e-Pedagogium 2007, 7(2):147-154

Mezníky vývoje výchovy k občanství v českém školství

Antonín Staněk
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

Příspěvek je historickou reflexí téměř kontinuálního pětaosmdesátiletého vývoje vyučovacího předmětu zaměřeného na výchovu k občanství v našem školství ukazující tento fenomén na pozadí politických, sociálních a kulturních událostí již od roku 1774. Klíčové mezníky jsou roky 1923, 1948 a rok 1991; dokládají, jak se měnil obsah učiva a cíle v závislosti na politických poměrech v zemi.

Klíčová slova: Vyučovací předmět, občanská nauka a výchova, výchova k občanství, reforma kurikula, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školství

Milestones in the history of education towards citizenship in the Czech educational systém

This paper presents a historical reflection on the nearly-uninterrupted 85-year development of the subject providing basic knowledge of civics in Czech schools. This issue is treated on the background of political, social, and cultural events already since 1774. Years identified as milestones are 1923, 1948, and 1991; these dates represent the turning points in the development of the curriculum and the educational goals of the subject depending on the political changes in the country.

Keywords: subject, civics, education towards citizenship, curricular reforms, framework educational programme for basic education, schooling

Zveřejněno: 1. duben 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Staněk, A. (2007). Mezníky vývoje výchovy k občanství v českém školství. e-Pedagogium7(2), 147-154
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEZCHLEBOVÁ, M. Výchova k občanství v První Československé republice jako inspirace pro současnost. In Výchova k demokracii v transformující se společnosti. Miroslav Dopita, Marie Hrachovcová (eds.) Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, s. 68-83. ISBN 80-244-0306-4.
  2. KŘIVÁNEK, J. (ed.) Příručka zákonů, nařízení a předpisů o národním školství v Republice československé. Brno: Ústřední spolek učitelský na Moravě s podporou ministerstva školství a národní osvěty, 1924.
  3. PEŠKOVÁ, J. Cíle humanitního vzdělávání v představách počátku 90. let dvacátého století: závěrečné slovo ke grantu rozvoje vysokých škol 1993. In Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004, s. 13-16. ISBN 80-86432-66-1.
  4. PIŤHA, P. a kol. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992. 216 s.
  5. ŘEŘICHOVÁ, V. Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 122 s. ISBN 80-86320-33-2.
  6. STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. 168 s. ISBN 80-7182-224-8.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.