e-Pedagogium 2009, 9(3):125-139

Geoinformatická gramotnost dětí a seniorů - míra zjednodušení a hravosti pro snazší pochopení aplikovaných ICT

Vilém Pechanec, Helena Kilianová, Zdena Dobešová
RNDr. Vilém Pechanec, Ph.D., Ing. Helena Kilianová, Ph.D., Ing. Zdena Dobešová, Ph.D., Katedra geoinformatiky, Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, tř. Svobody 26, 771 46 Olomouc, vilem.pechanec@upol.cz, helena.kilianova@upol.cz, zdena.dobesova@upol.cz

Informační a komunikační technologie (ICT) dnes výrazně ovlivňují způsoby a metody výuky na všech stupních vzdělávání. Aplikovaná informatika vstupuje do běžného života stále více. Mezi nejdynamičtěji se rozšiřující aplikační směry dnes patří geoinformatika - propojení informačních technologií a prostorových vazeb objektů a jevů na zemském povrchu. Kdo by dnes neslyšel či nepoužil "mapy na webu", GPS navigaci či nehledal své bydliště na leteckých snímcích? Má-li být těchto technologií efektivně využito ve výuce i v běžném životě, je potřeba cílené a přitom nenásilné vzdělávání všech věkových skupin. Pro hlavní věkovou skupinu, studenty středních a vysokých škol, jsou dnes metody výuky této disciplíny zformovány v podobě akreditovaných vysokoškolských studijních předmětů.
Jak ale vzdělávat v této oblasti žáky 1. stupně základních škol a seniory? Je možné jim jednoduchou formou vysvětlit základní principy oboru a jeho aplikace tak, aby pro ně geoinformatika nebyla strašákem, ale každodenním dobrým pomocníkem?
Autoři v příspěvku nabízejí zkušenosti z alternativního vzdělávání obou jmenovaných skupin.
Vzdělávání mladších školáků proběhlo v rámci Univerzity dětského věku. Metodou výuky se stalo divadelní představení s velkým množstvím interaktivních výklad dokreslujících aktivit. Vzdělávání seniorů probíhalo v rámci Univerzity třetího věku a muselo zohlednit snížené povědomí o ICT, mnohdy až ostych při práci na PC. V loňském roce proběhly tyto dvě naprosto rozdílné přednášky v rozmezí jednoho týdne.

Klíčová slova: Geoinformatika, kartografie, mimoškolní vzdělávání, vzdělávání seniorů, vzdělávání žáků

Geoinformation Literacy for Children and Seniors - the Simplification and Playfulness to Help Understand the Applied ICT

Information and communication technologies (ICT) have great influence on didactics and forms of education, nowadays. Applied informatics becomes a part of everyday life more and more. One of the most dynamically expanding areas is geoinformatics as a connection of information technologies and spatial relations of objects on earth surface. Many people today use "maps on the web", GPS navigation or search their residences on aerial photos. If we want to use these technologies effectively in education and ordinary life, targeted and spontaneous education of all groups must be done.
Education forms of geoinformatics are accredited as study programs at universities for the main age group - secondary school students and university students. How are pupils and seniors educated in this area? It is possible to explain them basic principles of an application so that the geoinformatics is not a nightmare for them but an everyday useful helper?
Authors of the article offer their experience with alternative education of the two above mentioned groups. Education of younger pupils takes place within the frame of a project Children's Age University. Education was realized as an interactive theatre performance with explanation of activities. Education of seniors takes place under the scope of University of the Third Age. In this education low knowledge of ICT and diffidence in work with PC had to be considered. Last year these two different lessons were realized during one week.

Keywords: Geoinformatics, cartography, after-school activities, seniors education, education of pupils

Zveřejněno: 1. červen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pechanec, V., Kilianová, H., & Dobešová, Z. (2009). Geoinformatická gramotnost dětí a seniorů - míra zjednodušení a hravosti pro snazší pochopení aplikovaných ICT. e-Pedagogium9(3), 125-139
Stáhnout citaci

Reference

  1. DOUGLASS, M. The History, Psychology, and Pedagogy of Geographic Literacy. Preager Publisher, Westport, 1998, 208 s.
  2. HORVÁTHOVÁ, Z., ZLÁMAL, J. Potřeba zavádění informační a komunikační gramotnosti do celoživotního vzdělávání. Olomouc, E-pedagogium III (http://epedagog.upol.cz), 2007, s. 7-12, ISSN 1213-7499
  3. SKALKOVA, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
  4. VOŽENÍLEK, V. Geoinformatická gramotnost. Sborník mezinárodního sympozia GIS Ostrava 2004. Dostupné z gis.vsb.cz/GIS_Ostrava/GIS_Ova_2004/Sbornik/Referaty/vozenilek.htm

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.