e-Pedagogium 2009, 9(3):178-203
Specifika a proměny v dalším vzdělávání dospělých
- Ing. Helena Vychová, Ph.D., Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i., Palackého náměstí 4, 128 01 Praha 2
Článek se věnuje problematice vzdělávání dospělých, jejichž studium vykazuje - ve srovnání se vzděláváním běžných studentů počátečního vzdělávání - značné odlišnosti. Respektování a zohlednění těchto rozdílů při výuce dospělých představuje nezbytnou podmínku účinného vzdělávacího procesu. Vedle časových omezení je to především odlišná znalostní základna dospělých studentů, opírající se o již získané pracovní dovednosti a životní zkušenosti. Využití tradičních výukových metod v dalším vzdělávání, aniž by byly upraveny vzhledem k rozdílným nárokům na výuku dospělých, rozhodně nepřispívá k podpoře vyššího zájmu a aktivního přístupu dospělých k rozvoji jejich znalostí a dovedností. Vzdělávací proces dospělých vyžaduje výraznější individuální přístup, vyšší časovou a prostorovou flexibilitu, přizpůsobení kurzů potřebám jednotlivců a odpovídající studijní podporu. Podpořit iniciativu dospělých v oblasti vlastního znalostního rozvoje tak lze, kromě nejčastěji využívaných ekonomických stimulů v podobě finanční pomoci při úhradě vzdělávacích nákladů, prostřednictvím přizpůsobení vzdělávací nabídky konkrétním, individuálním potřebám dospělých. Mezi taková podpůrná opatření neekonomické povahy lze především zařadit alternativní způsoby a studijní možnosti, které dospělým usnadňují získávat a dále rozvíjet potřebné dovednosti a případně i dosáhnout požadované úrovně kvalifikace.
Klíčová slova: Další vzdělávání dospělých; celoživotní učení; znalostní rozvoj
Specifics and Changes in Adult Education
This article focuses on issues of adult education. Adult students show significant differences in comparison with young students. To respect and take into account these differences in teaching adults is necessary for effective educational process. In addition to time constraints particularly different is the knowledge base of adult learners based on existing job skills and life experience. The use of traditional teaching methods in adult education, without being adjusted in conjunction with the different demands on teaching adults, definitely does not support higher interest of adults and a proactive approach to the development of their knowledge and skills. Adult's learning process requires more considerable individual approach, more time and space flexibility, the adaptation of courses to needs of individuals and study relevant support. The initiative of adults in their own knowledge development can also be supported, in addition to economic incentives in the form of financial assistance to cover educational costs, by customization of training to specific individual needs of adults. Supporting non-economic measures can include particularly alternative learning opportunities that help adults acquire and develop the necessary skills and to achieve the required level of qualification.
Keywords: Adult education; lifelong learning; knowledge development
Zveřejněno: 1. červen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- BACHMAN, K. Corporate E-learning: Exploring a New Frontier. [on-line]. WR Hambrecht + Co, 2000. 90 s. Dostupné z http://www.astd.org/NR/rdonlyres/E2CF5659-B67B-4D96-9D85-BFAC308D0E28/0/hambrecht.pdf.
- BARTOLIC-ZLOMISLIC, S. - BATES, A. W. Investing in Online Learning: Potential Benefits and Limitations. [on-line]. The University of British Columbia, 1999. [cit. 2007-08-23.]. Dostupné z http://bates.cstudies.ubc.ca/investing.html.
Přejít k původnímu zdroji...
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. 216 s. ISBN 80-86432-23-8.
- Beyond Rhetoric: Adult Learning Policies and Practices. Paris: OECD, 2003. ISBN 92-64-19943-8.
- BLOCK, H. - DOBELL, B. The e-Bang Theory. Banc of America Securities. [on-line]. 1999. 297 s. Dostupné z http://www.conferenceboard.ca/elearning/downloads/industry_analysis/banc_of_america/e-bangreport.pdf.
- BRDEK, M. - VYCHOVÁ, H. Evropská vzdělávací politika / programy, principy a cíle. Praha: ASPI Publishing s. r. o., 2004. 167 s. ISBN 80-86395-96-0.
- CZESANÁ, V. - MATOUŠKOVÁ, Z. - HAVLÍČKOVÁ, V. Další vzdělávání v ČR. Working Paper NOZV - NVF č. 6/2006. Praha: NVF, 2006. 32 s.
- CZESANÁ, V. - MATOUŠKOVÁ, Z. - HAVLÍČKOVÁ, V. - ŠÍMOVÁ, Z. Vzdělávání starších osob jako rozhodující předpoklad jejich zaměstnatelnosti. Praha: NVF, 2006. 78 s. Podkladová studie v rámci projektu "Podpora zaměstnávání starších osob".
- CZESANÁ, V. - MATOUŠKOVÁ, Z. - VYMAZAL, J. Nerovnosti v účasti dospělých na dalším vzdělávání. Working Paper NOZV - NVF č. 1/2005. Praha: NVF, 2005. 49 s. ISSN 1801-5476.
- E-Learning: A White Paper from IsoDynamic. [on-line]. 2001. 12. s. Dostupné z http://www.isodynamic.com/web/pdf/IsoDynamic_elearning_white_paper.pdf.
- Facts, Figures and Forces Behind E-learning. Elearnframe. [on-line]. 2000. 80. s. Dostupné z http://www.learnframe.com/aboutelearning/elearning-facts.pdf.
- Framework of Actions for the Lifelong Development of Competencies and Qualifications. Evaluation report. [on-line]. European Trade Union Confederation. Union of Industrial and Employers' Confederations of Europe - UNICE/UEAPME. European Centre of Enterprises with Public Participation and of Enterprises of General Economic Interest, 2006, 128. [cit. 2007-06-02]. Dostupné z http://ec.europa.eu/employment_social/social_dialogue/docs/eval_framework_lll_en.pdf
- Human Capital Investment. An International Comparison. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 1998. 113 p. ISBN 92-64-16067-1.
- Internetové stránky Eurostatu. Dostupné z http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home
- Internetové stránky Národního centra distančního vzdělávání. Dostupné z http://www.csvs.cz/struktura/ncdiv/
- Internetové stránky projektu M-learning www.m-learning.org.
- JEPSEN, M., FODEN, D., HUTSEBAUT, M. Active strategies for older workers. ETUI, Brussels, 2002, 523 s. ISBN 2-930143-96-7.
- KOTÍKOVÁ, J. - REMR, J. Podpora zaměstnávání starších osob. Souhrnná zpráva. Praha: VÚPSV, v. v. i., Market s. r. o., 2007. 30 s. ISBN 978-80-7416-001-1.
- MUŽÍK, J. Androdidaktika. 2. přeprac. vyd. Praha: ASPI, 2004, 148 s. ISBN 80-7357-04509.
- MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
- MUŽÍK, J. Managment ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. 107 s. ISBN 80-86432-00-9.
- MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998. 272 s. ISBN 80-85963-52-3.
- NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia 1998. 590 s. ISBN 80-200-0689-3.
- Podpora zaměstnávání starších osob. Příloha IV.: Výsledky sociologických šetření. Praha: Market s. r. o., 2005, 2006.
- Promoting Adult Learning. Paris: OECD, 2005. 147 p. ISBN: 92-64-01092-0.
- PRŮCHA, J. - MÍKA, J. Distanční stadium v otázkách. Průvodce studujících a zájemců o studium. Praha: Centrum pro studium vysokého školství. Národní centrum distančního vzdělávání, 1999. 28 s. Dostupné z <http://www.csvs.cz/struktura/ncdiv/pruvodce.pdf>
- PRŮCHA, J. - MÍKA, J. Glosář distančního vzdělávání. 2. dopl. vyd. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2004, 32 s.
- PSACHAROPOULOS, G. Economics of Education. Research and Studies. Oxford, New York, Beijing: Pergamon, 1987. 482 s. ISBN 0-08-03379-6.
- VYCHOVÁ, H. M-learning. Učitelské listy [online], 2004, č. 13.2. 2 s. Dostupné z http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/Ar.asp?ARI=101478&CAI=2151
- VYCHOVÁ, H. Vzdělávání ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV, 2008. 185 s. ISBN 978-80-7416-017-2.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.