e-Pedagogium 2009, 9(3):39-49
K problematice efektivní výuky aplikované matematiky v ekonomických disciplínách
- Ústav statistiky a operačního výzkumu, Provozně ekonomická fakulta, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, janova@mendelu.cz
Aktuálním problémem vysokoškolské výuky matematiky je její nízká efektivita v podobě velmi malé schopnosti studentů aplikovat nabyté teoretické poznatky při řešení konkrétních manažerských a ekonomických problémů. Článek diskutuje nově navržený alternativní přístup k výuce aplikované matematiky ve vysokoškolských kurzech, který si klade za cíl zvýšit schopnost absolventů identifikovat problém a vhodné matematické nástroje k jeho řešení. Je uveden příklad, který názorně ukazuje rozdíl mezi standardním pojetím výuky a navrhovanou alternativní formou, a dále jsou shrnuty praktické zkušenosti s alternativními přístupy ve vysokoškolské výuce matematiky.
Klíčová slova: Matematika, aplikovaná matematika, ekonomie, management
Effectiveness of Teaching Applied Mathematics in Economics
The paper presents an alternative approach to mathematical lessons for students of economical universities. The suggested approach aims to improve the students' skills in identification of a managerial problem and suggestion of relevant mathematical techniques for its solution. The method is based on an alternative conception of mathematical lessons and it is demonstrated on the case study in which the traditional approach is compared to the alternative one. The differences between both approaches and related advantages and disadvantages of the method suggested are discussed and some practical experiences from the application of the method in the lessons of mathematics at Faculty of Business and Economics, Mendel University in Brno are presented.
Keywords: Mathematics, applied mathematics, economics, management
Zveřejněno: 1. červen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- Alcock, J.; Cockcroft, S.; Finn, F. Quantifying the advantage of secondary mathematics study for accounting and finance undergraduates, Accounting and Finance, 2008, roč. 48, č. 5, s. 697-718.
Přejít k původnímu zdroji... - Bartošová, J. Project of innovation of teaching of mathematics-based subjects at FM VSE, In APLIMAT 2009: 8th International konference, proceedings, 2009, s. 645-652.
- Falkon, C., Teaching on mathematics for management careers, American mathematical monthly, 1962, roč. 69, č. 2, s. 148.
Přejít k původnímu zdroji... - Janová, J. Moderní matematicko-ekonomické metody pro vojenskou praxi. Vojenské rozhledy, 2007, roč. 16, č. 48, s. 60-66.
- Szopa, H.; Szopa, R., Teaching of mathematics to students at managerial course at technical university, In 2nd Balkan Region Conference on Engineering Education, Conference Proceedings, 2003, s. 51-53.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.




