e-Pedagogium 2014, 14(1):7-19 | DOI: 10.5507/epd.2014.002

Experimenting by Pupils in Instruction - new Possibilities and Perspectives

Jiří Dostál
PaedDr. PhDr. Jiří Dostál, Ph.D., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Tel.: +420 585 635 813, E-mail: j.dostal@upol.cz

This article is based on the fact that school experiments represent a traditional part of teaching at all levels of education with a range of perspectives for further development. The article focuses on solving terminological issues related to school experiments and on solving matters related to didactic aspects. Using theoretical scientific methods, among others comparative analysis, synthesis, induction, deduction and critical approaches, it deals with the benefits of experiments for pupils and classifies experiments according to various criteria. Subsequently, the basic attributes of school experiments, which form a presumption of optimal handling of educational goals, are set. Last but not least, the article deals with new trends, such as school experiments carried out through remote and virtual labs which start to be more and more common mainly in distance education using e-learning.

Keywords: school experiment, attributes of experiment, didactic aspects, virtual experiment, remote experiment, inquiry-based instruction

Published: February 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dostál, J. (2014). Experimenting by Pupils in Instruction - new Possibilities and Perspectives. e-Pedagogium14(1), 7-19. doi: 10.5507/epd.2014.002
Download citation

References

  1. Alexiou, A., Bouras, Ch., Giannaka, E. (2005). Virtual Laboratories in Education. Technology Enhanced Learning. 171, 19-28. Go to original source...
  2. Beneš, P. (1982). Školní chemický experiment. Praha: PedF UK. Kandidátská disertační práce.
  3. Bílek, M. (1997). Školní chemický experiment s využitím počítače. Chemické listy. 91, 1074-1080.
  4. Böhmová, H., Šulcová, R. (2007). Alternativní využití experimentu v chemickém vzdělávání. 5. ročník konference Alternativní metody výuky 2007. [převzato z: http://everest.natur.cuni.cz/konference/2007/prispevek/bohmova.pdf] .
  5. Černá, B. (1995). Školní pokusnictví. Brno: MU.
  6. Dalgarno, A. B., Bishop, A. G., Adlong, W., & Bedgoo, D. R. (2009). Effectiveness of a Virtual Laboratory as a preparatory resource for Distance Education chemistry students. Computers & Education. 53, 3, 853-865. Go to original source...
  7. Filipec, J. a kol. (1994). Slovník spisovné češtiny. Praha: Academia.
  8. Fronek, J. (2005). Velký česko-anglický slovník. Praha: Leda.
  9. Gerhátová, Ž. (2011). Úloha experimentu v primárnom prírodovednom vzdelávaní. In Sborník z mezinárodní konference TVV 2011, 272-275.
  10. Grecmanová, H. (2008). Zvýšil se zájem žáků ZŠ o fyziku, chemii a matematiku? In Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží. Olomouc: UP, 22-26.
  11. Harms, U. (2000). Virtual and remote labs in physics education. Second European Conference on Physics Teaching in Engineering Education. Budapest, Hungary.
  12. Jenisová, Z. (2011). Vzdialené a virtuálne laboratoria. In Hašková, A. Pisoňová, M. Bitnerová, M. a kol. Didaktické prostriedky jako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Hradec Králové: Gaudeamus.
  13. Kábrt, J. a kol. (2000). Latinsko/český slovník. Praha: Leda.
  14. Kašpar, E. a kol. (1978). Didaktika fyziky. Praha: SPN.
  15. Koloros, P. (1999). Technika a didaktika školních chemických pokusů I. České Budějovice: JČU.
  16. Kostelníková, M. & Ožvoldová, M. (2011) Svet v pohybe - interaktívna pomôcka s využitím experimentovania cez internet. eLearning 2011. Hradec Králové: Gaudeamus.
  17. Koťa, J. & Rýdl, K. (1992). Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu: Příspěvky k filos. výchovy. Praha: UK.
  18. Kropáč, J. a kol. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: PdF UP.
  19. Látal, F. (2011). Vernier a LabVIEW ve vzdálených laboratořích. In Veletrh nápadů učitelů fyziky.
  20. Lepil, O. (2010) Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: UP.
  21. Lisalová, J. & Lustig, F. (2004). E-learning a laboratoře on-line. In III.Národní konference Distanční vzdělávání v České republice. Praha: CSVŠ.
  22. Lustigová, Z., Mechlová, E., Malčík, M. & Lustig, F. (2009). A new e-learning strategy for cognition of the real world in teaching and learning Science. The New Educational Review. 17, 17, 305-318.
  23. Morozov, M. Y., Tanakov, A., Gerasimov, A., Bystrov, D. & Cvirco, E. (2004). Virtual chemistry laboratory for school education. Advanced Learning Technologies. 605-608. Go to original source...
  24. Nedic, Z., Machotka, J. & Nafalski, A. (2003). Remote laboratories versus virtual and real laboratories. Frontiers in Education. FIE 2003 33rd Annual. 31-36. Go to original source...
  25. Onderová, Ľ. (1997). Netradičný fizikálny experiment a jeho miesto vo vyučování fyziky. In Prírodovedné vzdelanie pre 21. storočie, zborník z konferencie Didfyz 96. Nitra.
  26. Pachmann, E., Banýr, J., Borovička, J. & Halbych, J. (1982) Technika a didaktika školních chemických pokusů I. Praha: SPN.
  27. Petráčková, V., Kraus, J. a kol. (1995). Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia.
  28. Podroužek, L. (1997). Prvouka a přírodověda s didaktikou III. Plzeň: ZČU.
  29. Podroužek, L. (2003). Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady, 12, 4, 26-29.
  30. Pražák, F. (1927). Počátky české školy pokusné. Praha: B. Kočí.
  31. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  32. Solárová, M. (2007). Význam praktické výuky chemie. Hradec Králové: NIDV.
  33. Svatoš, T. (2013). Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu. (cit. 12. 5. 2013). [převzato z: http://www.kky.tul.cz/personal/ladislav_perk/Psychologie/Materialy/S/Obecn%E1%20pedagogika/Reform_Pg_clanek_katedra.pdf] .
  34. Šimik, O. (2011). Žák v páté třídě jako řešitel přírodovědného pokusu - analýza pracovních listů žáků. In Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: MU. Go to original source...
  35. Šindelář, A. (1932). Pražské pokusné reformní školy. Praha: Státní nakladatelství.
  36. Škoda, J. & Doulík, P. (2009). Lesk a bída školního chemického experimentu. In Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. 1. část: Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
  37. Trnová, E. & Trna, J. (2011). Přírodovědně nadaní žáci a IBSE. In Nadaní žáci ve škole. Brno: MU.
  38. Uher, B. (1971). Nové školy v předválečném Československu. Praha: UK.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.