e-Pedagogium, 2001 (roč. 1), číslo 1

Jak pojímáme kvalitu a řízení kvality ve vzdělávání

Danuše Nezvalová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Přístupy ke kvalitě v oblasti v oblasti výchovy a školy

Karel Rýdl

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Příspěvek se věnuje vývoji problematiky zjišťování kvality v oblasti vzdělávání, zkoušením modelů z ekonomické oblasti, vzniku vlastních koncepcí pro jednotlivé typy vzdělávacích institucí. Autor sleduje obtíže a rizika při definování pojmu "kvalita" a na příkladech ukazuje rozličná pojetí a chápání kvality. Závěrem sleduje vliv péče o kvalitu na změny v oblasti správy a řízení školství.

Řízení změn, kvalita a efektivnost v oblasti školství

Antonín Malach

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Ve svém příspěvku si všímám pohledu na kvalitu v širších dimenzích. Dotknu se z tohoto hlediska změn, realizovaných v oblasti řízení vzdělávání v posledních letech i právě probíhajících změn v souvislosti s přípravou nového školského zákona, reformou veřejné správy a evropskou integrací.

Řízení kvality ve vzdělávání v historickém kontextu

František Morkes

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Dobová podmíněnost kvality. Iluze o úloze ministerstva. Význam učitelů a jejich připravenost.

Česká školní inspekce a kvalita vzdělávání

Vladislava Coufalová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Standardy přípravného vzdělávání učitelek mateřských škol v Anglii a USA

Věra Krejčová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Standardy učitelské kvalifikace pro učitelky mateřských škol představují jeden ze základních nástrojů řízení kvality předškolní výchovy v mnoha edukačně vyspělých zemích. Příspěvek uvádí konkrétní přístupy k řešení této problematiky v USA a Anglii.

Evaluace v podmínkách mateřské školy

Dana Tomanová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Komplexní evaluace předškolní výchovy podle programu OECD ukázala stav v ČR, doporučila, co bude třeba mít na zřeteli při zkvalitňování výchovy v mateřských školách. Zde upozorňujeme na úskalí, která provázejí implementaci evaluační fáze do pedagogické práce mateřských škol.

Jedna z možností řízení kvality v jazykovém vyučování

Marie Zouharová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Autorka se zamýšlí nad kvalitou jazykového vyučování, konkrétně se zaměřuje na vyučování skladbě, na 2. stupni základní školy. Současný stav nepovažuje za příliš uspokojivý, poukazuje na příčiny nedostatků a zároveň navrhuje možnosti, které by mohly výsledky edukace v jazykovém vyučování zlepšit.

Jaké jsou možnosti současného manažera základní školy doplnit si a inovovat dovednosti potřebné pro řízení kvality vzdělávání. Sonda do současné nabídky vzdělávacích možností

Michaela Prášilová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Pro řízení kvality vzdělávání potřebuje management škol doplnit a inovovat své pedagogické vzdělání. Současná nabídka vzdělávacích akcí tyto možnosti téměř neposkytuje. Vzniká tu tržní příležitost pro poskytovatele vzdělávání.

Některé zkušenosti z přípravy školských manažerů na řízení kvality

Otto Obst

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Kritické hodnocení kvality pedagogické práce učitelů Českou školní inspekcí by nemělo zůstat pouhým konstatováním. Je žádoucí, aby se stalo výchozím bodem zajištění potřebných změn.

Úloha školní inspekce v řízení kvality vzdělávání

František Štěpánek

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Řízení kvality a kultura školy

Ludvík Eger

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Příspěvek upozorňuje na úlohu rozvoje kultury školy pro zkvalitnění vzdělávání ve škole. Uvádí pojetí autorů z Anglie, které zařazuje kulturu organizace do schématu TQM. Stručné Informace z prvních výsledků hodnocení kultury školy s využitím dotazníku jsou uvedeny v závěru.

Profil absolventa SŠ s ohledem na požadavky trhu práce

Pavel Sekanina

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Resortní instituce dalšího vzdělávání učitelů a řízení kvality ve vzdělávání

Jana Kohnová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Evropské dimenze řízení kvality v pregraduální přípravě učitelů

Danuše Nezvalová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Evaluace studijních programů vyšších odborných škol - systém EVOS

Ladislav Halberštát

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Příspěvek informuje o programu hodnocení kvality (evaluce) vyšších odborných škol EVOS a analyzuje jeho přínos pro řízení kvality ve vzdělávání.

Řízení nebo kontrola kvality vysokých škol?

Jaroslav Světlík

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Zajišťování kvality vzdělávacího procesu na VŠ

Eva Šmelová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Ve svém příspěvku se zabývám řízením kvality vzdělávacího procesu na vysokých školách a to v souvislosti s vymezením soustavy aspektů ovlivňujících kvalitu vzdělávacího procesu a jejich hodnocení.

Ukazatelé kvality dalšího vzdělávání učitelů na vysoké škole

Josef Malach

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Příspěvek je zaměřen na představení přístupu CDV PdF OU k zajišťování kvality dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, který vychází z myšlenek TQM.

Využití marketingu ve vzdělávání

Eva Francová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Příspěvek se zabývá využíváním marketingových aktivit a postupů jako prostředku zvyšování kvality ve vzdělávání i zvyšování image vysoké školy. Činnost vysoké školy vychází z potřeb a přání zákazníků - studentů. K efektivnímu uspokojení jejich potřeb (vzdělávacích a informačních) škola směřuje také využitím různých marketingových prostředků mezi které patří i tzv. nástroje marketingového mixu služeb. Konkrétně se jedná o: vlastní službu, jež je poskytována, její cenu - hodnotu, způsob předání a dostupnost služby, komunikační mix vůči studentům i veřejnosti. Dalšími nástroji jsou pak studijní programy, lidé, jenž zabezpečují tyto služby a procesy.

Pedagogicko-psychologická připravenost a její vliv na řízení kolektivu učitelů

Lenka Müllerová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Změny paradigmatu ve vzdělávání budoucích manažerů na ÚSEŘ FAST VUT v Brně

Changes of Paradigm in the education of future managers

Dana Linkeschová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Proč vlastně management potřebuje zcela nový způsob učení? Management se v současné době opírá o celou řadu dnes již zastaralých a neplatných premis, neboť realita se na rozdíl od manažerských teorií, mění rychle. Manažeři již nevystačí s pouhým memorováním základních pouček. A proto je třeba učit studenty principy a vytvářet návyky efektivních metod řízení. Chceme-li kohokoli či cokoli řídit, nejspolehlivější cestou je začít od sebe a od svých vlastních zkušeností.

Kolegiální podpora práce učitele jako předpoklad rozvoje kvality školy

Teachers' collegial support as an important precondition of school quality development

Eva Václavíková

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Kvalita vzdělávání a management škol

Jaromír Sláma

e-Pedagogium 2001, 1(1)