e-Pedagogium 2014, 14(1):89-100 | DOI: 10.5507/epd.2014.008
Mediální výchova v rodině: postoje a přístupy českých rodičů
- Mgr. Klára Cigánková, E-mail: cigankova.k@gmail.com, Mgr. Lucie ©»astná, E-mail: stastnal@fsv.cuni.cz, Mgr. Radim Wolák, E-mail: wolak@fsv.cuni.cz, Katedra mediálních studií UK FSV, Centrum pro mediální studia CEMES, Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Smetanovo nábřeľí 6, 110 00 Praha 1
Předloľený příspěvek se zaměřuje na téma mediální výchovy v rodinném prostředí v České republice. V teoretické části je shrnuto, jak je problematika zkoumaná v zahraniční a české odborné literatuře. Téma je zároveň zasazeno do ąirąího kontextu. Ve druhé části příspěvku autoři sumarizují získané poznatky ze dvou kvalitativních studií, které byly zaloľené na hloubkových rozhovorech s rodiči dětí ve věku od 12 do 15 let. Cílem této analýzy bylo přispět k poznání: a) jakým způsobem nahlíľejí rodiče na vztah svých dětí a médií, b) jak se vyrovnávají s rolí "mediálního vychovatele".
Klíčová slova: rodina, výchovné strategie, mediální gramotnost, mediální výchova v rodině
Media Education in Family: The Attitudes and Approaches of Czech Parents
The article focuses on the topic of media education in family environment in the Czech Republic. The theoretical section of the text sums up how this topic was processed in foreign and Czech studies. It includes also the broader context of the topic. The practical part of the article summarizes results of two qualitative analysis of in-depth interviews with parents who have children between the ages of 12 and 15. The analysis aims to contribute to the knowledge of a) how parents perceive the relationship between their children and the media and b) how they cope with the role of "media educator".
Keywords: family, educational strategies, media literacy, family media education, parental mediation
Zveřejněno: 1. únor 2014 Zobrazit citaci
Reference
- Austin, E. W. (1993). Exploring the Effects of Active Parental Mediation of Television Context. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 37, 147-158.
Přejít k původnímu zdroji...
- Barr, R., Zack, E., Garcia, A. & MUENTENER, P. (2008). Infant's Attention and Responsiveness to Television Increases With Prior Exposure and Parental Interaction. Infancy. 13, 1, 30-56.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cigánková, K. (2012). Mediální výchova v rodině. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd. Diplomová práce. Vedoucí práce Radim Wolák.
- Deaetano, G. (2004). Parenting Well in a Media Age: Keeping Our Kids Human. Fawnskin: Personhood Pres.
- Dureager, A. & Livingstone, S. (2012). How can parents support children's internet safety? [online]. [cit. 2012-05-04]. UK, London: LSE. Dostupné z: http://eprints.lse.ac.uk/42872/1/How%20can%20parents%20support%20children%E2%80%99s%20internet%20safety%28lsero%29.pdf.
- Eastin, M. S., Greenberg, B. S. & Hofschire, L. (2006). Parenting the Internet. Journal of Communication. 56, 486-504.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eckertová, L. & Dočekal, D. (2013). Bezpečnost dětí na Internetu: Rádce zodpovědného rodiče. Praha: Computer Press.
- Edgington, Sh. M. (2011). The Parent's Guide to Texting, Facebook and Social Media: Understanding the Benefits and Dangers of Parenting in a Digital World. Texas, Dallas: Brown Books Publishing Group.
- Fujioka, Y. & Austin, E. W. (2006). The Relationship of Family Communication Patterns to Parental Mediation Styles. Communication Research. 29, 6, 642-665.
Přejít k původnímu zdroji...
- Izrael, P. (2009). Rodičovská mediácia. In Pavličíková, H., ©ebeą, M. & ©imůnąk, M. eds. Mediální pedagogika: Média a komunikace v teorii a učitelské praxi. České Budějovice: JUČB.
- Jirák, J. & Köpplová, B. (2009). Masová média. Praha: Portál.
- Jirák, J. & ©»astná, L. (2012). K periodizaci vývoje mediální výchovy a mediálního vzdělávání v českém prostředí v evropském kontextu. Sborník Národního muzea, Řada C - Literární historie. 58, 4, 67-72.
- Kaválková, L. (2011). Mediální výchova pro dospělé? Andragogika. 3, 2.
- Krcmar, M. (1996). Family Communication Patterns, Discourse Behavior, and Child Television Viewing. Human Communication Research. 23, 2, 251-277.
Přejít k původnímu zdroji...
- Leung, L. & Lee, P. S. N. (2012). The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks. New Media Society. 14, 1, 117-136.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lin, C. A. & Atkin, D. J. (1989). Parental Mediation and Rulemaking for Adolescent Use of Television and VCRs. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 33, 1, 53-67.
Přejít k původnímu zdroji...
- Livingstone, S. & Helsper, E. J. (2008). Parental Mediation of Children's Internet Use. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 52, 4, 581-599.
Přejít k původnímu zdroji...
- Livingstone, S. & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final report. LSE, London: EU Kids Online. [online]. [cit. 2012-05-05]. Dostupné z: http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20%282009‑11%29/EUKidsOnlineIIReports/Final%20report.pdf
- Livingstone, S. (2002). Young people and new media: Childhood and the changing enviroment. Londýn: SAGE Publications.
Přejít k původnímu zdroji...
- Livingstone, S. (2007). Strategies of parental regulation in media-rich home. Computers in Human Behavior. 23, 920-941.
Přejít k původnímu zdroji...
- Martens, H. (2010). Evaluating Media Literacy Education: Concepts, Theories and Future Directions. Journal of Media Literacy Education. 2, 1, 1-22.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nathanson, A. et al. (2002). Perceived Media Influence and Efficacy as Predictors as Caregivers' Protective Behaviors. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 46, 3, 385-410.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nathanson, A. (1999). Identifying and Explaining the Relationship Between Parental Mediation and Children's Agression. Communication Research. 26, 2, 124-143.
Přejít k původnímu zdroji...
- Niklesová, E. (2007). Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: PF Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareą, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Ribble, M. (2009). Raising a Digital Child: A Digital Citizenship Handbook for Parents. Washington: International Society for Technology in Education.
- Singer, J. L. et al. (1988). Family Mediation and Children's Cognition, Aggression and Comprehension of Television: A Longitudinal Study. Journal of Applied Developmental Psychology. 9, 329-347.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sloboda, Z. (2010). Mediální výchova v rodině z pohledu české společnosti: dílčí výsledky z výzkumu. In Maąek, J., Sloboda, Z. & Zikmundová, V. eds. Mediální pedagogika v teorii a praxi. Plzeň: PDF ZČU.
- ©eďová, K. (2006). Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Disertační práce. Vedoucí práce Milada Rabuąicová.
- Valkenburg, P. M. et al. (1999). Developing a Scale to Asses Three Styles of Television Mediation: 'Instructive Mediation', 'Restrictive Mediation' and 'Social Cowieving'. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 43, 1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Van den Bulck, J. & Van den Bergh, B. (2000). The Influence of Perceived Parental Guidance Patterns on Children's Media Use: Gender Differences and Media Displacement. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 44, 329-348.
Přejít k původnímu zdroji...
- VÚP, 2007. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. [cit. 2014-03-11]. Praha: VÚP. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf.
- Wang, R., Bianchi, S. & Raley, S. B. (2005). Teenager's Internet Use and Family Rules: A Research Note. Journal of Marriage and Family. 67, 1249-1259.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wolák, R. (2010). Mediální výchova očima učitelů. In Luszczak, M. ed. Quo vadis massmedia, quo vadis marketing. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda.
- Wolák, R. (2013). ©kola - rodina - média: Partneři v procesu mediálního vzdělávání? In Dotyk zla: Mediálna výchova a výchova médií. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda.
Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umoľňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.