e-Pedagogium, 2001 (vol. 1), issue 1

Jak pojímáme kvalitu a řízení kvality ve vzdělávání

Danuše Nezvalová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Přístupy ke kvalitě v oblasti v oblasti výchovy a školy

Karel Rýdl

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

The paper focuses on the development in the area of quality assessment in education;. attempts to transfer business quality management models to education are described as well as the development of specific quality assessment conceptions for various types of educational institutions. The author pays attention to challenges, problems and risks in defining the concept of "quality" and provides examples of various perceptions and definitions of quality. Finally, the impact of quality assurance and assessment on the changes in educational management and administration is discussed.

Řízení změn, kvalita a efektivnost v oblasti školství

Antonín Malach

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Řízení kvality ve vzdělávání v historickém kontextu

František Morkes

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Contemporary conditioned quality. Illusions about the role of Ministry of Education. Importance of teachers and their readiness.

Česká školní inspekce a kvalita vzdělávání

Vladislava Coufalová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Standardy přípravného vzdělávání učitelek mateřských škol v Anglii a USA

Věra Krejčová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Setting and maintaining standards for professional preparation of early childhood teachers are important indicators of the increased professionalism of early childhood education in many countries. This article introduces national strategies on this field in England and USA.

Evaluace v podmínkách mateřské školy

Dana Tomanová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

The complex evaluation of pre-primary education according to OECD programme showed what should not remain unconsidered when planning the concept of pre-primary education in the Czech Republic. This paper points out possible dangers accompanying the implementation of the evaluative into the educational practice in nursery schools.

Jedna z možností řízení kvality v jazykovém vyučování

Marie Zouharová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

The author thinks of the qualities of language teaching with a view to syntax at law-secondary school. She doesn't consider the present situation satisfying, she points out the weaknesses as well as the possibilities which could improve the results of language teaching.

Jaké jsou možnosti současného manažera základní školy doplnit si a inovovat dovednosti potřebné pro řízení kvality vzdělávání. Sonda do současné nabídky vzdělávacích možností

Michaela Prášilová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Management of school needs the innovate and complete pedagogical training for realization of quality control. Current offer of training activities does not provide these possibilities. There are some market opportunities for providers of in - service training.

Některé zkušenosti z přípravy školských manažerů na řízení kvality

Otto Obst

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Úloha školní inspekce v řízení kvality vzdělávání

František Štěpánek

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Řízení kvality a kultura školy

Ludvík Eger

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

The article is focused on the role of the culture of school and it's development. By British authors is culture of organisatin part of TQM. There are presented results of our survey in this sphere.

Profil absolventa SŠ s ohledem na požadavky trhu práce

Pavel Sekanina

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Resortní instituce dalšího vzdělávání učitelů a řízení kvality ve vzdělávání

Jana Kohnová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Evropské dimenze řízení kvality v pregraduální přípravě učitelů

Danuše Nezvalová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Evaluace studijních programů vyšších odborných škol - systém EVOS

Ladislav Halberštát

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

The report informs about the Higher Professional Schools Evaluation Programme. It analyzes its asset to the education quality management.

Řízení nebo kontrola kvality vysokých škol?

Jaroslav Světlík

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Zajišťování kvality vzdělávacího procesu na VŠ

Eva Šmelová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

I occupy myself by management of educational process quality on universities in my contribution and that in connection with delineation of aspekts which influence educational process quality and their evaluation.

Ukazatelé kvality dalšího vzdělávání učitelů na vysoké škole

Josef Malach

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Využití marketingu ve vzdělávání

Eva Francová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Pedagogicko-psychologická připravenost a její vliv na řízení kolektivu učitelů

Lenka Müllerová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Changes of Paradigm in the education of future managers

Dana Linkeschová

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Why management needs new paradigm? Why it needs also brand new ways of education? We believe, together with P. Drucker that management is still based on a number of premises which are not reflecting today's turbulently changing reality. This is influencing also the education of (future) managers. Memorising of encyclopedic knowledge is certainly not the way to the future. It is essential to teach students principles and to create habits of effective management methods. In case we intend to manage anything or anybody, the best way is to start with our own experience.

Teachers' collegial support as an important precondition of school quality development

Eva Václavíková

e-Pedagogium 2001, 1(1)  

Kvalita vzdělávání a management škol

Jaromír Sláma

e-Pedagogium 2001, 1(1)