e-Pedagogium 2007, 7(2):126-136

Some problems of semiotic activities in hearing impaired individuals

Petra Potměšilová
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D., MŠ pro SP Olomouc, kalpet@centrum.cz

This paper examines some problems of semantic and semiotic activities in hearing impaired students with respect to visual arts. The theory about 'sings', 'symbols', and 'concepts' is drawn on in this article; 'sing' and 'symbol' are defined here according to Mucha (2000) and the definition of 'concept' was adopted from Čechová (1996) and Materna (2000). The study reported on here employed Torreces' figural test of creative thinking (Jurčová 1984), which is designed for the assessment of imagination, creativity, and originality in visual arts. Subjects are asked to finish incomplete figural drawings.

Keywords: sign, symbol, concept, hearing impairment, originality

Published: April 1, 2007  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Potměšilová, P. (2007). Some problems of semiotic activities in hearing impaired individuals. e-Pedagogium7(2), 126-136
Download citation

References

  1. ANDĚL, Jiří. Matematická statistika. 1. vyd. Praha: SNTL, 1978. 346 s.
  2. ČECHOVÁ, Marie, aj. Čeština-řeč a jazyk. Praha: ISV 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9.
  3. KALENDOVÁ, Petra. Symbolické a znakové vyjadřování sluchově postižených dětí ve výtvarné výchově. Diplomová práce. Praha: Pedf UK, katedra výtvarné výchovy, 1997. 80 s.
  4. KALENDOVÁ, Petra. Znak a symbol jako výrazové a komunikační elementy ve výtvarné výchově sluchově postižených. Disertační práce. Praha: Pedf UK, katedra výtvarné výchovy, 2004. 130 s.
  5. MATERNA, Pavel. Svět pojmů a logika. 2. opr. vyd. Praha: FILOSOFIA, Fil. Ústav AV ČR, 2000. 135 s. ISBN 80-7007-085-4
  6. MUCHA, Ivan. Symboly v jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 193 s. ISBN 80-246-0012-9.
  7. SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: UP, 2002. 74 s. ISBN 80-244-0433-8.
  8. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. 444 s. ISBN 80-7178-496-6.
  9. VÁGNEROVÁ, Marie. Variabilita a patopsychologie vývoje. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 187 s. ISBN 80-7066-797-4.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.