňují ji nově a hlouběji interpretovat a snad i rozvíjet na základě hlubších základů, než jaké nabízí původní Siemensovo uchopení.

Efektivita využívání modelu formování sociální kompetence u předškolních dětí s mentálním postižením

Effectiveness of the use of social competence formation model in preschool children with intellectual disabilities

Anna Kurienkova, Yuliia Bondarenko

e-Pedagogium 2020, 20(2):25-36 | DOI: 10.5507/epd.2020.009  

Článek analyzuje stav problematiky sociálních kompetencí předškolních dětí s mentálním postižením. Základní údaje o úrovních složek sociálních kompetencí jsou uvedeny pomocí diagnostické metodiky vyvinuté autorkami a je popsán autorský model utváření sociálních kompetencí předškolních dětí s mentálním postižením. Byla provedena srovnávací analýza změn úrovní sociální způsobilosti ve fázi formování studie v kontrolních a experimentálních skupinách. Výsledky získané v praxi svědčí o účinnosti použití tohoto modelu v experimentální skupině ve fázi formování studie.

Hodnocení efektivity hudebních a melodramatických forem jako prostředku vzdělávání

Evaluation of the effectiveness of musical and melodramatic forms as a means of education

Jana Konvalinková, Christopher Muffett

e-Pedagogium 2020, 20(2):37-46 | DOI: 10.5507/epd.2020.010  

V roce 2019 si celý svět připomínal 80 let od počátku jedné z nejtragičtějších událostí moderních dějin, 2. světové války. Projekt studentů a pedagogů Technické univerzity v Liberci v rámci Studentské grantové soutěže 2019 reagoval na tyto významné události a pojímal je z pedagogicko-didaktického hlediska. Expresivní melodramatické postupy ke zprostředkování orální historie byly východiskem. Evakuace dětí za 2. světové války v Anglii a Čechách byl mezinárodně pojatý projekt postavený na spolupráci s University of Suffolk z Anglie. Prof. H. Osborne představil studentům historické pozadí evakuovaných dětí Anglie za 2. světové války a umožnil, aby došlo...

Fyzická aktivita žáků základních škol na tradiční státní škole a na jenské škole

Physical Activity of Elementary School Pupils at a Traditional State School and a Jena Plan School

Dita Culková, Veronika Procházková, Jan Suk

e-Pedagogium 2020, 20(2):47-58 | DOI: 10.5507/epd.2020.007  

Studie se zabývá fyzickou aktivitou žáků základního věku na tradiční státní škole a alternativní školou využívající Jenský plán. Jejich fyzická aktivita je měřena mechanickými krokoměry a následně hloubkovými rozhovory. Sledované skupiny tvoří žáci třetí a páté třídy na vybraných školách. Výzkum ukázal a analyzoval fyzickou aktivitu studentů na základě jejich věku, pohlaví a typu školy.

Dětské prekoncepty o fungování lidského těla

Children's Preconceptions about the Functioning of the Human Body

Andrea Dalajková, Petra Trávníčková

e-Pedagogium 2020, 20(2):59-69 | DOI: 10.5507/epd.2020.004  

Tato studie se zabývá prekoncepty dětí předškolního věku o fungování lidského těla. Práce je rozdělena do tří částí. První část představuje teoretická východiska dětských prekonceptů a zdůrazňuje význam těchto kognitivních struktur pro proces učení se dětí. Druhá část představuje řadu výzkumných studií, které ukazují možné metodické přístupy k tomuto fenoménu v prostředí mateřské školy. Třetí část představuje kvalitativní výzkum s využitím metod pojmového mapování, analýzy kresby dětí a interview s dětmi. V závěru této studie jsou představeny výsledky výzkumu a jsou popsány některé struktury dětských prekonceptů o dýchací, oběhové a trávicí soustavě.

Recenze

“Route CZ-AT” to the USA: Perceiving American Culture in Central Europe

Ondřej Duda

e-Pedagogium 2020, 20(2)