e-Pedagogium, 2007 (roč. 7), číslo 2
Články
Technická výchova z pohľadu princípov a systémov v technike
Technical principles and systems in technical education
Gabriel Bánesz
e-Pedagogium 2007, 7(2):9-16
Článok svojím obsahom je orientovaný na riešenie problému začlenenia problematiky učebných osnov Technickej výchovy na základných školách z pohľadu princípov a systémov v technike. Výsledky uvedené v článku boli získané z výskumu, ktorý sa realizoval na základných školách.
Návrh systému indikátorov kvality výučby
A proposal of a system of teaching-quality indicators
Michal Blaško
e-Pedagogium 2007, 7(2):17-28
Príspevok sa zaoberá diagnostikou procesu výučby z hľadiska kvality. Autor navrhuje systém indikátorov v kľúčových oblastiach hodnotenia kvality výučby.
Kde a jak se mohou protnout svět vzdělávání, svět práce a cíle vyučování cizím jazykům
Where and how the world of education can intersect with the world of labour and language teaching goals
Jitka Hloušková
e-Pedagogium 2007, 7(2):29-35
Příspěvek se zabývá možnými oblastmi průniku světa vzdělávání, světa práce a cílů jazykového vyučování. Všímá si výsledků výzkumů, které byly v ČR provedeny s cílem analyzovat problém uplatnění absolventů středních a vysokých škol na trhu práce a v této souvislosti zjistit požadavky a potřeby zaměstnavatelů a názory pracovníků úřadů práce. Dále se zamýšlí nad tím, jak mohou vyučující odborného cizího jazyka na vysoké škole, zastupující v tomto případě svět vzdělávání, přispět k výzkumu v této oblasti a tím i k lepšímu uplatnění absolventů. Jako příklad příspěvek uvádí evaluaci vzdělávacích potřeb z hlediska komunikativní jazykové kompetence v odborném...
Čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta
Reading within the system of values and norms of adolescents
Kateřina Homolová
e-Pedagogium 2007, 7(2):36-51
Příspěvek představuje dílčí závěr z výzkumného šetření v oblasti dětského, resp. pubescentního čtenářství. Zaměřením na roli čtenářství v systému hodnot a norem pubescenta chce poukázat na postojový rozměr tohoto fenoménu a jeho projev ve školní literární výchově na 2. stupni ZŠ. Technikou na pomezí kvantitativního a kvalitativního zkoumání jsou ověřovány hypotézy motivované obecnými názory na čtenářství dnešních dospívajících.
Postoje žiakov a učiteľov prírodopisu k predmetu prírodopis
Students' and teachers' attitudes towards biology as a science and as a teaching subject
Júlia Chudá
e-Pedagogium 2007, 7(2):52-70
Cieľom prezentovanej štúdie bola podrobná analýza postojov žiakov aj učiteľov k prírodopisu. Postoje žiakov k prírodopisu som skúmala v štyroch dimenziách (záujem, význam, aktivita, učiteľ) a postoj učiteľov k predmetu prírodopis tiež v štyroch dimenziách (záujem, pomôcky, aktivita, žiak). Faktormi ovplyvňujúcimi postoje žiakov boli pohlavie a vek žiakov. Faktormi ovplyvňujúcimi postoje učiteľov počas skúmania boli ročník, v ktorom vyučovali predmet prírodopis a vek učiteľov. Žiaci v nižších ročníkoch, v 5. a 6. ročníku prejavovali pozitívnejšie postoje k predmetu prírodopis ako žiaci vyšších ročníkov. Z výsledkov celkovo vyplýva, že žiaci k predmetu...
Reflexe e-learningového studia v rámci kurzu E-learning pro pedagogy
Some reflections on the teaching methods employed in the course titled 'E-learning for teachers'
Kamil Kopecký, Kateřina Jechová
e-Pedagogium 2007, 7(2):71-77
Publikovaný text je zaměřen na analýzu čistě distanční e-learningem podporované formy vzdělávání, která byla experimentálně ověřena v rámci 1 semestrálního výběrového semináře E-learning pro pedagogy (ELUČ). Text charakterizuje specifické průvodní znaky kurzu, který (kromě požadavků na znalosti studujících) ověřoval, zda je možné i u studentů prezenčních forem studia realizovat e-learningové vzdělávání, které klade vysoké požadavky na studijní sebekázeň, samostatnost a zodpovědnost studentů. Výsledky experimentu jsou srovnávány s vlastními názory studentů, kteří popisují a charakterizují svou první zkušenost s řízeným online e-learningem (realizovaným...
Slovní zásoba české mládeže se zaměřením na přejatá slova
Loanwords in the vocabulary of Czech children
Kamil Kopecký, Kateřina Jechová
e-Pedagogium 2007, 7(2):78-85
Článek je zaměřen na jednotky cizího původu vyskytující se v současném českém lexikonu, zabývá se příčinami masivního přejímání cizích lexémů v posledních několika letech, zejména pak jejich osvojením dospívající generací, jež je vymezena věkovým rozsahem 11-15 let. Cílem bylo zjistit, zda i mladí uživatelé českého jazyka užívají během svých komunikátů lexikální jednotky cizího původu, popř. v jakých oblastech nejčastěji a zjištěnou skutečnost ukázat i na konkrétních příkladech.
Výchovne problémové správanie žiakov z aspektu kooperácie psychologických a pedagogických pracovníkov škôl
Problematic behaviour in students and the cooperation between school psychologists and teachers
Gabriela Leskovjanská
e-Pedagogium 2007, 7(2):86-101
Práca pojednáva o špecifických faktoroch spolupráce učiteľov a psychológov pri prevencii a eliminácii výchovných ťažkostí žiakov základných a stredných škôl. Cieľom výskumu bolo kvantitatívne a kvalitatívne vymedziť hodnotenie príčin výchovne problémového správania žiakov učiteľmi a psychológmi, emocionálne a copingové reakcie pri práci s problémovými žiakmi a kvalitu, dostupnosť a účinnosť spolupráce pri eliminácii výchovne problémového správania. Výsledky poukazujú na väčšiu kritičnosť psychológov pri hodnotení spolupráce a na vplyv veku a dĺžky praxe učiteľa a psychológa na hodnotenie vzájomnej spolupráce.
Zvýšenie efektívnosti vyučovacieho procesu v technickej výchove prostredníctvom štandardov
Improving the quality of technical education by introducing educational standards
Danka Lukáčová
e-Pedagogium 2007, 7(2):102-108
Každé zvyšovanie kvality sa opiera o porovnávacie kritériá - štandardy. Príspevok sa zaoberá vzájomným vzťahom kvality vyučovacieho procesu a významom vzdelávacích štandardov v škole. Autor uvádza výsledky prieskumu, ktorý bol zameraný na realizáciu obsahu vyučovania technickej výchovy na II. stupni základných škôl.
Poznávanie nondirektivity/direktivity učiteľa žiakmi v ich vzájomnej interakcií
Students'ability to assess teachers' (non-)directiveness in their mutual interaction
Katarína Macková
e-Pedagogium 2007, 7(2):109-120
V príspevku sa autorka zaoberá interakčným štýlom učiteľa vo vzťahu k žiakom /Flanderovo delenie výchovných štýlov/ a zohľadňuje dimenziu nondirektivity / direktivity v prístupe učiteľa v intenciách "na dieťa zameraného vzdelávania". Vo výskumnej časti je jej snahou overiť kriteriálnu platnosť vytvorenej škály, ktorá odkrýva index nondirektivity učiteľa žiakmi v ich vzájomnej interakcií a poukázať na možný pozitívny vplyv nondirektívneho prístupu na klímu triedy.
Názor budoucích pedagogů na možnost uplatnění projektového vyučování v rámci obecně technického předmětu
Future teachers' opinions on the usability of project-based teaching in a technical subject
Jiří Pavlas, Hana Blažková
e-Pedagogium 2007, 7(2):121-125
Příspěvek analyzuje znalosti skupiny studentů PdF UP Olomouc v oblasti projektového vyučování, jejich náhled na možnost uplatnění v budoucí pedagogické praxi v rámci obecně technického předmětu.
Vybrané problémy sémiotických aktivit u osob se sluchovým postižením
Some problems of semiotic activities in hearing impaired individuals
Petra Potměšilová
e-Pedagogium 2007, 7(2):126-136
Tento článek se zabývá některými problémy sémiotických resp. sémantickýh aktivit u osob se sluchovým postižením, a to z hlediska výtvarných činností.Teoretická východiska článku:Jako klíčové byly vybrány pojmy: "znak", "symbol", "pojem". Definice pojmů "znak" a "symbol" vychází z teorie I. Muchy (2000). Při definování "pojmu" jsme pak vycházeli z teorie Čechové (1996) a Materny (2000).
K výsledkům projektu "Rodinná a sexuální výchova jako samostatná disciplína u studijních oborů připravujících učitele mateřských a primárních škol"
On the outputs of the project 'Family and sexual education as a separate discipline in study programmes for kindergarten and primary-school teachers'
Miluše Rašková, Eva Šmelová
e-Pedagogium 2007, 7(2):137-146
V příspěvku jsou uvedena východiska, tendence a závěry pro zavedení nového studijního předmětu do studijních plánů oborů připravujících učitele mateřských a primárních škol na PdF UP v Olomouci.
Mezníky vývoje výchovy k občanství v českém školství
Milestones in the history of education towards citizenship in the Czech educational systém
Antonín Staněk
e-Pedagogium 2007, 7(2):147-154
Příspěvek je historickou reflexí téměř kontinuálního pětaosmdesátiletého vývoje vyučovacího předmětu zaměřeného na výchovu k občanství v našem školství ukazující tento fenomén na pozadí politických, sociálních a kulturních událostí již od roku 1774. Klíčové mezníky jsou roky 1923, 1948 a rok 1991; dokládají, jak se měnil obsah učiva a cíle v závislosti na politických poměrech v zemi.
Recenze
Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR
Libuše Čadová
e-Pedagogium 2007, 7(2):157-159
Stručná historie států - Vietnam
Libuše Čadová
e-Pedagogium 2007, 7(2):160-161
Pedagogika od Adama
Kateřina Homolová
e-Pedagogium 2007, 7(2):162-164
Dyskalkulie (Jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami)
Eva Hotová
e-Pedagogium 2007, 7(2):165-166
Pregraduální vzdělávání učitelů anglického jazyka
Linda Chmelařová
e-Pedagogium 2007, 7(2):167-168
Individualita a najťažšie postihnutie. Prínos k pochopeniu a podnety k sprevádzaniu vývinu
Petra Jurkovičová
e-Pedagogium 2007, 7(2):169-171
Didaktika primární školy
Žaneta Káňová
e-Pedagogium 2007, 7(2):172-173
Od folklórních kořenů po soudobou hudbu
Michael Korbička
e-Pedagogium 2007, 7(2):174-175
Didaktika cizích jazyků
Jana Kořínková
e-Pedagogium 2007, 7(2):176-178
Rozvoj myšlení ve vyučování matematice
Dita Maryšková
e-Pedagogium 2007, 7(2):179-180
Výchova k občanství a evropanství
Gabriela Medveďová
e-Pedagogium 2007, 7(2):181-182
Dřevo v pracovní výchově
Jiří Pavlas
e-Pedagogium 2007, 7(2):183-184
Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti
Kamila Pospíchalová
e-Pedagogium 2007, 7(2):185-188
Multikulturní výchova - předsudky a stereotypy
Antonín Staněk
e-Pedagogium 2007, 7(2):189-190
Počítače ve vyučování přírodovědných předmětů
René Szotkowski
e-Pedagogium 2007, 7(2):191-193
Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu
Jitka Šlímová
e-Pedagogium 2007, 7(2):194-195
Didaktika primární školy
Pavla Valachová
e-Pedagogium 2007, 7(2):196-197
Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn
Zajitzová Eliška
e-Pedagogium 2007, 7(2):198-200
Ostatní
Sedmý ročník mezinárodní konference didaktiků mateřského jazyka
Tomáš Macoun
e-Pedagogium 2007, 7(2):203-205
Mezinárodní konference na Katedře německého jazyka
Olga Vomáčková
e-Pedagogium 2007, 7(2):206-209