Řízení kvality a kultura školy
- Západočeská univerzita v Plzni
Příspěvek upozorňuje na úlohu rozvoje kultury školy pro zkvalitnění vzdělávání ve škole. Uvádí pojetí autorů z Anglie, které zařazuje kulturu organizace do schématu TQM. Stručné Informace z prvních výsledků hodnocení kultury školy s využitím dotazníku jsou uvedeny v závěru.
Klíčová slova: Řízení kvality, kultura školy, evaluace
The article is focused on the role of the culture of school and it's development. By British authors is culture of organisatin part of TQM. There are presented results of our survey in this sphere.
Zveřejněno: 1. únor 2001 Zobrazit citaci
Reference
- EGER, Ludvík a ČERMÁK, Jan. Podniková kultura a kvalita pracovního života na základních školách, Pedagogika, 1999, č. 1, s. 57-68, ISSN 3330-3815
- Jak se dá zavést a využívat systém jakosti ve školství. Učitelské listy, listopad 2000, č. 3, ISSN 1210-6313
- JAKUBÍKOVÁ, D.: Kultura školy. In: EGER, L. a JAKUBÍKOVÁ, D. Školský management I, Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni,1999, s. 71-86, ISBN 80-7082-587-1
- JAKUBÍKOVÁ, D., EGER, L. Kultura školy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2000 (v tisku)
- MAREŠ.J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, ISBN 80-210-1070-3
- Marketing and Customer Relationship, studijní text Msc in Education Management, the Manachester Metropolitan University, Didsbury School of Education
- NEZVALOVÁ, D., OBST, O., PRÁŠILOVÁ, M. Řízení kvality. Praha: Ústav výzkumu a rozvoje školství Univerzity Karlovy v Praze, 1999, (4. 1. 2001)
- MURGATROYD, S., MORGAN, C. Total Quality Management and the School. Bristol: Open University Press, 1994, ISBN 0-335-15723-8
- OBDRŽÁLEK, Z. Vplyv manažmentu školy na vytváranie školskej kutúry a klímy. Pedagogická revue, 1998, roč. 50, č. 4, s. 323-328, ISSN 1335-1982
- OLDROYD, D., ELSNER, D. a POSTER, C. Educational Management Today. London: Paul Chapman Publishing, 1996, p. 94. ISBN 1-853-96-328-3
- POL, M. a LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha: Agentura Strom, 1999, s. 51. ISBN: 80-86106-07-1
- PRÁŠILOVÁ, M. Aplikace procesu řízení kvality do školské praxe. In MALACH, A. Vzdělávání, brána k evropské integraci. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, s. 408-414. ISBN 80-210-2419-4
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, ISBN 80-210-1333-8
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, ISBN 80-7178-170-3
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-399-4
- RÝDL, K. aj. Sebehodnocení školy. Praha: Strom 1998, ISBN 80-86106-01-7
- RÝDL, K. Role a funkce sebehodnocení škol v systému evaluace.. In MALACH, A. Vzdělávání, brána k evropské integraci. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, s. 414-419. ISBN 80-210-2419-4
- SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996, ISBN 80-902200-8-8
- ŠVECOVÁ, J., VAŠUTOVÁ, J. Problémy učitelské profese ve světě. Praha:Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997
- PETERS, T. J. a WATERMAN, R. H. Jr. Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda, 1993, ISBN 80-205-0313-7
- WEST-BURNHAM, J. Managing Quality in Schools, Harlow: Longman Group Ltd, 1992
- WEST-BURNHAM, J. Total Quality Management in Education. In BENNETT, N. et. al. Managing Change in Education. London: Paul Chapman Publishing, 1992, p. 46-57. ISBN 1-85396-211-2
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.