e-Pedagogium 2017, 17(3):37-44 | DOI: 10.5507/epd.2017.034

On the Problem of Didactics of Philosophy

Zdeněk Novotný
doc. PhDr. Zdeněk Novotný, CSc., Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Katedra společenských věd, Žižkovo náměstí 5, 741 40 Olomouc, E-mail: zdenek.novotny@upol.cz

The paper presents some problems of didactics of philosophy. Their solutions are not easy and are frequently very different in comparison with other sciences. On the basis of his many years' experience of lecturing, the author recommends methods preferring the historical approach to teaching of philosophy - in opposition to the systematic one. The choice of theoretical problems occurring in the history of philosophy is determined by the degree of their difficulty.

Keywords: philosophy, didactics, historical approach, system of philosophy, choice of problems

Published: September 1, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novotný, Z. (2017). On the Problem of Didactics of Philosophy. e-Pedagogium17(3), 37-44. doi: 10.5507/epd.2017.034
Download citation

References

  1. Anzenbacher, A. (1989). Úvod do filozofie. Praha: Edice Logos.
  2. Gabriel, J. a kol. (1998). Slovník českých filozofů. Brno: Masarykova univerzita.
  3. Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  4. Komenský, J. A. (1948). Didaktika velká. Z latiny přeložil Augustin Krejčí. Vydání třetí. Komenium, Brno.
  5. Lobkowicz, N. (1991). Demokratizace univerzit a křesťanská kultura. Praha: Omnipress
  6. Lobkowicz, N. (1993). Seminář. In Filosofický časopis 2, s. 315-326
  7. Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  8. Novotný, Z. (2001). Slabá či problematická místa ve vzdělávacím systému ČR ve společenskovědních předmětech. Ostrava: Česká školní inspekce.
  9. Novotný, Z. (2001). Pomocný materiál k tematické inspekci výuky společenskovědních předmětů - filosofie. Test pro studenty. Ostrava: Česká školní inspekce.
  10. Novotný, Z. (2001). Návrh na tematickou inspekci dle pokynu MŠMT č. j. 23 318/99-24., Ostrava: Česká školní inspekce.
  11. Novotný, Z. (2001). Připomínky k materiálu MŠMT Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání. Ostrava: Česká školní inspekce.
  12. Novotný, Z. (1998). Náměty k metodice inspekční činnosti a supervizi. Ostrava: Česká školní inspekce.
  13. Novotný, Z. (1996) Poznámky ke koncepci zkoušky z angličtiny SCIO. Ostrava: Česká školní inspekce.
  14. Novotný, Z. (1996). Posudek návrhu zkoušky z angličtiny SCIO. Ostrava: Česká školní inspekce.
  15. Novotný, Z. (1995 - 2002). 167 veřejně přístupných inspekčních zpráv hodnotících podmínky, průběh a výsledky vzdělávání v cizích jazycích a ve společenskovědních předmětech z pozice školního inspektora ČR nebo vedoucího inspekčního týmu (publikováno v tištěné podobě, k dispozici v databázi škol ÚIV a ČŠI na internetu). Praha, Ostrava: Česká školní inspekce.
  16. Novotný, Z. (1995 - 2002). 59 analýz inspekčních zpráv školních inspektorů ČR z pozice zástupce vrchního školního inspektora Moravskoslezského inspektorátu. Praha, Ostrava: Česká školní inspekce.
  17. Novotný, Z. (1990 - 1995). Zkušební testy k přijímacím zkouškám z filosofie. Olomouc: FF UP.
  18. Störig, H. J. (2000). Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.