e-Pedagogium 2009, 9(3):60-73

Filozofické a pedagogické aspekty pojmu éthos

Věra Jirásková
vera.jiraskova@pedf.cuni.cz

Stať se zamýšlí nejen nad pojmem éthos, ale poukazuje na pojetí éthosu jako hodnoty, která je velmi významná a podstatná jak v našem vztahu ke světu, druhým, sobě samým, tak i v uskutečňování učitelské profese Příspěvek obsahuje pojetí tohoto pojmu užívaného ve filozofii, filozofické etice a v oblasti profesních etik ve dvojí rovině: filozofické a pedagogické. Ve filozofické reflexi poukazuje na zdroje tohoto pojmu a jeho širší významové souvislosti: 1. éthos jako zvyk, obyčej, mrav; 2. éthos jako trvalé smýšlení k dobru; 3. éthos jako celistvost; 4. éthos jako prožitek; 5. éthos jako duchovní výkon. V pedagogické rovině pak sleduje, jak se významové konotace tohoto pojmu otevírají a "ozřejmují" v konkrétní pedagogické zkušenosti, jejíž specifikum je dáno pedagogickou situací.

Klíčová slova: Éthos, arété, agathón, manthanein, zvyk, mrav, morálka, reflexe, éthos v učitelské profesi

The Term Ethos

The paper focuses on identifying the term ethos. In this article the concept of this term which is used in philosophy, philosophical ethics and in professional ethics is employed on two levels: philosophical and pedagogical. In the philosophical reflection it refers to the sources of the term and a broader context of its meaning: 1. ethos as a tradition, 2. ethos as the good, 3. ethos as integrity, 4. ethos as an experience, 5. ethos as a spiritual exercise. On the pedagogical level the article traces the way in which semantic connotations of the term are revealed and elucidated in a particular teaching experience that is specific in virtue of the teaching situation.

Keywords: Ethos; ethos as a habit, custom, morals; ethos as permanent mindset for the good, ethos in the teaching situation

Zveřejněno: 1. červen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jirásková, V. (2009). Filozofické a pedagogické aspekty pojmu éthos. e-Pedagogium9(3), 60-73
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.