e-Pedagogium 2009, 9(3):50-59

Skryté kurikulum: prostor nejen pro zážitkovou pedagogiku

Ivo Jirásek
Doc. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D., Pracoviště: Katedra kinantropologie a společenských věd, Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého, Tř. Míru 115, 771 11 Olomouc

Příspěvek zvažuje možnosti, jež nabízí obor zážitkové pedagogiky pro kurikulární změny a koncentruje se na oblast skrytého kurikula. Kromě uvedení termínu "zážitková pedagogika" v jeho propojení se školstvím analyzuje skryté kurikulum jako edukativní sféru, která působí v podobě verbálně neformulované kultury školy. Jako příklad takového působení je podáno prostředí školy s možností ovlivňovat a upevňovat sociálně pozitivní jevy, stejně jako zkušenosti sociálně patologické. Závěrečná část akcentuje možnosti záměrného využívání skrytého kurikula, jež jsou však neodmyslitelně propojeny s osobnostním působením učitele ve výuce i mimo ni.

Klíčová slova: Skryté kurikulum, zážitková pedagogika, prostor, školní prostředí

Hidden Curriculum: Space not Only for Experiential Education

The paper considers possibilities which experiential education offers for curricular reform and it concentrates on the sphere of hidden curriculum. The introduction is about basic understanding of the term "experiential education" and its interconnection with education. After that the paper analyzes hidden curriculum as the educative sphere which acts in a shape of verbal non-formulative culture of the school. School environment with the possibility to act and positive social phenomena, as well as social pathologic ones, is put as an example of such working. The closing part accentuates possibilities of intentional use of hidden curriculum which is, however, connected with personal activities of teachers at classwork and out of school, too.

Keywords: Hidden curriculum, experience education, space, place, school environment

Zveřejněno: 1. červen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jirásek, I. (2009). Skryté kurikulum: prostor nejen pro zážitkovou pedagogiku. e-Pedagogium9(3), 50-59
Stáhnout citaci

Reference

  1. CRAWFORD, S. A., SMITH, C., SUNDERLAND, H. et al. Do you think that character and other value issues should be part of the written curriculum in physical education? JOPERD, 1998, 69, 2, s. 9-13.
  2. FOGLAR, J. Když Duben přichází. Praha: Olympia, 1999. ISBN 80-7033-581-5.
  3. HANUŠ, R. Probudit se a jít - Hnutí GO! Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2004, 1, s. 55-61.
  4. HEMMINGS, A. The "hidden" corridor curriculum. The High School Journal, 2000, 83, 2, s. 1-10.
  5. JIRÁSEK, I. Vymezení pojmu "zážitková pedagogika". Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2004, 1, s. 6-16.
  6. JUDSON, G. Curriculum spaces: situating educational research, theory, and practice. The Journal of Educational Thought, 2006, 40, 3, s. 229-245.
  7. KAMENSKÁ, M. Zalévání krásek, Ahura Mazdao a velbloud. Nebo dromedár? Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2004, 2, s. 41-42.
  8. KIRK, D. Physical education, discourse, and ideology: bringing the hidden curriculum into view. Quest, 1992, 44, s. 35-56. Přejít k původnímu zdroji...
  9. MARTINSON, D. L. Defeating the "hidden curriculum": teaching political participation in the social studies classroom. The Clearing House, 2003, 76, 3, 132-135. Přejít k původnímu zdroji...
  10. NOVÝ, I. Interkulturální management: lidé, kultura a management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-260-3.
  11. OTTEWILL, R., MCKENZIE, G., & LEAH, J. Integration and the hidden curriculum in business education. Education & Training, 2005, 47, 2/3, s. 89-97. Přejít k původnímu zdroji...
  12. SLAVÍK, J. Sebereflexe, komunikace a socio-konstrukce reality. In Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007b, s. 11-19. ISBN 978-80-7315-153-9.
  13. SLAVÍK, J., & SPILKOVÁ, V. Od výrazu k dialogu - příznak nového paradigmatu výchovy? Pedagogika, 1994, 44, 1, s. 3-11.
  14. SRB, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu v naší škole? Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2007, 8, s. 40-41.
  15. VALENTA, J. Cesta k druhým aneb sociálně kompetentní učitel sociálních kompetencí. In K sobě, k druhým, k profesi: teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 45-57. ISBN 978-80-210-4595-8.
  16. WALTEROVÁ, E. Kurikulum: proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0846-6.
  17. WREN, D. J. School culture: exploring the hidden curriculum. Adolescence, 1999, 34, 135, s. 593-596.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.