e-Pedagogium 2004, 4(1):29-38
Evaluation of the text difficulties of biology textbooks for the eighth year of the primary education by two methods
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of 5 actual Czech biology textbooks for the eighth year of the primary education. Two methods were implemented. One of them was realized according to NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL and the next one according to PRŮCHA. Similar results of the text difficulties were obtained by both methods - from 34,62 points to 33,97 points. Lower variability of the text difficulties and syntactic factor were achieved by method NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL. The most difficult is the textbook of the FORTUNA publishing company, and the textbook of the SCIENTIA publishing company is not as difficult as the others.
Keywords: Biology textbooks, text difficulties, evaluation methods of the text difficulties
Published: February 1, 2004 Show citation
References
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
- ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN, 1998. 127.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ,B., KRÁLOVÁ, R. BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
- GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
- HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek05.htm
- KANTOREK,J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
- SCHMIDT, H. J., Hilfen fűr die Auswahl von Schulbűchers. Grundschule, 23, 1991, č.9. 50-52.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.