e-Pedagogium, 2014 (roč. 14), číslo 1

Úvod

Úvod

Redakce

e-Pedagogium 2014, 14(1):5-6  

Odborné články a statě

Experimentování žáků při výuce - nové možnosti a perspektivy

Experimenting by Pupils in Instruction - new Possibilities and Perspectives

Jiří Dostál

e-Pedagogium 2014, 14(1):7-19 | DOI: 10.5507/epd.2014.002  

Článek vychází ze skutečnosti, že školní experimenty jsou tradiční součástí výuky napříč všemi úrovněmi vzdělávání s řadou perspektiv dalšího rozvoje. Zaměřuje se na řešení terminologických problémů spojených se školským experimentováním, na řešení otázek spojených s didaktickými aspekty a dále s pomocí teoretických vědeckých metod, mj. komparativní analýzy, syntézy, indukce, dedukce a kritických přístupů, pojednává o přínosu experimentů pro žáky a provádí jejich klasifikaci dle řady kritérií. Jako další z výstupů jsou stanoveny základní atributy školních experimentů, které jsou předpokladem pro optimální naplňování výukových cílů.Opomenuty nejsou...

Přírodopis v očích žáků 2. stupně základních škol

The biology in the eyes of lower secondary school pupils

Jana Vlčková, Milan Kubiatko

e-Pedagogium 2014, 14(1):20-37 | DOI: 10.5507/epd.2014.003  

Postoje žáků k určitému předmětu mohou ovlivňovat jejich úspěšnost v daném předmětu, proto by zkoumání postojů mělo být jednou ze základních ze základních součástí pedagogického výzkumu. Cílem výzkumného šetření bylo pomocí výzkumného nástroje zjistit postoje žáků druhého stupně základních škol k vyučovacímu předmětu přírodopisu. Dále bylo kladeno za cíl ověřit vliv genderu, bydliště a ročníku, který žáci navštěvují, na postoje k přírodopisu. Výzkumný nástroj obsahoval jednatřicet pětistupňových položek Likertova typu rozdělených do čtyř dimenzí. Vliv nezávislých proměnných byl zjišťován i dle jednotlivých dimenzí. Dále byl analyzován i vztah mezi...

Zjišťování spokojenosti ve škole s využitím dotazníku Servqual

Satisfaction Survey at School with the Use of Servqual Questionnaire

Ilona Kočvarová

e-Pedagogium 2014, 14(1):38-55 | DOI: 10.5507/epd.2014.004  

Článek vymezuje pojmy spokojenost a míra spokojenosti z hlediska managementu kvality a pedagogiky. Zároveň varuje před příliš jednostranným vnímáním spokojenosti v oblasti edukace. Dále představuje obecnou metodiku zjišťování spokojenosti ve vzdělávání. Prezentuje nástroj Servqual a jeho teoretická východiska, přičemž se zaměřuje na jeho ověření v praxi sekundární školy, konkrétně zjištění jeho validity a reliability. V závěru shrnuje možnosti a limity aplikace Servqualu v českém edukačním prostředí.

Prehľad výskumov študentov Učiteľstva etickej výchovy

Overview of research students study ethics

Ľubica Hajnalová Buvalová

e-Pedagogium 2014, 14(1):56-67 | DOI: 10.5507/epd.2014.005  

Predkladaný príspevok sa zaoberá prehľadom výskumov, ktoré boli realizované študentmi na Pedagogickej fakulte a Fakulte humanitných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici v rokoch 2005-2012 v rámci záverečných prác. Výskumy sú z oblasti etickej výchovy v sekundárnom vzdelávaní. Prehľadová štúdia sumarizuje tematické oblasti záverečných prác, ich výskumné ciele a následne odporúčania pre prax.

Profilovanie koncepcie vysokoškolského kurzu v oblasti rozvíjania jazykovej gramotnosti v MŠ

The potential approach to preparing the conception of university study course in the field of developing language literacy in preschools

Zuzana Petrová

e-Pedagogium 2014, 14(1):68-75 | DOI: 10.5507/epd.2014.006  

Príspevok objasňuje možný postup pri tvorbe koncepcie vysokoškolského kurzu zameraného na rozvíjania jazykovej gramotnosti detí v MŠ, ktorý zohľadňuje nielen priority a obsah definované v národnom kurikule, ale aj aktuálne témy riešené na pôde teórie gramotnosti, ktorých konceptuálny rámec využíva na konfrontovanie efektivity vzdelávacej praxe. Ako jeden z prostriedkov, ako nájsť kľúčové oblasti umožňujúci túto konfrontáciu je objasnený výskum presvedčení učiteliek MŠ o možných a efektívnych podobách jazykového vzdelávania detí.

"Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" Stratégie dieťaťa-žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy

Jana Majerčíková, Zuzana Šuhajová

e-Pedagogium 2014, 14(1):76-88 | DOI: 10.5507/epd.2014.007  

V texte je predložená empirická štúdia, ktorá vznikla na základe kvalitatívne orientovaného výskumného zisťovania. Opisuje, aké komunikačné stratégie používajú deti-žiaci primárneho vzdelávania medzi školou a rodinou. Analýzou dát získaných z interview s 8 deťmi-žiakmi, 8 rodičmi a s 2 učiteľkami je extrahovaných niekoľko stratégií, uplatnením ktorých sa deti snažia taktizovať pri sprostredkovávaní informácií, správ a rôznych situácií prebiehajúcich v škole rodičom.

Mediální výchova v rodině: postoje a přístupy českých rodičů

Media Education in Family: The Attitudes and Approaches of Czech Parents

Lucie Šťastná, Radim Wolák, Klára Cigánková

e-Pedagogium 2014, 14(1):89-100 | DOI: 10.5507/epd.2014.008  

Předložený příspěvek se zaměřuje na téma mediální výchovy v rodinném prostředí v České republice. V teoretické části je shrnuto, jak je problematika zkoumaná v zahraniční a české odborné literatuře. Téma je zároveň zasazeno do širšího kontextu. Ve druhé části příspěvku autoři sumarizují získané poznatky ze dvou kvalitativních studií, které byly založené na hloubkových rozhovorech s rodiči dětí ve věku od 12 do 15 let. Cílem této analýzy bylo přispět k poznání: a) jakým způsobem nahlížejí rodiče na vztah svých dětí a médií, b) jak se vyrovnávají s rolí "mediálního vychovatele".

Sekundárna socializácia do dobrovoľníckej organizácie

Peter Dolník

e-Pedagogium 2014, 14(1):101-112 | DOI: 10.5507/epd.2014.009  

V tomto článku popisujem ako prebieha socializácia jedinca do dobrovoľníckej organizácie. Empirická časť odhaľuje ako učí skupina svojim normám jednotlivca, ako sa jednotlivec učí od skupiny a ako prebieha kontrola ich vzťahu a naučeného. Socializácia je v tomto prípade sociálne učenie sa normám skupiny. Normy si vytvárajú sami učastníci a testujú ich tu v príjemnom a priateľskom prostredí, ktoré je naklonené spolupráci a experimentovaniu nielen s tvorbou, ale aj so sociálnou identitou a rolou. Skupina a jednotlivec si na seba privykajú, učia sa pre pre konrétnu rolu a pozíciu v organizácii, ale učia sa aj pracovať v skupine, zodpovednosti a iné mäkké...

Recenze a krátké zprávy

Reflexe uplynulých dvou dekád olomoucké školy speciálněpedagogických - dramaterapeutických studií

Milan Valenta

e-Pedagogium 2014, 14(1):113-118  

Článek reflektuje více jak dvacetiletou přípravu speciálních pedagogů - dramaterapeutů na Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Obsahuje nástin vývoje, obsah kurikula, publikace, výzkum, konferenční aktivity i mezinárodní spolupráci.

Komunikace dětí předškolního věku

Barbora Kopecká

e-Pedagogium 2014, 14(1):119-120  

Výzkumné metody v pedagogické praxi

Bohdana Richterová

e-Pedagogium 2014, 14(1):121-123