e-Pedagogium 2014, 14(1):38-55 | DOI: 10.5507/epd.2014.004
Zjišťování spokojenosti ve škole s využitím dotazníku Servqual
- Mgr. Ilona Kočvarová, Ph.D., Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav školní pedagogiky, Nám. T. G. Masaryka, 5555, 760 01 Zlín
Článek vymezuje pojmy spokojenost a míra spokojenosti z hlediska managementu kvality a pedagogiky. Zároveň varuje před příliš jednostranným vnímáním spokojenosti v oblasti edukace. Dále představuje obecnou metodiku zjišťování spokojenosti ve vzdělávání. Prezentuje nástroj Servqual a jeho teoretická východiska, přičemž se zaměřuje na jeho ověření v praxi sekundární školy, konkrétně zjištění jeho validity a reliability. V závěru shrnuje možnosti a limity aplikace Servqualu v českém edukačním prostředí.
Klíčová slova: spokojenost, míra spokojenosti, zjišťování spokojenosti, Servqual, validita, realiabilita
Satisfaction Survey at School with the Use of Servqual Questionnaire
The article defines concepts of satisfaction and rate of satisfaction from the view of quality management and educational science. At the same time it warns against one-sided account of satisfaction in education. It introduces a general methodology of satisfaction surveys in education. It presents a tool called Servqual, its theoretical background and verification of its validity and reliability at a secondary school. In the conclusion it summarizes possibilities and limits of Servqual application in Czech educational environment.
Keywords: satisfaction, rate of satisfaction, satisfaction survey, Servqual, validity, reliability
Zveřejněno: 1. únor 2014 Zobrazit citaci
Reference
- CAF and Education. (2010). Madrid. [cit. 201310-26]. Dostupné z http://www.eipa.eu/files/File/CAF/CAFEdu_080410_V06_final.pdf
- GAVORA, P. (2013). Validita a reliabilita výskumných nástrojov: princípy a reálna prax. Pedagogická orientace. 23, 4, 511-534.
Přejít k původnímu zdroji...
- GfK Praha a Incoma Consult. (2004). Modely měření a zlepšování spokojenosti zákazníků. Od teorie k praxi. Praha: Národní informační středisko pro podporu jakosti.
- Green, D. (1994). What is Quality in Higher Education? Buckingham: Open University Press.
- Harvey, L. & Green, D. (1993). Quality assessment in Higher Education. Birmingham: Quality in Higher Education project.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hinton, P. R. (2004). SPSS explained. London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hnilicová, H. (1994). Průzkum spokojenosti pacientů [online]. Praha: ŠVZ IPVZ. [cit. 2013-11-13]. Dostupné z: www.apra.ipvz.cz/download.asp?docid=12.
- Hrudková, B. & Mezinárodní organizace pro normalizaci. (2004). Odborný komentář k systému managementu kvality ve výchově a vzdělávání. Směrnice pro aplikaci ISO 9001:2000 s použitím ISO/IWA 2:2003: založena na ISO 9001:2000, druhé vydání 2000-12-15. Systémy managementu jakosti - Požadavky. Praha: Český normalizační institut.
- Kočvarová, I. (2013). Spokojenost klientů školy očima vedoucích a pedagogických pracovníků. Orbis scholae. 7, 1, 67-77.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nenadál, J. et al. (2007). Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management press.
- Nenadál, J. et al. (2008). Moderní management jakosti. Praha: Management press.
- Nenadál, J. (2001). Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management press.
- Nezvalová, D. (2001). Celkové řízení kvality ve škole. Pedagogická orientace, 4, 10-17.
- Oliviera, O. J. & Ferreira, E. C. (2009). Adaptation and application of the SERVQUAL scale in higher education. POMS 20th Annual Conference, Orlando, Florida U.S.A., May 1 to May 4, 2009-[online]. [cit. 2013-11-13]. Dostupné z: www.pomsmeetings.org/ConfProceedings/011/FullPapers/011-0072.pdf
- Partington, P. et al. (1993). Student feedback: context, issues and practice. Sheffield: CVCP
- Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova Univerzita.
- Půček, M. et al. (2005). Měření spokojenosti v organizacích veřejné správy: soubor příkladů. Praha: Ministerstvo vnitra České republiky. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/odbor/moderniz/spokojenost_final.pdf
- Richter, V. (2009). Benchmarking a zjišťování spokojenosti uživatelů knihoven [online]. Praha: Národní knihovna ČR [cit. 2013-11-13]. Dostupné z: www.svkos.cz/data/xinha/sdruk/2009-7-187.pdf
- Silver, H. (1992). Student feedback: issues and experience. London: Council for National Academic Awards.
- Suhr, D. D. Exploratory or Confirmatory Factor Analysis? [online]. USA, University of Northern Colorado. [cit. 2013-10-11]. Dostupné z: http://www2.sas.com/proceedings/sugi31/200-31.pdf
- Urbánek, T., Denglerová, D. & Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál.
- VÚPSV. (2007). Spokojenost zaměstnanců. Manuál pro měření a vyhodnocení spokojenosti zaměstnanců [online]. Praha: VUPSV. [cit. 2013-11-23]. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/manual.pdf
- Williams, J. (2002). Student Satisfaction: a British model of effective use of student feedback in quality assurance and enhancement. In The 14th International Conference on Assessing Higher Education. Vienna. [online]. [cit. 2013-11-14]. Dostupné z http://www0.bcu.ac.uk/crq/presentations/vienna2002james.pdf
- Zeithaml, V. A., Parasuraman, A. & Berry, L. L. aj. (1990). Delivering Quality Service. Balancing Customer Perceptions and Expectations. New York: The Free Press. A Division of Simon & Schuster Inc.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.