e-Pedagogium 2017, 17(3):65-77 | DOI: 10.5507/epd.2017.037

Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků

Jana Majerčíková, Anna Rebendová
doc. PaedDr. Jana Majerčíková, PhD., Bc. Anna Rebendová, Ústav školní pedagogiky, Fakulta humanitních studií UTB, nám. T. G. Masaryka 1279, 760 01 Zlín, E-mail: majercikova@fhs.utb.cz

Předkládaná empirická studie chce prozkoumat, jak se v předškolní edukaci projevují rodiče s vysokoškolským vzděláním. Její cílem je rovněž přispět k objasnění významu předškolní edukace pro dítě před nástupem do základního vzdělávání, právě z hlediska rodičů a jejich zkušeností s mateřskou školou. Teoretický rámec problematiky je postaven na tezi, že nejvyšší dosažené vzdělání rodičů je důležitým prediktorem jejich postojů k vzdělávání svých dětí a akceptaci školy jako instituce. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumného záměru založeném na koncepci případové studie o univerzitní mateřské škole. V jejím rámci byly data sbírána z několika zdrojů (učitelé, rodiče, členové rady školy, studenti na praxi) a prostřednictvím několika výzkumných metod. Pro potřeby této studie se pracovalo především s údaji získanými ze 44 dotazníků administrovaných rodičům, z 5 polostrukturovaných interview s těmito rodiči, 3 polostrukturovaných interview s učitelkami a parciálně z obsahové analýzy 10 zápisů z rodičovských schůzek. Z výsledků vyplývá, že rodiče s vysokoškolským vzděláním vnímají relevantní vliv institucionální předškolní edukace na dítě, připisují jí důležitost a vidí v ní východisko pro zvládání nároků základní školy. Kladou na mateřskou školu jasné požadavky, zároveň reflektují náročnost práce její učitelů, důvěřují jim a jsou pozitivně nakloněni k promyšlené spolupráci obou stran.

Klíčová slova: vzdělání, předškolní vzdělávání, rodič

Zveřejněno: 1. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2017). Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků. e-Pedagogium17(3), 65-77. doi: 10.5507/epd.2017.037
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adams, S., & Christenson, S. L. (2000). Trust and the Family-School Relationship Examination of Parent-Teacher Differences in Elementary and Secondary Grades, Journal of School Psychology, 38(5), s. 477-497. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bomba, I., & Zemančíková, V. (2011). Vplyv socioekonomického statusu rodiny na prospech žiaka v škole - súčasný stav na Liptove. PEDAGOGIKA.sk, 2(3), s. 145-171.
  3. Burns, J. (2011). Rich children start school 'five months ahead' [online]. Dostupné z: http://www.bbc.com/news/education-16177406
  4. Bourdieu, P. (2002). Wie die Kultur zum Bauern kommt: Űber Bildung, Schule und Politik Schriften zum Politik und Kultur. [online]. Institut für Soziologie. [citováno 5. 5. 2016]. Dostupné z: http://files.adulteducation.at/forschungsarbeiten/Leidinger.pdf.
  5. Craig, L. (2006). Does Father Care Mean Fathers Share? A Comparison of How Mothers and Fathers in Intact Families Spend Time with Children. Gender and Society. 20(2), s. 259-281. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Desforges, CH., & Abouchaar, A. (2003). The Impact of Parental Involvement, Parental Support and Family Education on Pupil Achievements and Adjustment: A Literature Review. ISBN 1 84185 999 0 [aj online] [citované 28. 12. 2011] Dostupné z: http://bgfl.org/bgfl/custom/files_uploaded/uploaded_resources/18617/Desforges.pdf
  7. Dopita, M. (2007). Piere Bourdieu o umění, výchově a společnosti. Olomouc: UP.
  8. Dudová, R., & Vohlídalová, M. (2008). Rodina a rodičovství v individualizované společnosti. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 6(1), s. 1-3.
  9. Ermisch, J. (2008). Origins of Social Immobility and Inequality: Parenting and Early Child Development. National Institute Economic Review, 205(1), s. 62-71. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Feinstein, L. et al. (2008). Education and the Family: Passing Success Across the Generations. Routledge: London. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Feinstein, L. et al. (2007). Reducing Inequalities: Realizing the Talent of All. NCB: London.
  12. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  13. Holičová, A. (2016). Důvěra v druhé a sociabilita: evropská srovnávací analýza. Socioweb. Sociologicky webzin, Teorie pro všechny. Dostupné z: http://www.socioweb.cz/index.php@disp=teorie&shw=207&lst=106.html
  14. Chvál, M., & Felcmanová, L., & Kaslová, M. (2015). Úroveň zrakového vnímání a předmatematických dovedností u předškoláků In Greger, D. et al. Spravedlivý start? Praha: UK.
  15. Katrňák, T. (2003). Sociální a kulturní reprodukce společnosti v teoretické perspektivě. Sociológia, 35(1), s. 61-76.
  16. Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.
  17. Kačšák, O., & Betáková, E. (2014). Vzdelávanie a školovanie v rannom veku v sociálne diferencovanej perspektíve. Sociológia, 46(1), s. 5-24.
  18. Katz, L. G. (1994). Contemporary perspectives on the roles of mothers and teachers. In More talks with teachers, s. 1-26. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. (ERIC Document No. ED250099).
  19. Keller, J. (2009). Nejistota a důvěra. Praha: Slon.
  20. Keller, J. (2012). Sociologie středních vrstev. Praha: Slon.
  21. Keller, J., & Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON.
  22. Majerčíková, J., & Kočvarová, I. (2015). Deset let ve vývoji českých mateřských škol. In Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. Předškolní edukace a dítě. Výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Zlín: UTB ve Zlíně.
  23. Munn, P. (1993). Parents and Schools. Customers, Managers or Partners. London: Routledge.
  24. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. 4. vyd. Praha: Portál.
  25. Rabušicová, M. (1995). Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních změn. Dizertační práce. Brno: MU Filosofická fakulta.
  26. Sekundární analýza výsledků šetření PISA 2012, (2012) Dostupné z: http://www.csicr.cz/getattachment/852e3fe6-fda7-4eed-bfef-931980d12dad
  27. Starting Strong III - A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. (2012). Dostupné z: http://www.oecd.org/edu/school/startingstrongiii-aqualitytoolboxforearlychildhoodeducationandcare.htm#4
  28. Šeďová, K. (2004). Role rodičů ve vztahu ke škole: teoretické koncepty a empirická zjištění. In: Rabušicová, M. a kol. Škola a /versus/ rodina. Brno: MU, s. 33-51.
  29. Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia Paedagogica, 14(1), s. 27-52.
  30. Štech, S. (2004). Angažovanost rodičů ve školní socializaci dětí. Pedagogika, LIV, s. 374-387.
  31. Vojtíšková, K. (2010). Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 60(2), s. 115-126.
  32. Wolfendale, S. (1992). Empovering Parents and Teachers. Working for Children. London: Cassell.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.