e-Pedagogium 2014, 14(1):76-88 | DOI: 10.5507/epd.2014.007
"Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" Stratégie dieťaťa-žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy
- PaedDr. Jana Majerčíková, PhD., Ústav školní pedagogiky FHS UTB, Mostní 939, 760 01 Zlín, E-mail: majercikova@fhs.utb.cz
- Mgr. Zuzana Šuhajová, ZŠ s MŠ Hubeného 25, 831 06 Bratislava, Slovenská republika, E-mail: suhajova@gmail.com
V texte je predložená empirická štúdia, ktorá vznikla na základe kvalitatívne orientovaného výskumného zisťovania. Opisuje, aké komunikačné stratégie používajú deti-žiaci primárneho vzdelávania medzi školou a rodinou. Analýzou dát získaných z interview s 8 deťmi-žiakmi, 8 rodičmi a s 2 učiteľkami je extrahovaných niekoľko stratégií, uplatnením ktorých sa deti snažia taktizovať pri sprostredkovávaní informácií, správ a rôznych situácií prebiehajúcich v škole rodičom.
Klíčová slova: rodič, škola, učiteľka, dieťa-žiak, spolupráca, komunikačná stratégia
In this text is presented empirical study, which was based on qualitative research. It describes which communicative strategies are used by children-pupils of primary education between school and family. By analysis of data obtained from interviews with 8 children-pupils, 8 parents and 2 teachers was extracted several strategies. Children try to apply these strategies to mediate informations, messages and different situations from school to their parents.
Keywords: parent, school, teacher, child-pupil, cooperation, communication strategy
Zveřejněno: 1. únor 2014 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Byron, T. (2009). The "Oh, nothing much" report: The value of the after-school conversation. [online]. [cit. 2013-02-03]. Dostupné na: http://files.lgfl.net/Becta%20Documents/Use%20of%20LP/NGL%20-%20The%20Oh%20Nothing%20Much%20report%20-%2023-03-09.pdf
- Flannagan, D., Baker-Ward, L. & Graham, L. (1995). Talk about preschool: Patterns of topic discussion and elaboration related to gender and ethnicity. Sex Roles, 32, 1-2, 1-15.
Přejít k původnímu zdroji...
- Grant, L. (2009). Children's role in home-school relationships and the role of digital technologies. [online]. Bristol, 2009. 21 s. [cit. 2012-08-26]. Dostupné na: http://dmlcentral.net/sites/dmlcentral/files/resource_files/HomeSchool.pdf
- Kosová, B. et al. (2012). Vysokoškolské vzdelávanie učiteľov. Banská Bystrica: UMB.
- Montadon, C. & Perrenoud, P. (1994). Entre parents et enseignants: un dialogue impossible? Bern: Peter Lang.
- Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami. Studia Paedagogica, 14, (1), 27-52.
- Smetáčková, I. (2011). Škola jako téma rozhovorů mezi dětmi a rodiči. Studia Paedagogica, 16 (2), 9-47.
Přejít k původnímu zdroji...
- Štech, S. (2007). Vystoupení na kulatém stole Stálé konference asociací ve vzdělávání a SVP PedF UK 15. 2. 2007 na tému Škola versus rodina. [online] [citované 20. februára 2013]. Dostupné na: www.ucitelske-listy.cz
- Štech, S. & Viktorová, I. (2001). Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z. & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.