e-Pedagogium, 2007 (roč. 7), číslo 2

Články

Technická výchova z pohľadu princípov a systémov v technike

Technical principles and systems in technical education

Gabriel Bánesz

e-Pedagogium 2007, 7(2):9-16  

Článok svojím obsahom je orientovaný na riešenie problému začlenenia problematiky učebných osnov Technickej výchovy na základných školách z pohľadu princípov a systémov v technike. Výsledky uvedené v článku boli získané z výskumu, ktorý sa realizoval na základných školách.

Návrh systému indikátorov kvality výučby

A proposal of a system of teaching-quality indicators

Michal Blaško

e-Pedagogium 2007, 7(2):17-28  

Príspevok sa zaoberá diagnostikou procesu výučby z hľadiska kvality. Autor navrhuje systém indikátorov v kľúčových oblastiach hodnotenia kvality výučby.

Kde a jak se mohou protnout svět vzdělávání, svět práce a cíle vyučování cizím jazykům

Where and how the world of education can intersect with the world of labour and language teaching goals

Jitka Hloušková

e-Pedagogium 2007, 7(2):29-35  

Příspěvek se zabývá možnými oblastmi průniku světa vzdělávání, světa práce a cílů jazykového vyučování. Všímá si výsledků výzkumů, které byly v ČR provedeny s cílem analyzovat problém uplatnění absolventů středních a vysokých škol na trhu práce a v této souvislosti zjistit požadavky a potřeby zaměstnavatelů a názory pracovníků úřadů práce. Dále se zamýšlí nad tím, jak mohou vyučující odborného cizího jazyka na vysoké škole, zastupující v tomto případě svět vzdělávání, přispět k výzkumu v této oblasti a tím i k lepšímu uplatnění absolventů. Jako příklad příspěvek uvádí evaluaci vzdělávacích potřeb z hlediska komunikativní jazykové kompetence v odborném...

Čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta

Reading within the system of values and norms of adolescents

Kateřina Homolová

e-Pedagogium 2007, 7(2):36-51  

Příspěvek představuje dílčí závěr z výzkumného šetření v oblasti dětského, resp. pubescentního čtenářství. Zaměřením na roli čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta chce poukázat na postojový rozměr tohoto fenoménu a jeho projev ve školní literární výchově na 2. stupni ZŠ. Technikou na pomezí kvantitativního a kvalitativního zkoumání jsou ověřovány hypotézy motivované obecnými názory na čtenářství dnešních dospívajících.

Postoje žiakov a učiteľov prírodopisu k predmetu prírodopis

Students' and teachers' attitudes towards biology as a science and as a teaching subject

Júlia Chudá

e-Pedagogium 2007, 7(2):52-70  

Cieľom prezentovanej štúdie bola podrobná analýza postojov žiakov aj učiteľov k prírodopisu. Postoje žiakov k prírodopisu som skúmala v štyroch dimenziách (záujem, význam, aktivita, učiteľ) a postoj učiteľov k predmetu prírodopis tiež v štyroch dimenziách (záujem, pomôcky, aktivita, žiak). Faktormi ovplyvňujúcimi postoje žiakov boli pohlavie a vek žiakov. Faktormi ovplyvňujúcimi postoje učiteľov počas skúmania boli ročník, v ktorom vyučovali predmet prírodopis a vek učiteľov. Žiaci v nižších ročníkoch, v 5. a 6. ročníku prejavovali pozitívnejšie postoje k predmetu prírodopis ako žiaci vyšších ročníkov. Z výsledkov celkovo vyplýva, že žiaci k predmetu...

Reflexe e-learningového studia v rámci kurzu E-learning pro pedagogy

Some reflections on the teaching methods employed in the course titled 'E-learning for teachers'

Kamil Kopecký, Kateřina Jechová

e-Pedagogium 2007, 7(2):71-77  

Publikovaný text je zaměřen na analýzu čistě distanční e-learningem podporované formy vzdělávání, která byla experimentálně ověřena v rámci 1 semestrálního výběrového semináře E-learning pro pedagogy (ELUČ). Text charakterizuje specifické průvodní znaky kurzu, který (kromě požadavků na znalosti studujících) ověřoval, zda je možné i u studentů prezenčních forem studia realizovat e-learningové vzdělávání, které klade vysoké požadavky na studijní sebekázeň, samostatnost a zodpovědnost studentů. Výsledky experimentu jsou srovnávány s vlastními názory studentů, kteří popisují a charakterizují svou první zkušenost s řízeným online e-learningem (realizovaným...

Slovní zásoba české mládeže se zaměřením na přejatá slova

Loanwords in the vocabulary of Czech children

Kamil Kopecký, Kateřina Jechová

e-Pedagogium 2007, 7(2):78-85  

Článek je zaměřen na jednotky cizího původu vyskytující se v současném českém lexikonu, zabývá se příčinami masivního přejímání cizích lexémů v posledních několika letech, zejména pak jejich osvojením dospívající generací, jež je vymezena věkovým rozsahem 11-15 let. Cílem bylo zjistit, zda i mladí uživatelé českého jazyka užívají během svých komunikátů lexikální jednotky cizího původu, popř. v jakých oblastech nejčastěji a zjištěnou skutečnost ukázat i na konkrétních příkladech.

Výchovne problémové správanie žiakov z aspektu kooperácie psychologických a pedagogických pracovníkov škôl

Problematic behaviour in students and the cooperation between school psychologists and teachers

Gabriela Leskovjanská

e-Pedagogium 2007, 7(2):86-101  

Práca pojednáva o špecifických faktoroch spolupráce učiteľov a psychológov pri prevencii a eliminácii výchovných ťažkostí žiakov základných a stredných škôl. Cieľom výskumu bolo kvantitatívne a kvalitatívne vymedziť hodnotenie príčin výchovne problémového správania žiakov učiteľmi a psychológmi, emocionálne a copingové reakcie pri práci s problémovými žiakmi a kvalitu, dostupnosť a účinnosť spolupráce pri eliminácii výchovne problémového správania. Výsledky poukazujú na väčšiu kritičnosť psychológov pri hodnotení spolupráce a na vplyv veku a dĺžky praxe učiteľa a psychológa na hodnotenie vzájomnej spolupráce.

Zvýšenie efektívnosti vyučovacieho procesu v technickej výchove prostredníctvom štandardov

Improving the quality of technical education by introducing educational standards

Danka Lukáčová

e-Pedagogium 2007, 7(2):102-108  

Každé zvyšovanie kvality sa opiera o porovnávacie kritériá - štandardy. Príspevok sa zaoberá vzájomným vzťahom kvality vyučovacieho procesu a významom vzdelávacích štandardov v škole. Autor uvádza výsledky prieskumu, ktorý bol zameraný na realizáciu obsahu vyučovania technickej výchovy na II. stupni základných škôl.

Poznávanie nondirektivity/direktivity učiteľa žiakmi v ich vzájomnej interakcií

Students'ability to assess teachers' (non-)directiveness in their mutual interaction

Katarína Macková

e-Pedagogium 2007, 7(2):109-120  

V príspevku sa autorka zaoberá interakčným štýlom učiteľa vo vzťahu k žiakom /Flanderovo delenie výchovných štýlov/ a zohľadňuje dimenziu nondirektivity / direktivity v prístupe učiteľa v intenciách "na dieťa zameraného vzdelávania". Vo výskumnej časti je jej snahou overiť kriteriálnu platnosť vytvorenej škály, ktorá odkrýva index nondirektivity učiteľa žiakmi v ich vzájomnej interakcií a poukázať na možný pozitívny vplyv nondirektívneho prístupu na klímu triedy.

Názor budoucích pedagogů na možnost uplatnění projektového vyučování v rámci obecně technického předmětu

Future teachers' opinions on the usability of project-based teaching in a technical subject

Jiří Pavlas, Hana Blažková

e-Pedagogium 2007, 7(2):121-125  

Příspěvek analyzuje znalosti skupiny studentů PdF UP Olomouc v oblasti projektového vyučování, jejich náhled na možnost uplatnění v budoucí pedagogické praxi v rámci obecně technického předmětu.

Vybrané problémy sémiotických aktivit u osob se sluchovým postižením

Some problems of semiotic activities in hearing impaired individuals

Petra Potměšilová

e-Pedagogium 2007, 7(2):126-136  

Tento článek se zabývá některými problémy sémiotických resp. sémantickýh aktivit u osob se sluchovým postižením, a to z hlediska výtvarných činností.Teoretická východiska článku:Jako klíčové byly vybrány pojmy: "znak", "symbol", "pojem". Definice pojmů "znak" a "symbol" vychází z teorie I. Muchy (2000). Při definování "pojmu" jsme pak vycházeli z teorie Čechové (1996) a Materny (2000).

K výsledkům projektu "Rodinná a sexuální výchova jako samostatná disciplína u studijních oborů připravujících učitele mateřských a primárních škol"

On the outputs of the project 'Family and sexual education as a separate discipline in study programmes for kindergarten and primary-school teachers'

Miluše Rašková, Eva Šmelová

e-Pedagogium 2007, 7(2):137-146  

V příspěvku jsou uvedena východiska, tendence a závěry pro zavedení nového studijního předmětu do studijních plánů oborů připravujících učitele mateřských a primárních škol na PdF UP v Olomouci.

Mezníky vývoje výchovy k občanství v českém školství

Milestones in the history of education towards citizenship in the Czech educational systém

Antonín Staněk

e-Pedagogium 2007, 7(2):147-154  

Příspěvek je historickou reflexí téměř kontinuálního pětaosmdesátiletého vývoje vyučovacího předmětu zaměřeného na výchovu k občanství v našem školství ukazující tento fenomén na pozadí politických, sociálních a kulturních událostí již od roku 1774. Klíčové mezníky jsou roky 1923, 1948 a rok 1991; dokládají, jak se měnil obsah učiva a cíle v závislosti na politických poměrech v zemi.

Recenze

Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR

Libuše Čadová

e-Pedagogium 2007, 7(2):157-159  

Stručná historie států - Vietnam

Libuše Čadová

e-Pedagogium 2007, 7(2):160-161  

Pedagogika od Adama

Kateřina Homolová

e-Pedagogium 2007, 7(2):162-164  

Dyskalkulie (Jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami)

Eva Hotová

e-Pedagogium 2007, 7(2):165-166  

Pregraduální vzdělávání učitelů anglického jazyka

Linda Chmelařová

e-Pedagogium 2007, 7(2):167-168  

Individualita a najťažšie postihnutie. Prínos k pochopeniu a podnety k sprevádzaniu vývinu

Petra Jurkovičová

e-Pedagogium 2007, 7(2):169-171  

Didaktika primární školy

Žaneta Káňová

e-Pedagogium 2007, 7(2):172-173  

Od folklórních kořenů po soudobou hudbu

Michael Korbička

e-Pedagogium 2007, 7(2):174-175  

Didaktika cizích jazyků

Jana Kořínková

e-Pedagogium 2007, 7(2):176-178  

Rozvoj myšlení ve vyučování matematice

Dita Maryšková

e-Pedagogium 2007, 7(2):179-180  

Výchova k občanství a evropanství

Gabriela Medveďová

e-Pedagogium 2007, 7(2):181-182  

Dřevo v pracovní výchově

Jiří Pavlas

e-Pedagogium 2007, 7(2):183-184  

Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti

Kamila Pospíchalová

e-Pedagogium 2007, 7(2):185-188  

Multikulturní výchova - předsudky a stereotypy

Antonín Staněk

e-Pedagogium 2007, 7(2):189-190  

Počítače ve vyučování přírodovědných předmětů

René Szotkowski

e-Pedagogium 2007, 7(2):191-193  

Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu

Jitka Šlímová

e-Pedagogium 2007, 7(2):194-195  

Didaktika primární školy

Pavla Valachová

e-Pedagogium 2007, 7(2):196-197  

Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn

Zajitzová Eliška

e-Pedagogium 2007, 7(2):198-200  

Ostatní

Sedmý ročník mezinárodní konference didaktiků mateřského jazyka

Tomáš Macoun

e-Pedagogium 2007, 7(2):203-205  

Mezinárodní konference na Katedře německého jazyka

Olga Vomáčková

e-Pedagogium 2007, 7(2):206-209