e-Pedagogium, 2017 (roč. 17), číslo 3

Úvod

Úvodník

Redakce

e-Pedagogium 2017, 17(3):5-6  

Odborné články a statě

Čo sú sociálne vedy, nejednoznačnosť a veľká variabilita významu pojmu sociálno II

What are the social sciences, ambiguity and large variability meaning of the term social II

Peter Ondrejkovič

e-Pedagogium 2017, 17(3):7-26 | DOI: 10.5507/epd.2017.032  

Či vôbec možno hovoriť o vede mimo prírodných vied, vychádza z prekonaného klasického poňatia vedy, založené na newtonovskom a karteziánskom modelom vedy. Sociálne vedy predstavujú aj prekonané poňatie vedy, vybudované metódou rozčleňovania na časti a ich skladania v zhode so zákonmi klasickej príčinnosti, ktorá utvárala striktne deterministický obraz sveta. Klasické predstavy o prísne deterministických zákonoch ustupujú a javia sa ako zložitá sieť vzťahov medzi rozličnými časťami sociálnej skutočnosti. Tá pozostáva nie iba z racionálne konajúcich bytostí a nemožno ju pochopiť, podobne ako i spoločnosť, iba prostredníctvom logickej úvahy, zredukovaním...

Kontroverze humanismu a jeho dědictví v sociálních vědách a v pedagogice II

Controversy of Humanism and Its Heritage in the Social Sciences and Pedagogy

Jaroslav Koťa, Martin Strouhal

e-Pedagogium 2017, 17(3):27-36 | DOI: 10.5507/epd.2017.033  

Stať vychází z úvahy o podstatě lidskosti v sociálních vědách a pedagogice na konci šestého století trvání dějin humanismu. Stručně popisuje vývojové fáze humanismu a jeho odlišná hodnocení. Poukazuje na problémy s vymezením pojmů jako jsou humanismus a lidskost, neboť se v jejich případě nejedná o pojmy vědecké, nýbrž filosofické a ideologické. Autoři usilují především o zachycení dvojznačnosti, kterou je možné spatřovat ve vlivu humanistických idejí na kulturní a sociopolitický vývoj Evropy. V souvislosti s hledáním adekvátního pojmu člověka text připomíná problém redukcionismu ve vědách o člověku, které na lidském životě zachycují vždy jen určitý...

K problému didaktiky filosofie

On the Problem of Didactics of Philosophy

Zdeněk Novotný

e-Pedagogium 2017, 17(3):37-44 | DOI: 10.5507/epd.2017.034  

Příspěvek prezentuje některé problémy didaktiky filosofie. Jejich řešení není jednoduché a je často velmi odlišné ve srovnání s ostatními vědami. Autor na základě své dlouholeté učitelské zkušenosti doporučuje metody s preferencí historického přístupu k výuce filosofie - v protikladu k přístupu systematickému. Výběr teoretických problémů, které se v dějinách filosofie objevují, je dán mírou jejich obtížnosti.

Komunikační výchova a integrace poznatků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, oborových didaktik a přípravy učitelů

Milan Polák

e-Pedagogium 2017, 17(3):45-52 | DOI: 10.5507/epd.2017.035  

Na základě analýzy vývoje názorů v oblasti komunikační výchovy a integrace poznatků po r. 1989 autor pojmenovává některé tendence ve vzdělávání na základní škole vycházející ze současných kurikulárních dokumentů a týkající se oborových didaktik všech vzdělávacích oborů. V závěru se autor pokusil zformulovat oblasti a problémy, jež bude třeba řešit v náplni oborových didaktik a v přípravě budoucích učitelů zejména na pedagogických fakultách.

Pohled učitelů 1. stupně základních škol na žákovskou otázku

Primary School Teachers' View of Pupils' Questions

Marie Pavelková

e-Pedagogium 2017, 17(3):53-64 | DOI: 10.5507/epd.2017.036  

Příspěvek prezentuje autentické pohledy učitelů 1. stupně základní školy na přítomnost žákovských otázek ve výuce matematiky. Úvodem příspěvek předkládá teoretické vymezení dialogické výuky a formy interakce mezi učitelem a žákem. Mezi učitelem a žákem během výuky probíhají komunikační sekvence, jež jsou mobilizovány otázkou a jejímž potenciálem je aktivizovat žákovo myšlení. Komunikace je základem pro dialogickou výuku, proto studie uvádí také postavení žákovské otázky v dialogické výuce na 1. stupni základní školy. Ve druhé části příspěvek prezentuje závěry polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy, které prezentují své...

Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků

Jana Majerčíková, Anna Rebendová

e-Pedagogium 2017, 17(3):65-77 | DOI: 10.5507/epd.2017.037  

Předkládaná empirická studie chce prozkoumat, jak se v předškolní edukaci projevují rodiče s vysokoškolským vzděláním. Její cílem je rovněž přispět k objasnění významu předškolní edukace pro dítě před nástupem do základního vzdělávání, právě z hlediska rodičů a jejich zkušeností s mateřskou školou. Teoretický rámec problematiky je postaven na tezi, že nejvyšší dosažené vzdělání rodičů je důležitým prediktorem jejich postojů k vzdělávání svých dětí a akceptaci školy jako instituce. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumného záměru založeném na koncepci případové studie o univerzitní mateřské škole. V jejím rámci byly data sbírána z několika zdrojů...

Zapamätané rodičovské správanie ako mediátor vo vzťahoch medzi rodičmi a deťmi

Parental rearing as a mediator of the relationship between parents and children

Gabriela Rozvadský Gugová

e-Pedagogium 2017, 17(3):78-87 | DOI: 10.5507/epd.2017.038  

Cieľ: Prioritou pre nás pri voľbe metodiky sa stal vzťah medzi rodičom a dieťaťom. Jednou z téz, ktoré nás viedli bola bezpečná vzťahová väzba medzi vzťahovými osobami, v našom prípade medzi rodičmi a deťmi. Zamerali sme sa na dospelých jedincov (nositeľov bezpečnej vzťahovej väzby) ako na budúcich mediátorov vzťahov so svojimi potomkami. Kľúčové boli ich spomienky na rodičovské správanie. Zamerali sme sa na výskyt bezpečnej vzťahovej väzby.Metódy: Použili sme 23-položkové (short) s-EMBU, ktoré sýti tri základné modely používané v rodičovskej správaní: odmietanie, emočnú vrelosť a hyperprotektivitu. V našej vzorke bolo N=970 participantov (bežná...

Subjektívne zdravie, životná spokojnosť a vzťahová väzba u mladých dospelých s telesným postihnutím a v bežnej populácii

Subjective Health, Life Satisfaction and Attachment in Young Adults with Physical Disability and in General Population

Jarmila Adamove

e-Pedagogium 2017, 17(3):88-99 | DOI: 10.5507/epd.2017.039  

Príspevok sa zaoberá vzťahom medzi subjektívnym a objektívnym zdravím vo väzbe na životnú spokojnosť a vzťahovú väzbu pri porovnaní mladých dospelých s telesným postihnutím s intaktnou populáciou. Použité boli štyri sebahodnotiace dotazníky: World Health Organisation Disability Assessment Schedule (WHODAS 2.0), škála Zdravie Dotazníka životnej spokojnosti, Satisfaction with Life Scale (SWLS) a škála Experiences in Close Relationships (ECR). Výskumnú vzorku tvorilo 210 osôb, a to osoby s telesným postihnutím a intaktná populácia v pomere 1 : 1. Priemerný vek na celkovej vzorke činil 23,5 roka. Zistili sme pozitívnu koreláciu medzi subjektívnym zdravím...

Elektronická platforma pro vývoj didaktických pomůcek: Pomůcka pro rozvoj předmatematických představ

Karel Čermák

e-Pedagogium 2017, 17(3):100-110 | DOI: 10.5507/epd.2017.040  

Článek představuje část výsledků interdisciplinární doktorské práce z Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity v Plzni na téma Embedded platforma pro vývoj didaktických pomůcek. Tato platforma by měla usnadnit vývoj elektronických pomůcek, které mohou sloužit jak v oblasti reedukace, tak i v pedagogické diagnostice. Na příkladu elektronické pomůcky pro rozvoj předmatematických představ bylo provedeno experimentální šetření přínosu embedded platformy, které z analýzy dat ukazuje na její možné budoucí využití či nasazení do praxe.

Profesní vidění studentů učitelství ve výtvarné výchově

Professional Vision of Pre-service Teachers in Art Education

Magdalena Novotná

e-Pedagogium 2017, 17(3):111-123 | DOI: 10.5507/epd.2017.041  

Empirická studie se zabývá strukturou všímání si v profesním vidění studentů učitelství v oboru výtvarná výchova. Cílem je zjistit, jakých obecných a oborově didaktických jevů si studenti všímají a jak o nich dále uvažují. Dále porovnat strukturu všímání si studentů učitelství 1. stupně ZŠ a 2. a 3. stupně ZŠ, SŠ v oboru výtvarná výchova. Studie analyzuje nestrukturované reflexe studentů, které vznikly na základě sledování videozáznamu hodiny Vv. Používá výzkumnou metodiku Sherin and van Es (2009). Obsahová analýza ukazuje signifikantní rozdíly v kategoriích Popis a Hodnocení.

Zisťovanie sebaobrazu (self-conceptu) koordinátora prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v podmienkach Slovenska

Determining the self-concept of coordinators for drug addiction prevention and other social and pathological problems in the context of Slovakia

Roman Božik

e-Pedagogium 2017, 17(3):124-139 | DOI: 10.5507/epd.2017.042  

Autor v štúdii prezentuje čiastkové výsledky výskumu, ktorý bol realizovaný na Slovensku medzi koordinátormi prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov. Výskum bol zameraný na zisťovanie sebaobrazu (self-conceptu) funkcie koordinátora prevencie. Vzhľadom na výskumnú vzorku výskum prináša predovšetkým adaptovanie nového výskumného nástroja, ktorý by mohol byť aplikovaný i v podmienkach Českej republiky pri zisťovaní sebaobrazu funkcie metodika školskej prevencie. Výskum je i naďalej realizovaný.

Vztah českých a polských žáků k odlišným etnicko-kulturním skupinám (komparativní studie)

Attitude Of Czech And Polish Pupils Toward different ethnic-cultural groups (Comparative Study)

Jana Máčalová

e-Pedagogium 2017, 17(3):140-148 | DOI: 10.5507/epd.2017.043  

Škola je významným faktorem ovlivňujícím sociální rozvoj dětí, včetně respektu k tradicím a kultuře své země, rovněž však k tradicím a kulturám jiných. Současné školství usiluje o uplatňování lidskosti napříč diverzitou, zejména skrze multikulturní výchovu. Cílem příspěvku je komparace deklarovaného vztahu českých a polských žáků k příslušníkům vybraných národnostních či kulturních minoritních skupin. Základ pro srovnání poskytují data získaná dotazníkovým šetřením provedeným v letech 2014-2015 v České republice a v roce 2016 v Polsku. Výsledky ukazují rozdíly ve vnímání odlišných skupin, totiž že u žáků obou zemí je vztah k prostorově nejbližším etnicko-kulturním...

Miskoncepce v genetice: přehledová studie

Misconceptions in Genetics: Review Study

Jana Vlčková

e-Pedagogium 2017, 17(3):149-161 | DOI: 10.5507/epd.2017.044  

Studie se zabývá rešerší výzkumů týkajících se miskoncepcí v genetice. Genetika je mladý a rychle se rozvíjející obor, avšak na druhou stranu je to obor plný abstraktních témat, která jsou těžká na pochopení. Miskoncepce jsou takové vysvětlení jevů a procesů, jenž nebývá vždy v souladu se současným vě-deckým poznáním reality. Studie si klade za cíl podat přehledný text, který umožní orientaci v tomto tématu. Nalezené studie jsou porovnávány z hlediska cílů, výzkumných otázek, výzkumných nástrojů a používaných metod. Výsledky ukazují, že studie se často zaměřují na pochopení základních pojmů z genetiky. Cíle ve studiích jsou často nekonkrétní a nebývá...

Recenze a krátké zprávy

Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání

Veronika Švecová

e-Pedagogium 2017, 17(3):162-164  

Netradiční pohledy na kvalitu života osob se specifickými potřebami

Lucie Hrbáčová

e-Pedagogium 2017, 17(3):164-166