e-Pedagogium 2017, 17(3):53-64 | DOI: 10.5507/epd.2017.036
Primary School Teachers' View of Pupils' Questions
- Mgr. Marie Pavelková, Fakulta humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, E-mail: mpavelkova@fhs.utb.cz
The paper presents primary school teachers' authentic views on the occurrence of pupils' questions in mathematics lessons. The paper introduces the theoretical definition of dialogic teaching and the form of interaction between teachers and pupils. There are communication sequences between the teacher and pupils going on during the lessons, which are mobilized by questions and the potential of which is to activate the pupils' thinking. Communication is the basis for dialogic teaching, so the study also highlights the status of pupils' questions in the dialogic teaching at elementary school. In the second part, the paper presents conclusions of semi-structured interviews with elementary school teachers who present their views on the status of pupils' questions in lessons. The interviews showed that 1) the teachers supported pupils in asking questions; 2) the teachers put open questions to their pupils; 3) it was only after our interviews when the teachers realized that pupils asked few questions and that questions are primarily asked by the teachers in lessons. We created categories based on the teachers' testimonies, and subsequently evaluated the conclusions of this pre-research step.
Keywords: dialogic teaching; interaction; pupils' questions; interview; teachers' attitude towards pupils' questions
Published: September 1, 2017 Show citation
References
- Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
- Havigerová, J. M., Smetanová, V., Burešová, I., & Haviger, J. (2013). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
- Hejný, M & Kuřina, F. (2010). Dítě, škola, matematika. Praha: Portál.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
- Lee, R. (2016). Implementing Dialogic Teaching in a Singapore English Language Classroom. SAGE Journals. 47(3), 279-293.
Go to original source...
- Lehesvuori, S., & Viiri, J. (2015). Od teorie k praxi. Od plánování dialogického vyučování k jeho reflexi. Studie pedagogika. 20(2), 9-31.
Go to original source...
- Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
- Mareš, J. (2016). Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost. Pedagogika, 66(3), 250-289.
Go to original source...
- Pratt, N. (2006). "Interactive" teaching in numeracy lessons: what do children have to say? Cambridge Journal of Education, 36(2), 221-235.
Go to original source...
- Reznitskaya, A., & Gregory, M., (2013). Student Thought and Classroom Language: Examining the Mechanisms of Change in Dialogic Teaching. Educational Psychologist, 48(2), 114-133.
Go to original source...
- Sucháček, P. (2016). Implementace prvků dialogického vyučování v rámci mikrovyučování studentů učitelství přírodovědných předmětů. Studia Pedagogica, 21(3), 81-106.
Go to original source...
- Šeďová, K. & Sedláček, M., (2015). Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu. Studia Pedagogica, 20(2), 33-58.
Go to original source...
- Šeďová, K., & Sedláček, M. (2015). Komunikace ve školní třídě a žákovské učení. Orbis Scholae, 9(1), 83-101.
Go to original source...
- Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Obis Scholae, 10(2), 47-69.
Go to original source...
- Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
- Švaříček, R a kol. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Tůma, F.(2014). Dialogismus a výzkum interakce ve třídě? Přehledová studie (1990-2012). Pedagogika, 64(2), 177-199.
- Tůma, F.(2016). Konverzační analýza a komunikace ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace, 26(3), 415-441.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.