e-Pedagogium, 2004 (roč. 4), číslo 1
Články
K otázkám motivace ve školní TV
Concerning questions of motivation in the school physical education
Martin Černek
e-Pedagogium 2004, 4(1):7-14
Příspěvek se zamýšlí nad fenoménem motivace nejprve z obecného hlediska a dále pak je začleněn na základě reflexe z vlastní pedagogické praxe do kontextu ve školní tělesné výchově. Moderní psychologie je totiž přesvědčena, že právě motivace je jediným hybným prostředkem k vytváření trvalejších hodnot v chování a jednání jedince. Motivace jak v kladném, tak i v záporném slova smyslu.V první části je odkazováno na obecné faktory a vzorce chování, které vycházejí z prací předních autorů psychologie. Je zde poukazováno zejména na Hullovu teorii primárních a sekundárních motivů, teorie motivů Nakonečného a v neposlední řadě na Maslowovu teorii potřeb....
Zařazení elektrotechnických stavebnic do systému elektrostavebnic
Classification of electrotechnical brick-boxes into the system of electrobrick-boxes
Jiří Dostál
e-Pedagogium 2004, 4(1):15-21
Příspěvek vytváří kategorie stavebnic užívaných ve výuce o elektřině a uvádí je v terminologický systém. Prezentuje postavení elektrotechnických stavebnic v tomto systému. Vymezené termíny definuje.
Vývoj úrovně tvořivých schopností dětí mladšího školního věku
Progress of level creative abilities of basic school children
Jarmila Honzíková
e-Pedagogium 2004, 4(1):22-28
Příspěvek pojednává o tvořivých schopnostech dětí mladšího školního věku. Prezentované výsledky transverzálního výzkumu ukazují vývoj úrovně tvořivých schopností u této věkové skupiny.
Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ pomocí 2 metod
Evaluation of the text difficulties of biology textbooks for the eighth year of the primary education by two methods
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2004, 4(1):29-38
V tomto článku jsou obsaženy poznatky o porovnání náročnosti textu našich současných učebnic přírodopisu pro 8. ročník základní školy pomocí dvou metod. Analýzy textů byly prováděny metodami dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL a dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků je zřejmé, že pomocí zvolených metod byly zjištěny ne příliš rozdílné průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic: od 34,62 bodu do 33,97 bodu. Průměrné hodnoty variability celkové obtížnosti textů učebnic a syntaktického faktoru byly zjištěny poněkud nižší postupem dle NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL. Pomocí obou metod se jako nejnáročnější ukázala učebnice nakladatelství FORTUNA a nejméně náročná učebnice...
Psychodidaktický problém etiky
Psychological-didactical problem of the ethics
Věra Jirásková
e-Pedagogium 2004, 4(1):39-53
Autorka si v textu klade důležitou otázku současné etické interpretace, vycházejíce z pozice kontextu postmoderní situace, nastolenou jako psychologický a metodologický problém etiky. Popisuje časté předsudky vůči etice a hermeneutice, které jsou důležité pro porozumění etickým problémům a otázkám. Autorka - vyučující na Karlově univerzitě - nás tak seznamuje s koncepci profesní etiky učitele, jak je vyučována na katedře občanské výchovy a filozofie, Pedagogické fakulty Karlovy univerzity v Praze.
Pedagogické pojetí projektování biochemie potravin v podmínkách nového studijního programu na Fakultě veterinární hygieny a ekologie Veterinární farmaceutické univerzity Brno
Pedagogic approach to development of food biochemistry in terms of a new study programm in Faculty of Veterinary Hygiene and Ecology University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno
Vladimír Kopřiva, Ladislav Malota
e-Pedagogium 2004, 4(1):54-59
Biochemie potravin jako studijní disciplína nově akreditovaného studijního programu Hygiena, technologie a ekologie je koncipována ve svém pojetí jako nová studijní disciplína, která vychází z tradiční výuky biochemie a chemie potravin.Teoretická i praktická výuka disciplíny doplňuje ucelený systém kurikula a ve svém důsledku znalosti o potravinách, biochemických změnách v nich a o využití biochemických ukazatelů v moderním přístupu pro posuzování zdravotní nezávadnosti potravin, zejména živočišného původu. V koncepci disciplíny se promítá i Strategie zabezpečování zdravotní nezávadnosti potravin přijatá formou vládního usnesení č. 1320, které...
K problému uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů
To the problem of an integrated concept of education of general technical subjects
Jiří Kropáč
e-Pedagogium 2004, 4(1):60-71
Stať je zaměřena na teorii související se zajištěním uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů. Pozornost je věnována vytváření systému poznatků v rámci zvoleného technického obsahu i zajištění uceleného, pro tvořivost žáků přínosného procesu výuky. Jako teoretická východiska problematiky jsou prezentovány pojmy technické myšlení a technická gramotnost v našem i zahraničním chápání.
Funkce ilustrace ve výchovně vzdělávacím procesu
Illustration function in educational process
Vendula Kůtová
e-Pedagogium 2004, 4(1):72-77
Charakteristika základních didaktických funkcí ilustrace v učebnicích (dle J. Mikka, 1995). Stručný přehled relevantních výzkumných šetření z hlediska efektivity obrazového učebního materiálu (se zvláštním přihlédnutím k analýze vztahu obraz - text). Nástin současných marketingových funkcí ilustrace (dle Woodwarda, 1993), zformovaných sociálními, ekonomickými, kulturními a jinými společenskými potřebami.
Čteme? Nečteme?
Do we read? Do we not read?
Jenny Poláková
e-Pedagogium 2004, 4(1):78-83
Text obsahuje tři části. První část se zabývá vývojem kultury čtení na území dnešního Německa až do doby vzniku první čítanky. Druhá část ukazuje, jak se podporuje zájem o četbu na základních školách v Sasku, Sasku-Anhaltsku a Bavorsku. Třetí část přináší výsledek ankety o četbě krásné literatury v České republice. Výsledkem je, že nejen naše děti a mladí lidé čtou málo, ale i studentky a studenti Pedagogické fakulty UP neprojevují o čtení zvláštní zájem. A co považuje autorka článku za velmi špatné, je, že i při takto málo významné anketě se studenti neodvažují uvést své jméno.
Kombinované postižení a kochleární implantát
Multiple handicap and cochlear implant
Miloň Potměšil
e-Pedagogium 2004, 4(1):84-94
Autor se zabývá problematikou zařazení osob s postižením sluchu v kombinaci s dalším postižením do programů kochleárních implantací. Kombinované postižení je v současné době kontraindikace, stejně jako neexistující rodina. Článek je zamyšlením nad hledáním možností vedoucích k odstranění diskvalifikací.
Znakový jazyk v komunikaci osob se současným postižením sluchu a zraku
Sign language in communication of persons with simultaneous hearing and vision handicap
Eva Souralová
e-Pedagogium 2004, 4(1):95-98
Článek se věnuje problematice užívání znakového jazyka osobami se současným postižením sluchu a zraku
Přijali učitelé počítač?
Does the teachers accept personal computer?
Martina Uhlířová
e-Pedagogium 2004, 4(1):99-106
Příspěvek je zaměřen na problematiku vztahu učitel - počítač v souvislosti s možnostmi využití ICT ve výuce matematiky na primární škole. Součástí textu jsou dílčí výsledky dotazníkového šetření realizovaného na vzorku učitelů čtvrtých a pátých tříd.
Kolik mluveného jazyka potřebuje student?
How much spoken language does the student need?
Danuše Varadinová
e-Pedagogium 2004, 4(1):107-113
Článek se zabývá otázkou, do jaké míry je možno připustit jevy mluveného jazyka ve vyučování gramatiky. Mluvený jazyk je velmi rozšířený a jeho typické jevy se prosazují postupně také v psaném jazyce, neboť mluvený jazyk má jednodušší normy a je celkově svobodnější. Pro použití té či oné jazykové variety je nutno mít na mysli: druh komunikace (mluvení, psaní) a konkrétní druh textu.Závěrem je třeba zdůraznit, že jevy mluveného jazyka patří samozřejmě do gramatických seminářů na vysoké škole, nicméně s tímto omezením: pouze "normálně jazykové" a běžně hovorové jevy gramatické a lexikální lze podle mého názoru připouštět a studentům zprostředkovávat.
Využití mikroskopů ve výuce přírodopisu na základních školách
Usage of microscopes in biology teaching
Olga Vránová
e-Pedagogium 2004, 4(1):114-120
V článku jsou uvedeny poznatky o významu a využití mikroskopů v hodinách přírodopisu (zejména v laboratorních pracích) v 6. - 9. ročníku základní školy. Je zde naznačeno, jakým způsobem jsou prezentovány základy mikroskopické techniky v osnovách a používaných učebnicích přírodopisu. Průzkum ve vybraných školách na Olomoucku ukazuje, jak se práce s mikroskopem realizuje v praxi.
Recenze
Alternativou k předškolnímu vzdělávání
Petra Bendová
e-Pedagogium 2004, 4(1):121-123
Edukační trend pro 21. století?!
Petra Bendová
e-Pedagogium 2004, 4(1):124-126
Georg Cantor 1845-1918, Schöpfer der Mengenlehre
Jan Fiala
e-Pedagogium 2004, 4(1):127-130
Publikace A. Kértésze je doplňkový studijní Georg Cantor materiál pro studenty a učitele, pojednávající o životě a matematickém díle německého matematika Georga Cantora.
Recenze: ClassPad 300
Jan Fiala, David Nocar, Radka Skalková, Vladimír Vaněk
e-Pedagogium 2004, 4(1):131-137
Recenze představuje programovatelný kalkulátor ClassPad 300.
Úvod do školní didaktiky
Vladislav Hodis
e-Pedagogium 2004, 4(1):138-140
Recenze skripta Elementární hudební teorie
Eva Kotíková
e-Pedagogium 2004, 4(1):141
Současná mateřská škola a její řízení
Zdeňka Kozáková
e-Pedagogium 2004, 4(1):142-144
The National Numeracy Strategy
Eva Kubátová
e-Pedagogium 2004, 4(1):145-146
Dyslexia and Mathematics
Eva Kubátová
e-Pedagogium 2004, 4(1):147-149
Český jazyk pro 6. ročník ZŠ a primu víceletého gymnázia (Fraus)
Vendula Kůtová
e-Pedagogium 2004, 4(1):150-151
Alexandros Charalambidis: Hudební výchova pro gymnázia
Lenka Modráčková
e-Pedagogium 2004, 4(1):152-154
Galerie světových pedagogů. Dialog s autorem o smyslu dějin pedagogiky
Pavel Neumeister
e-Pedagogium 2004, 4(1):155-157
Psychologie pro učitelky mateřské školy
Petra Řepová
e-Pedagogium 2004, 4(1):158-159
Motivace a tvořivost v matematice
Radka Skalková
e-Pedagogium 2004, 4(1):160-161
Komunikační systémy: socioantropologický pohled
Petr Zemánek
e-Pedagogium 2004, 4(1):162-164