e-Pedagogium, 2004 (roč. 4), číslo 1

Články

K otázkám motivace ve školní TV

Concerning questions of motivation in the school physical education

Martin Černek

e-Pedagogium 2004, 4(1):7-14  

Příspěvek se zamýšlí nad fenoménem motivace nejprve z obecného hlediska a dále pak je začleněn na základě reflexe z vlastní pedagogické praxe do kontextu ve školní tělesné výchově. Moderní psychologie je totiž přesvědčena, že právě motivace je jediným hybným prostředkem k vytváření trvalejších hodnot v chování a jednání jedince. Motivace jak v kladném, tak i v záporném slova smyslu.V první části je odkazováno na obecné faktory a vzorce chování, které vycházejí z prací předních autorů psychologie. Je zde poukazováno zejména na Hullovu teorii primárních a sekundárních motivů, teorie motivů Nakonečného a v neposlední řadě na Maslowovu teorii potřeb....

Zařazení elektrotechnických stavebnic do systému elektrostavebnic

Classification of electrotechnical brick-boxes into the system of electrobrick-boxes

Jiří Dostál

e-Pedagogium 2004, 4(1):15-21  

Příspěvek vytváří kategorie stavebnic užívaných ve výuce o elektřině a uvádí je v terminologický systém. Prezentuje postavení elektrotechnických stavebnic v tomto systému. Vymezené termíny definuje.

Vývoj úrovně tvořivých schopností dětí mladšího školního věku

Progress of level creative abilities of basic school children

Jarmila Honzíková

e-Pedagogium 2004, 4(1):22-28  

Příspěvek pojednává o tvořivých schopnostech dětí mladšího školního věku. Prezentované výsledky transverzálního výzkumu ukazují vývoj úrovně tvořivých schopností u této věkové skupiny.

Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ pomocí 2 metod

Evaluation of the text difficulties of biology textbooks for the eighth year of the primary education by two methods

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2004, 4(1):29-38  

V tomto článku jsou obsaženy poznatky o porovnání náročnosti textu našich současných učebnic přírodopisu pro 8. ročník základní školy pomocí dvou metod. Analýzy textů byly prováděny metodami dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL a dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že pomocí zvolených metod byly zjištěny ne příliš rozdílné průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic: od 34,62 bodu do 33,97 bodu. Průměrné hodnoty variability celkové obtížnosti textů učebnic a syntaktického faktoru byly zjištěny poněkud nižší postupem dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL. Pomocí obou metod se jako nejnáročnější ukázala učebnice nakladatelství FORTUNA a nejméně náročná učebnice...

Psychodidaktický problém etiky

Psychological-didactical problem of the ethics

Věra Jirásková

e-Pedagogium 2004, 4(1):39-53  

Autorka si v textu klade důležitou otázku současné etické interpretace, vycházejíce z pozice kontextu postmoderní situace, nastolenou jako psychologický a metodologický problém etiky. Popisuje časté předsudky vůči etice a hermeneutice, které jsou důležité pro porozumění etickým problémům a otázkám. Autorka - vyučující na Karlově univerzitě - nás tak seznamuje s koncepci profesní etiky učitele, jak je vyučována na katedře občanské výchovy a filozofie, Pedagogické fakulty Karlovy univerzity v Praze.

Pedagogické pojetí projektování biochemie potravin v podmínkách nového studijního programu na Fakultě veterinární hygieny a ekologie Veterinární farmaceutické univerzity Brno

Pedagogic approach to development of food biochemistry in terms of a new study programm in Faculty of Veterinary Hygiene and Ecology University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno

Vladimír Kopřiva, Ladislav Malota

e-Pedagogium 2004, 4(1):54-59  

Biochemie potravin jako studijní disciplína nově akreditovaného studijního programu Hygiena, technologie a ekologie je koncipována ve svém pojetí jako nová studijní disciplína, která vychází z tradiční výuky biochemie a chemie potravin.Teoretická i praktická výuka disciplíny doplňuje ucelený systém kurikula a ve svém důsledku znalosti o potravinách, biochemických změnách v nich a o využití biochemických ukazatelů v moderním přístupu pro posuzování zdravotní nezávadnosti potravin, zejména živočišného původu. V koncepci disciplíny se promítá i Strategie zabezpečování zdravotní nezávadnosti potravin přijatá formou vládního usnesení č. 1320, které...

K problému uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů

To the problem of an integrated concept of education of general technical subjects

Jiří Kropáč

e-Pedagogium 2004, 4(1):60-71  

Stať je zaměřena na teorii související se zajištěním uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů. Pozornost je věnována vytváření systému poznatků v rámci zvoleného technického obsahu i zajištění uceleného, pro tvořivost žáků přínosného procesu výuky. Jako teoretická východiska problematiky jsou prezentovány pojmy technické myšlení a technická gramotnost v našem i zahraničním chápání.

Funkce ilustrace ve výchovně vzdělávacím procesu

Illustration function in educational process

Vendula Kůtová

e-Pedagogium 2004, 4(1):72-77  

Charakteristika základních didaktických funkcí ilustrace v učebnicích (dle J. Mikka, 1995). Stručný přehled relevantních výzkumných šetření z hlediska efektivity obrazového učebního materiálu (se zvláštním přihlédnutím k analýze vztahu obraz - text). Nástin současných marketingových funkcí ilustrace (dle Woodwarda, 1993), zformovaných sociálními, ekonomickými, kulturními a jinými společenskými potřebami.

Čteme? Nečteme?

Do we read? Do we not read?

Jenny Poláková

e-Pedagogium 2004, 4(1):78-83  

Text obsahuje tři části. První část se zabývá vývojem kultury čtení na území dnešního Německa až do doby vzniku první čítanky. Druhá část ukazuje, jak se podporuje zájem o četbu na základních školách v Sasku, Sasku-Anhaltsku a Bavorsku. Třetí část přináší výsledek ankety o četbě krásné literatury v České republice. Výsledkem je, že nejen naše děti a mladí lidé čtou málo, ale i studentky a studenti Pedagogické fakulty UP neprojevují o čtení zvláštní zájem. A co považuje autorka článku za velmi špatné, je, že i při takto málo významné anketě se studenti neodvažují uvést své jméno.

Kombinované postižení a kochleární implantát

Multiple handicap and cochlear implant

Miloň Potměšil

e-Pedagogium 2004, 4(1):84-94  

Autor se zabývá problematikou zařazení osob s postižením sluchu v kombinaci s dalším postižením do programů kochleárních implantací. Kombinované postižení je v současné době kontraindikace, stejně jako neexistující rodina. Článek je zamyšlením nad hledáním možností vedoucích k odstranění diskvalifikací.

Znakový jazyk v komunikaci osob se současným postižením sluchu a zraku

Sign language in communication of persons with simultaneous hearing and vision handicap

Eva Souralová

e-Pedagogium 2004, 4(1):95-98  

Článek se věnuje problematice užívání znakového jazyka osobami se současným postižením sluchu a zraku

Přijali učitelé počítač?

Does the teachers accept personal computer?

Martina Uhlířová

e-Pedagogium 2004, 4(1):99-106  

Příspěvek je zaměřen na problematiku vztahu učitel - počítač v souvislosti s možnostmi využití ICT ve výuce matematiky na primární škole. Součástí textu jsou dílčí výsledky dotazníkového šetření realizovaného na vzorku učitelů čtvrtých a pátých tříd.

Kolik mluveného jazyka potřebuje student?

How much spoken language does the student need?

Danuše Varadinová

e-Pedagogium 2004, 4(1):107-113  

Článek se zabývá otázkou, do jaké míry je možno připustit jevy mluveného jazyka ve vyučování gramatiky. Mluvený jazyk je velmi rozšířený a jeho typické jevy se prosazují postupně také v psaném jazyce, neboť mluvený jazyk má jednodušší normy a je celkově svobodnější. Pro použití té či oné jazykové variety je nutno mít na mysli: druh komunikace (mluvení, psaní) a konkrétní druh textu.Závěrem je třeba zdůraznit, že jevy mluveného jazyka patří samozřejmě do gramatických seminářů na vysoké škole, nicméně s tímto omezením: pouze "normálně jazykové" a běžně hovorové jevy gramatické a lexikální lze podle mého názoru připouštět a studentům zprostředkovávat.

Využití mikroskopů ve výuce přírodopisu na základních školách

Usage of microscopes in biology teaching

Olga Vránová

e-Pedagogium 2004, 4(1):114-120  

V článku jsou uvedeny poznatky o významu a využití mikroskopů v hodinách přírodopisu (zejména v laboratorních pracích) v 6. - 9. ročníku základní školy. Je zde naznačeno, jakým způsobem jsou prezentovány základy mikroskopické techniky v osnovách a používaných učebnicích přírodopisu. Průzkum ve vybraných školách na Olomoucku ukazuje, jak se práce s mikroskopem realizuje v praxi.

Recenze

Alternativou k předškolnímu vzdělávání

Petra Bendová

e-Pedagogium 2004, 4(1):121-123  

Edukační trend pro 21. století?!

Petra Bendová

e-Pedagogium 2004, 4(1):124-126  

Georg Cantor 1845-1918, Schöpfer der Mengenlehre

Jan Fiala

e-Pedagogium 2004, 4(1):127-130  

Publikace A. Kértésze je doplňkový studijní Georg Cantor materiál pro studenty a učitele, pojednávající o životě a matematickém díle německého matematika Georga Cantora.

Recenze: ClassPad 300

Jan Fiala, David Nocar, Radka Skalková, Vladimír Vaněk

e-Pedagogium 2004, 4(1):131-137  

Recenze představuje programovatelný kalkulátor ClassPad 300.

Úvod do školní didaktiky

Vladislav Hodis

e-Pedagogium 2004, 4(1):138-140  

Recenze skripta Elementární hudební teorie

Eva Kotíková

e-Pedagogium 2004, 4(1):141  

Současná mateřská škola a její řízení

Zdeňka Kozáková

e-Pedagogium 2004, 4(1):142-144  

The National Numeracy Strategy

Eva Kubátová

e-Pedagogium 2004, 4(1):145-146  

Dyslexia and Mathematics

Eva Kubátová

e-Pedagogium 2004, 4(1):147-149  

Český jazyk pro 6. ročník ZŠ a primu víceletého gymnázia (Fraus)

Vendula Kůtová

e-Pedagogium 2004, 4(1):150-151  

Alexandros Charalambidis: Hudební výchova pro gymnázia

Lenka Modráčková

e-Pedagogium 2004, 4(1):152-154  

Galerie světových pedagogů. Dialog s autorem o smyslu dějin pedagogiky

Pavel Neumeister

e-Pedagogium 2004, 4(1):155-157  

Psychologie pro učitelky mateřské školy

Petra Řepová

e-Pedagogium 2004, 4(1):158-159  

Motivace a tvořivost v matematice

Radka Skalková

e-Pedagogium 2004, 4(1):160-161  

Komunikační systémy: socioantropologický pohled

Petr Zemánek

e-Pedagogium 2004, 4(1):162-164