e-Pedagogium 2017, 17(3):111-123 | DOI: 10.5507/epd.2017.041
Profesní vidění studentů učitelství ve výtvarné výchově
- Mgr. Magdalena Novotná, Phd., Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, M. D. Rettigové 4, 110 00 Praha 1, 110 00, E-mail: magdalena.novotna@pedf.cuni.cz
Empirická studie se zabývá strukturou všímání si v profesním vidění studentů učitelství v oboru výtvarná výchova. Cílem je zjistit, jakých obecných a oborově didaktických jevů si studenti všímají a jak o nich dále uvažují. Dále porovnat strukturu všímání si studentů učitelství 1. stupně ZŠ a 2. a 3. stupně ZŠ, SŠ v oboru výtvarná výchova. Studie analyzuje nestrukturované reflexe studentů, které vznikly na základě sledování videozáznamu hodiny Vv. Používá výzkumnou metodiku Sherin and van Es (2009). Obsahová analýza ukazuje signifikantní rozdíly v kategoriích Popis a Hodnocení.
Klíčová slova: profesní vidění, schopnost všimnout si, uvažování založené na vědění, výtvarná výchova, profesní vzdělávání učitelů, reflektivní přístup, video
Professional Vision of Pre-service Teachers in Art Education
The empirical study investigates the structure of noticing as part of the professional vision of pre-service teachers in the art education. The aim is to investigate students' noticing of general and domain-specific phenomena and the way they think about them and also to compare the structure of students' noticing in different study programs. The study that uses the Sherin and van Es (2009) method analyses nonstructured reflections of pre-service teachers at the primary and secondary study levels. Written reflections are based on video-recorded art education lessons. The content analysis documents significant differences in the categories of description and evaluation in the frame of knowledge-based reasoning.
Keywords: Professional vision, ability to notice, knowledge based reasoning, art education, pre-service education, reflective practice, video
Zveřejněno: 1. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Blomberg, G., Stürmer, K., & Seidel, T. (2011). How pre-service teachers observe teaching on video: Effects of viewers' teaching subjects and the subject of the video. Teaching and Teacher Education, 27(7), 1131-1140. doi: 10.1016/j.tate.2011.04.008
Přejít k původnímu zdroji...
- Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207-226.
Přejít k původnímu zdroji...
- Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606-633.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janík, T. a kol. (2014). Profesní vidění u učitelů: Pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 64(2), s. 151-176.
- Korthagen, F. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. (2011) Brno: Paido.
- Sherin, M., & van Es, E. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20-37. doi:10.1177/0022487108328155.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schön, D. (1983). Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.
- Slavík et. al. (2015). Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In Stuchlíková, I. & Janík, T. et al. Oborové didaktiky: Vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/549.
- Stockero, S. L. (2008). Using a video-based curriculum to develop a reflective stance in prospective mathematics teachers. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(5), 373-394. doi: 10.1007/s10857-008-9079-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stockero, S. L., Rupnow, R. L., & Pascoe, A. E. (2017). Learning to notice important student mathematical thinking in complex classroom interactions. Teaching and Teacher Education, 63, 384-395. doi: 10.1016/j.tate.2017.01.006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vondrová, N. & Žalská, J. (2012). Do Student Teachers Attend to Mathematics Phenomena when Observing Mathematics Teaching on Video? Orbis Scholae, 6(2), 85-101. Dostupné z http://www.orbisscholae.cz/2012/nuber-2-en.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.