K otázkám motivace ve školní TV
- Katedra kinantropologie FTK UP v Olomouci
Příspěvek se zamýšlí nad fenoménem motivace nejprve z obecného hlediska a dále pak je začleněn na základě reflexe z vlastní pedagogické praxe do kontextu ve školní tělesné výchově. Moderní psychologie je totiž přesvědčena, že právě motivace je jediným hybným prostředkem k vytváření trvalejších hodnot v chování a jednání jedince. Motivace jak v kladném, tak i v záporném slova smyslu.
V první části je odkazováno na obecné faktory a vzorce chování, které vycházejí z prací předních autorů psychologie. Je zde poukazováno zejména na Hullovu teorii primárních a sekundárních motivů, teorie motivů Nakonečného a v neposlední řadě na Maslowovu teorii potřeb. Tyto teorie pak jsou využívány hlavně v oblasti pedagogické interakce učitel - žák, žáci.
Druhá část se zabývá především problematikou motivace ve školní tělesné výchově. Největší vliv motivů na chování jedince je právě na druhém stupni základní školy. Objasňovány zde jsou biologické potřeby pohybu, rozpracována je zde teorie vnitřních, soutěžních a vnějších impulsů a v neposlední řadě zde má místo i klasifikace. Přínos tkví hlavně ve výsledcích vlastního experimentu právě v oblasti klasifikace, který má největší vliv na motivované chování. Klasifikace totiž představuje v tělesné výchově u různě schopných žáků velké problémy. Je zde navržena jedna z možností, jak kladně působit na žáky, poskytnout jim větší možnost, jak získat dobré známky. Rovněž zde bylo zaznamenáno odstranění kázeňských problémů.
Článek si klade za cíl poskytnout z praxe ověřenou možnost, jak kladně působit na žáky a přispět k efektivnějšímu vyučovacímu prostředí.
Klíčová slova: Motivace, tělesná výchova, incentivy, potřeby, klasifikace
Concerning questions of motivation in the school physical education
In the contribution we analyse the phenomena of motivation, firstly, from general point of view. Further, it's included in the school physical education context based on our own teacher-training claim. The modern psychology is convinced that it's motivation that has an impact on people's behaviour and action. Positive and negative motivation to all intents and purposes.
In the first part it's referred to general factors and behaviour found in the works of our eminent psychology authors. Above all, the Hull's theory of primary and secondary motives, the theory of motives by Nakonečný and the theory of needs by Maslow are pointed out. These theories are utilised mainly in the area of the pedagogic interaction: the teacher - the pupil, pupils.
The second part is engaged in the problem of the motivation of the school physical education. The greatest influence of motives in the individual's behaviour is just at the basic school (the secondary stadium). There are clarified the biology needs of moving, there are also left the theory of internal, competent and external impulses and mainly there is also the classification. The contribution rests just in the results of own experiment in the area of classification, which has the greatest influence at the motivational behaviour. The classification presents miscellaneous problems of differently competent pupils in the physical education. There is also suggested one of the possibility, how to positively influence pupils, how to give them greater possibility to acquire good marks and there is also discipline problems maximal removed. The sense of this experiment is inherent in the style of pupil's evaluation. Except the pupil's execution there is also evaluate the pupil's relationship to the physical education, its until now and future improvement and there is allowed for the pupil's biosomatic dispositions. The article sets an aim to render an open possibility from the practice, how to positively influence pupils and so to create the "healthy" educational environment.
Keywords: Classification, needs, motivation, physical education
Zveřejněno: 1. únor 2004 Zobrazit citaci
Reference
- KLIMTOVÁ, M., SKEŘIL, M. Vybrané kapitoly z didaktiky TV. 1. vyd. Ostrava : PdF OU, 1991.
- LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X.
- NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1997. 270 s. ISBN 80-2000-59-27.
- PETTY, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7.
- RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. 171 s. ISBN 80-7184-659-7.
- DŽUKA, J. Motivácia a emócie človeka. 1. vyd. Prešov : Prešovská univerzita, 2003. ISBN 80-8068-169-4.
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.