e-Pedagogium, 2020 (roč. 20), číslo 2
Úvod
Introduction
Editorial Board
e-Pedagogium 2020, 20(2)
Články
Konektivismus ve fenomenologicko-pragmatistické tradici
Connectivism in phenomenological-pragmatist tradition
Michal Černý
e-Pedagogium 2020, 20(2):7-24 | DOI: 10.5507/epd.2020.017
Cílem teoretické studie je analyzovat teorii konektivismu se kterou přišel v roce 2004 George Siemens a která se stala klíčovým impulsem pro rozvoj online vzdělávání ve formě MOOC. Sám Siemens se ve svém článku odvolává na tradice konstruktivismu, teorii sítí či teorii chaosu. V této linii pokračují také další studie, které se tématu konektivismu věnují. Studie ale upozorňuje na skutečnost, že teorie má zřetelné fenomenologicko-pragmatistické kořeny, které umožňují ji nově a hlouběji interpretovat a snad i rozvíjet na základě hlubších základů, než jaké nabízí původní Siemensovo uchopení.
Efektivita využívání modelu formování sociální kompetence u předškolních dětí s mentálním postižením
Effectiveness of the use of social competence formation model in preschool children with intellectual disabilities
Anna Kurienkova, Yuliia Bondarenko
e-Pedagogium 2020, 20(2):25-36 | DOI: 10.5507/epd.2020.009
Článek analyzuje stav problematiky sociálních kompetencí předškolních dětí s mentálním postižením. Základní údaje o úrovních složek sociálních kompetencí jsou uvedeny pomocí diagnostické metodiky vyvinuté autorkami a je popsán autorský model utváření sociálních kompetencí předškolních dětí s mentálním postižením. Byla provedena srovnávací analýza změn úrovní sociální způsobilosti ve fázi formování studie v kontrolních a experimentálních skupinách. Výsledky získané v praxi svědčí o účinnosti použití tohoto modelu v experimentální skupině ve fázi formování studie.
Hodnocení efektivity hudebních a melodramatických forem jako prostředku vzdělávání
Evaluation of the effectiveness of musical and melodramatic forms as a means of education
Jana Konvalinková, Christopher Muffett
e-Pedagogium 2020, 20(2):37-46 | DOI: 10.5507/epd.2020.010
V roce 2019 si celý svět připomínal 80 let od počátku jedné z nejtragičtějších událostí moderních dějin, 2. světové války. Projekt studentů a pedagogů Technické univerzity v Liberci v rámci Studentské grantové soutěže 2019 reagoval na tyto významné události a pojímal je z pedagogicko-didaktického hlediska. Expresivní melodramatické postupy ke zprostředkování orální historie byly východiskem. Evakuace dětí za 2. světové války v Anglii a Čechách byl mezinárodně pojatý projekt postavený na spolupráci s University of Suffolk z Anglie. Prof. H. Osborne představil studentům historické pozadí evakuovaných dětí Anglie za 2. světové války a umožnil, aby došlo...
Fyzická aktivita žáků základních škol na tradiční státní škole a na jenské škole
Physical Activity of Elementary School Pupils at a Traditional State School and a Jena Plan School
Dita Culková, Veronika Procházková, Jan Suk
e-Pedagogium 2020, 20(2):47-58 | DOI: 10.5507/epd.2020.007
Studie se zabývá fyzickou aktivitou žáků základního věku na tradiční státní škole a alternativní školou využívající Jenský plán. Jejich fyzická aktivita je měřena mechanickými krokoměry a následně hloubkovými rozhovory. Sledované skupiny tvoří žáci třetí a páté třídy na vybraných školách. Výzkum ukázal a analyzoval fyzickou aktivitu studentů na základě jejich věku, pohlaví a typu školy.
Dětské prekoncepty o fungování lidského těla
Children's Preconceptions about the Functioning of the Human Body
Andrea Dalajková, Petra Trávníčková
e-Pedagogium 2020, 20(2):59-69 | DOI: 10.5507/epd.2020.004
Tato studie se zabývá prekoncepty dětí předškolního věku o fungování lidského těla. Práce je rozdělena do tří částí. První část představuje teoretická východiska dětských prekonceptů a zdůrazňuje význam těchto kognitivních struktur pro proces učení se dětí. Druhá část představuje řadu výzkumných studií, které ukazují možné metodické přístupy k tomuto fenoménu v prostředí mateřské školy. Třetí část představuje kvalitativní výzkum s využitím metod pojmového mapování, analýzy kresby dětí a interview s dětmi. V závěru této studie jsou představeny výsledky výzkumu a jsou popsány některé struktury dětských prekonceptů o dýchací, oběhové a trávicí soustavě.
Recenze
“Route CZ-AT” to the USA: Perceiving American Culture in Central Europe
Ondřej Duda
e-Pedagogium 2020, 20(2)