e-Pedagogium 2017, 17(3):140-148 | DOI: 10.5507/epd.2017.043

Vztah českých a polských žáků k odlišným etnicko-kulturním skupinám (komparativní studie)

Jana Máčalová
Mgr. et Bc. Jana Máčalová, Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: jana.macalova@upol.cz

Škola je významným faktorem ovlivňujícím sociální rozvoj dětí, včetně respektu k tradicím a kultuře své země, rovněž však k tradicím a kulturám jiných. Současné školství usiluje o uplatňování lidskosti napříč diverzitou, zejména skrze multikulturní výchovu. Cílem příspěvku je komparace deklarovaného vztahu českých a polských žáků k příslušníkům vybraných národnostních či kulturních minoritních skupin. Základ pro srovnání poskytují data získaná dotazníkovým šetřením provedeným v letech 2014-2015 v České republice a v roce 2016 v Polsku. Výsledky ukazují rozdíly ve vnímání odlišných skupin, totiž že u žáků obou zemí je vztah k prostorově nejbližším etnicko-kulturním skupinám negativnější než k ostatním skupinám.

Klíčová slova: Multikulturalismus, vzdělávání, kulturní odlišnost, žáci, Česká republika, Polsko

Attitude Of Czech And Polish Pupils Toward different ethnic-cultural groups (Comparative Study)

The school is an important factor affecting the social development of children, including respect to traditions and culture of their country, but also to the traditions and cultures of others. Contemporary schools aim for application of humanity across diversity, especially through multicultural education. The aim of this paper is a comparison of declared relationship of Czech and Polish pupils toward members of selected national or cultural minority groups. The basis for comparison are provided through a questionnaire survey made in 2014-2015 in Czech Republic and in 2016 in Poland. The results show differences in the perception of different groups. Relation to spatially closest groups is more negative than to the other groups by pupils in both countries.

Keywords: Multiculturalism, education, cultural difference, pupils, Czech republic, Poland

Zveřejněno: 1. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Máčalová, J. (2017). Vztah českých a polských žáků k odlišným etnicko-kulturním skupinám (komparativní studie). e-Pedagogium17(3), 140-148. doi: 10.5507/epd.2017.043
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior. Berkshire: Open University Press.
  2. Bernard, H. (2002). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods. Walnut Creek: AltaMira Press.
  3. Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.
  4. Gabal, I., & Víšek, P. (2010). Východiska strategie boje se sociálním vyloučením. [online]. Praha. [12. 11. 2016]. Dostupné z: http://www.gac.cz/userfiles/File/nase_prace_vystupy/GAC_Strategie_soc_vylouceni.pdf
  5. Gavora, P. (2008). Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
  6. Hayesová, N. (2003). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
  7. Manning, M. L., & Baruth, L. G. (2009). Multicultural education of children and adolescents. Boston: Pearson.
  8. May, S., & Sleeter, C. E. (2010). Critical multiculturalism. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Moravcová, B. (2016). Reflexe multikulturalismu ve sdílených hodnotách učitelů a žáků. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  10. Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
  11. Národnostní struktura obyvatel. [online]. 2014, [12. 11. 2016]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/20551765/170223-14.pdf.
  12. Preissová Krejčí, A. (2016). Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Preissová Krejčí, A. (2014). Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého.
  14. Preissová Krejčí, A. (2013). Multikulturní koncept ve vzdělávání a výchově v České republice. In: Preissová Krejčí, A., Juárez Toledo, R. a kol. Sociální exkluze v multikulturních společnostech: Komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého.
  15. Preissová Krejčí, A., Máčalová, J., Cichá, M., & Moravcová, B. (2016). Migrace, integrace a česká škola. Paidagogos, 2016, 1, 70-89.
  16. Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton.
  17. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2016, [12. 11. 2016]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
  18. Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (2009). Making choices for multicultural education: Five approaches to race, class, and gender. New York: John Wiley & Sons.
  19. Struktura narodowo-etniczna, językowa i wyznaniowa ludności Polski. [online]. 2015, [12. 11. 2016]. Dostupné z: http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5670/22/1/1/struktura_narodowo-etniczna.pdf
  20. Štětovská, I. (2011). Proměny světa školy. In: Gillernová, I., Kebza, V., Rymeš, M. a kol. Psychologické aspekty změn v české společnosti: Člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada.
  21. Vávra, M. (2006). Nesnáze s měřením postojů. Data a výzkum - SDA info, 2006, 1, 9-12.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.