e-Pedagogium, 2009 (roč. 9), číslo 3

Články

Sú informačno-komunikačné technológie mužskou doménou?

Are Information and Communication Technologies a Male Domain?

Jana Fančovičová

e-Pedagogium 2009, 9(3):7-15  

Príspevok sa zaoberá názormi a postojmi univerzitných študentov - budúcich učiteľov biológie na využívanie informačno-komunikačných technológií pri vzdelávaní. Zaujímalo nás, či používanie IKT je čisto mužskou doménou. Zistili sme štatisticky významný rozdiel v postojoch medzi študentmi a študentkami.

Analýza postojů a vztahů studentů se sluchovým postižením k terciárnímu vzdělávání

Analysis of Relations and Attitudes of Students with Hearing Disorders towards Tercial Education

Michaela Jirotková

e-Pedagogium 2009, 9(3):16-29  

Příspěvek je zaměřen na problematiku vysokoškolských studentů se sluchovou vadou, především na faktory, které ovlivnily jejich výběr studijního oboru. Autorku práce dále zajímal vlastní vztah a postoj studentů k možnosti získat akademické vzdělání. V závěru jsou prezentovány některé výsledky šetření.

Projekt Close-to a jeho možnosti využití ve výuce

Project "Close-to" and Its Implementation in Education

Miroslava Horáková

e-Pedagogium 2009, 9(3):30-38  

Článek pojednává o projektu Close-to. Tento projekt, který je spolufinancovaný EU, má za cíl ovlivnit skupinu mladých začínajících řidičů směrem k vyšší bezpečnosti. V jeho rámci působí tzv. peer-mentoři, mladí lidé, kteří prožili dopravní nehodu a vyprávějí nyní v autoškolách či na středních školách svůj příběh s cílem vést studenty k vyšší zodpovědnosti při řízení. Efekt metody je zjišťován prostřednictvím dotazníkového šetření.

K problematice efektivní výuky aplikované matematiky v ekonomických disciplínách

Effectiveness of Teaching Applied Mathematics in Economics

Jitka Janová

e-Pedagogium 2009, 9(3):39-49  

Aktuálním problémem vysokoškolské výuky matematiky je její nízká efektivita v podobě velmi malé schopnosti studentů aplikovat nabyté teoretické poznatky při řešení konkrétních manažerských a ekonomických problémů. Článek diskutuje nově navržený alternativní přístup k výuce aplikované matematiky ve vysokoškolských kurzech, který si klade za cíl zvýšit schopnost absolventů identifikovat problém a vhodné matematické nástroje k jeho řešení. Je uveden příklad, který názorně ukazuje rozdíl mezi standardním pojetím výuky a navrhovanou alternativní formou, a dále jsou shrnuty praktické zkušenosti s alternativními přístupy ve vysokoškolské výuce matematiky.

Skryté kurikulum: prostor nejen pro zážitkovou pedagogiku

Hidden Curriculum: Space not Only for Experiential Education

Ivo Jirásek

e-Pedagogium 2009, 9(3):50-59  

Příspěvek zvažuje možnosti, jež nabízí obor zážitkové pedagogiky pro kurikulární změny a koncentruje se na oblast skrytého kurikula. Kromě uvedení termínu "zážitková pedagogika" v jeho propojení se školstvím analyzuje skryté kurikulum jako edukativní sféru, která působí v podobě verbálně neformulované kultury školy. Jako příklad takového působení je podáno prostředí školy s možností ovlivňovat a upevňovat sociálně pozitivní jevy, stejně jako zkušenosti sociálně patologické. Závěrečná část akcentuje možnosti záměrného využívání skrytého kurikula, jež jsou však neodmyslitelně propojeny s osobnostním působením učitele ve výuce i mimo ni.

Filozofické a pedagogické aspekty pojmu éthos

The Term Ethos

Věra Jirásková

e-Pedagogium 2009, 9(3):60-73  

Stať se zamýšlí nejen nad pojmem éthos, ale poukazuje na pojetí éthosu jako hodnoty, která je velmi významná a podstatná jak v našem vztahu ke světu, druhým, sobě samým, tak i v uskutečňování učitelské profese Příspěvek obsahuje pojetí tohoto pojmu užívaného ve filozofii, filozofické etice a v oblasti profesních etik ve dvojí rovině: filozofické a pedagogické. Ve filozofické reflexi poukazuje na zdroje tohoto pojmu a jeho širší významové souvislosti: 1. éthos jako zvyk, obyčej, mrav; 2. éthos jako trvalé smýšlení k dobru; 3. éthos jako celistvost; 4. éthos jako prožitek; 5. éthos jako duchovní výkon. V pedagogické rovině pak sleduje, jak se významové...

Vztahy mezi generacemi učitelů: pohledy z obou stran kariéry

Relationships between Generations of Teachers: Views from the Opposite Stages of the Career

Bohumíra Lazarová, Vladimír Jůva

e-Pedagogium 2009, 9(3):74-90  

Tématem příspěvku jsou mezigenerační vztahy učitelů v základních školách. První část textu je věnována problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a vybraným trendům v evropském školství zaměřeným na jejich podporu a motivaci. Ve druhé části textu jsou prezentovány výstupy z kvalitativního šetření zaměřeného na postavení učitelů v pozdní fázi kariéry a identifikaci rizik mezigeneračních vztahů.

Společenská východiska kvality života občanů se zdravotním postižením a pečujících osob v ČR

Social Background of Quality of Life of Citizens with Disabilities in the Czech Republic

Jan Michalík

e-Pedagogium 2009, 9(3):91-111  

Článek přináší autorův pohled na současná východiska, která bude nutno vzít v úvahu při budoucím zkoumání kvality života občanů se zdravotním postižením a případně osob o ně pečujících. K prezentovaným východiskům autor řadí zejména obecné postavení těchto občanů ve společenském (právním, ekonomickém, sociálně-politickém) rámci České republiky. Cílem příspěvku je popsat uvedenou situaci na počátku 21. století a vytvořit tak předpoklady pro další rozpracování nastíněných oblastí, zejména s cílem vyvinout v budoucnu nástroje, které umožní proponovanou kvalitu života odpovídajícím způsobem měřit a vyhodnocovat.

Význam reminiscence v péči o seniory s demencí

Reminiscence and Its Role in the Care of Elderly People with Alzheimer Disease

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2009, 9(3):112-124  

Text se zabývá postavením reminiscence v životě i podpoře osoby seniorského věku. Zvláštní důraz je kladen na seniory s demencí Alzheimerova typu. Odlišen je přitom význam involučně a chorobně podmíněného úbytku paměti. Pozornost je také věnována možnostem využití reminiscencí v institucionální péči zajišťované speciálními pedagogy a zaměřené na prevenci a terapii (reminiscenční terapii).

Geoinformatická gramotnost dětí a seniorů - míra zjednodušení a hravosti pro snazší pochopení aplikovaných ICT

Geoinformation Literacy for Children and Seniors - the Simplification and Playfulness to Help Understand the Applied ICT

Vilém Pechanec, Helena Kilianová, Zdena Dobešová

e-Pedagogium 2009, 9(3):125-139  

Informační a komunikační technologie (ICT) dnes výrazně ovlivňují způsoby a metody výuky na všech stupních vzdělávání. Aplikovaná informatika vstupuje do běžného života stále více. Mezi nejdynamičtěji se rozšiřující aplikační směry dnes patří geoinformatika - propojení informačních technologií a prostorových vazeb objektů a jevů na zemském povrchu. Kdo by dnes neslyšel či nepoužil "mapy na webu", GPS navigaci či nehledal své bydliště na leteckých snímcích? Má-li být těchto technologií efektivně využito ve výuce i v běžném životě, je potřeba cílené a přitom nenásilné vzdělávání všech věkových skupin. Pro hlavní věkovou skupinu, studenty středních a...

Prístupy k tvorbe multimediálnych aplikácií pre potreby výučby

Approach to Creation of Multimedia Applications for Educational Purposes

Katarína Senderská, Albert Mareš

e-Pedagogium 2009, 9(3):140-148  

Multimediálne aplikácie priniesli do vyučovacieho procesu nové možnosti prezentácie informácií a ich transferu na študujúcich. Umožňujú vhodnou kombináciou rôznych druhov informácií (obrazová, zvuková, textová, obrázková) vytvoriť študijný materiál, ktorý pomôže študentom ľahšie porozumieť a chápať preberanú problematiku. Obzvlášť prínosné je ich používanie v predmetoch strojárskych študijných programov, kde je potrebné oboznámiť študentov s veľkým množstvom technických princípov a praktických aplikácií. Takto spracované informácie dopĺňajú teoretické znalosti a zároveň umožňujú sprostredkovať viac informácií jednoduchším, lacnejším a časovo menej...

Názory pedagogických pracovníků na etickou výchovu. Vybrané výsledky výzkumného šetření

Educators' Opinions of Ethical Education. Selected Outcomes of a Research Survey

Jarmila Šťastná, Stanislava Hoferková

e-Pedagogium 2009, 9(3):149-165  

Příspěvek stručně představuje projekt Etická výchova, který byl vytvořen začátkem 80. let profesorem Robertem Roche Olivarem z Nezávislé univerzity v Barceloně. Vymezuje pojem prosociálnost, připomíná vznik projektu, dotýká se metod a zásad užívaných v programu etické výchovy.Příspěvek seznamuje s vybranými výsledky výzkumného šetření, kterého se zúčastnili pedagogičtí pracovníci z celé České republiky, kteří prošli Kurzem etické výchovy. Výzkumné šetření se zaměřilo na názory kurzistů a jejich postoje k tomuto předmětu.

Špecifiká výchovných tendencií rodičov k dieťaťu s postihnutím v ranom veku bez intervencie z oblasti pomáhajúcich profesií

Specific Educational Strategies of Parents with Children with Disability Who Were Not Provided With Professional Support in Children's Early Age

Erika Tichá

e-Pedagogium 2009, 9(3):166-177  

Autorka v príspevku na základe údajov získaných prostredníctvom kvalitatívneho výskumu prezentuje charakteristiky výchovných stratégií rodičov vo vzťahu k dieťaťu s postihnutím. Subjektmi výskumu boli rodičia detí s postihnutím, ktorým v priebehu raného vývinového obdobia nebola poskytnutá pomoc zo strany odborníka z oblasti pomáhajúcich profesií. Základnými výskumnými metódami, ktoré autorka v priebehu výskumu použila, boli pozorovanie a rozhovor.

Specifika a proměny v dalším vzdělávání dospělých

Specifics and Changes in Adult Education

Helena Vychová

e-Pedagogium 2009, 9(3):178-203  

Článek se věnuje problematice vzdělávání dospělých, jejichž studium vykazuje - ve srovnání se vzděláváním běžných studentů počátečního vzdělávání - značné odlišnosti. Respektování a zohlednění těchto rozdílů při výuce dospělých představuje nezbytnou podmínku účinného vzdělávacího procesu. Vedle časových omezení je to především odlišná znalostní základna dospělých studentů, opírající se o již získané pracovní dovednosti a životní zkušenosti. Využití tradičních výukových metod v dalším vzdělávání, aniž by byly upraveny vzhledem k rozdílným nárokům na výuku dospělých, rozhodně nepřispívá k podpoře vyššího zájmu a aktivního přístupu dospělých k rozvoji...

Vliv genderu na komunikaci žáků a žákyň ve výuce občanské výchovy

Gender and Its Influence on the Girls' and Boys' Communication in Civics Lessons

Lucie Zormanová

e-Pedagogium 2009, 9(3):204-218  

Ve svém výzkumu srovnávám aktivitu chlapců a dívek ve výuce občanské výchovy na 2. stupni základní školy a zaměřuji se také na vliv aktivizační činnosti pedagoga.Aktivita je zde pojímána jako participace na pedagogické komunikaci, tj. četnost a délku verbálních zapojení (dívky-chlapce) v interakci učitel(ka)-žák/žákyně, a zjišťuji také obsah replik žáků a žákyň.

Recenze

Můj první slovník českého jazyka

Jana Bartoňová

e-Pedagogium 2009, 9(3):221-222  

Jazyk matematiky

Daniela Blažková

e-Pedagogium 2009, 9(3):223-227  

Kdo je kdo v dějinách české lingvistiky

Kateřina Hurtíková

e-Pedagogium 2009, 9(3):228-230  

Učebnice hry na altovou zobcovou flétnu M. Zimmermanna

Jan Kvapil

e-Pedagogium 2009, 9(3):231-233  

Čítanka pro 9. ročník ZŠ, Josef Soukal

Ivana Rumpelová

e-Pedagogium 2009, 9(3):234-236  

Modularizace a její aplikace v bakalářském studijním oboru učitelství pro mš

Dominika Stolinská

e-Pedagogium 2009, 9(3):237-238