e-Pedagogium 2017, 17(3):45-52 | DOI: 10.5507/epd.2017.035

Komunikační výchova a integrace poznatků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, oborových didaktik a přípravy učitelů

Milan Polák
Mgr. Milan Polák, Ph.D., Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: milan.polak@upol.cz

Based on the analysis of opinion development in the field of communication education and integration of knowledge after 1989, the author entitles some tendencies in education at elementary school based on current curriculum documents and concerning the didactics of all educational disciplines. In conclusion, the author tries to describe areas and formulate their problems which one should be dealt with in the field of didactics, as well as in the proces of teachers training, especially at Faculties of Education.

Keywords: Communication Education, Integration of Knowledge, Framework Education, Programme for Elementary Education, Didactics of the Czech Language, Cooperation, Teacher Training and Education

Published: September 1, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Polák, M. (2017). Komunikační výchova a integrace poznatků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, oborových didaktik a přípravy učitelů. e-Pedagogium17(3), 45-52. doi: 10.5507/epd.2017.035
Download citation

References

  1. Čechová, M. (1993). O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky. Český jazyk a literatura. 44 (7-8), s. 158-162.
  2. Čechová, M. & Styblík, J. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  3. Hausenblas, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny? Zbuzany: vydáno vl. nákladem.
  4. Hauser, P., Kneselová, H. & Ondrášková, K. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I. Část obecná. Brno: Vydavatelství MU.
  5. Metelková Svobodová R. (2008). Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Ostravská univerzita.
  6. Metelková Svobodová R. & Švrčková, M. (2010). Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Ostrava: Ostravská univerzita.
  7. Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus.
  8. Polák, M. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  9. Polák, M. (2016). Komunikační výchova a integrace poznatků jako prostředky podpory čtenářské gramotnosti. In Řeřichová, V. Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání. s. 9-17. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  10. Svobodová, J. (2002). Počátky komunikační výchovy mateřštiny. In Inovácia. Štrbské Pleso: Združenie Orava.
  11. Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum.
  12. Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy II. (1976). Praha: SPN.
  13. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
  14. Učební osnovy základní školy. (1991). Praha: Fortuna.
  15. Vzdělávací program Národní škola. (1997). Praha: SPN.
  16. Vzdělávací program Obecná škola. (1996). Praha: Portál.
  17. Vzdělávací program Základní škola. (1996). Praha: Fortuna.
  18. Komunikační výchova. Dostupné z: http://komunikacnivychova.upol.cz/index.php

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.