e-Pedagogium, 2002 (roč. 2), Suppl. 1
Vyšší odpovědnost, aktivita a sebehodnocení studentů na pedagogických praxích
Viera Bebčáková
e-Pedagogium 2002, 2(88)
Na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci došlo k restrukturalizaci organizování pedagogických praxí studentů učitelství tělesné výchovy. Základní model vyhodnocování výsledků z pedagogických praxí byl rozšířen o dílčí kvalitativní charakteristiky a o větší zapojení praktikantů do vyhodnocování výsledků a do vnitřní evaluace (shodný model byl aplikován i na pracovištích v Prešově, Katowicích a Wroclawi). Od roku 2002 je tento model rozšiřován i na další pracoviště v České republice, Polsku a na Slovensku, kde probíhají obdobné pedagogické praxe. Předpokládáme, že studenti budou stále více zasahovat do přípravy a organizace pedagogických...
Řízení pracovního výkonu pedagogických pracovníků
Michaela Prášilová
e-Pedagogium 2002, 2(88)
Řízení pracovního výkonu zaměstnanců je podmínkou zvyšování kvality práce organizace. Ve školách se této možnosti využívá nedostatečně. Jak bylo zjištěno v rámci opakujících se profesiografických šetření managementu mateřských, základních a středních škol, doba, kterou management škol věnuje hospitačnímu pozorování, kontrolám na pedagogickém úseku a hodnotícím pohospitačním pohovorům, se stále zkracuje. Je zapotřebí zjistit příčiny tohoto stavu.
Prekoncept jako východisko práce učitele
Ivana Brtnová-Čepičková
e-Pedagogium 2002, 2(88):5-8
Rozvoj vzdělávacích potencionalit studujících v kombinované formě studia vyžaduje odlišné prostředky a postupy. Studující akceptují zejména praktická ověřování vyučovacích postupů - pedagogické experimentování. Zaváděním praktických aktivit umožňujeme studujícím ověřovat modely, v tomto případě model konstruktivistický, v praxi.
Quality Education in China. EQO (Essential-qualities-oriented) Education
Xie Xiaoyi
e-Pedagogium 2002, 2(88):9-12
Zkoumání kultury školy a jeho potenciál pro evaluaci a autoevaluaci školy na příkladu výzkumů
Milan Pol, Lenka Hloušková, Petr Novotný, Eva Václavíková, Jiří Zounek
e-Pedagogium 2002, 2(88):13-19
Hodnocení ve výuce aktivní konstrukcí poznatků žáka
Jiří Škoda, Pavel Doulík
e-Pedagogium 2002, 2(88):20-25
V této studii je diskutován současný stav hodnocení ve výuce přírodovědných předmětů s bližším zaměřením na chemii na úrovní základní školy. Tradičně pojaté hodnocení již neodpovídá současným trendům, souvisejících s rozvojem aktivizačních metod výuky. V této studii jsme se zaměřili na aplikaci konstruktivistických přístupů do výuky chemie a na problematiku hodnocení s těmito přístupy souvisejícími. Součástí je i komparace hodnocení mezi tradičně pojatým vyučováním a vyučováním s využitím konstruktivistických přístupů.
Evaluace ve školském managementu
Pavel Doulík
e-Pedagogium 2002, 2(88):26-32
Tento příspěvek se zabývá vybranými aspekty hodnocení z pohledu školského manažera. Zmiňovány jsou ty okruhy, které významně souvisí s hodnocením lidských zdrojů, což je náplň každodenní činnosti manažera dobře fungující školy. A právě dobře zvládnuté hodnocení lidí, které je velmi citlivou záležitostí, je jednou ze základních vlastností manažera dnešní školy.
Tři přístupy a jeden společný bod
Ludvík Eger, Dana Egerová
e-Pedagogium 2002, 2(88):33-37
Zavádění systému řízení kvality v rámci autoevaluace školy je jistě velmi potřebné. Je možné použít různé přístupy a jejich kombinace. Praxe ukazuje, že bez kvalifikovaného managementu a motivovaných učitelů je nemožné systém zavést do praxe stejně jako potřebné inovace pedagogického procesu.Jedním z řešení může být analýza demotivátorů ve škole a jejich odstraňování managementem školy společně s dalšími členy školy.Je otázkou, zda na tento fakt dostatečně pamatoval tak důležitý dokument, jakým je Bílá kniha.
Evaluace studia a postoje studentů ke vzdělávání na ÚPPPV
Marta Faberová, Vladimír Václavík, Iva Bartošová
e-Pedagogium 2002, 2(88):38-44
Charakteristika výzkumu vyučovacího klimatu
Helena Grecmanová
e-Pedagogium 2002, 2(88):52-57
K evaluaci vzdělávacích programů pro školní metodiky prevence
Stanislava Reiterová, Josef Krátoška
e-Pedagogium 2002, 2(88):58-60
Autoři popisují své zkušenosti s evaluací vzdělávacího programu pro školní metodiky prevence. Program byl vypracován na základě požadavků MŠMT a ve spolupráci s Pedagogickými fakultami ČR Střediskem zdravého životního stylu při Katedře antropologie a zdravovědy Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Byl nazván Národní vzdělávací osnovy a sloužil jako program pro kurzy učitelů z praxe.
Chceme ji?
(Několik poznámek k evaluaci na Univerzitě Palackého v Olomouci, na Lékařské fakultě UP a na Ústavu cizích jazyků LF UP)
Pavel Kurfürst
e-Pedagogium 2002, 2(88):61-64
Hodnocení tělesné výchovy při přijímacím řízení
na PdF UP v Olomouci obor Učitelství 1. stupně škol
Ludmila Miklánková, Soňa Formánková
e-Pedagogium 2002, 2(88):65-69
Ekonomické důvody nutí vysoké školy zamýšlet se i nad zefektivněním forem přijímacích zkoušek. Přijímací řízení z tělesné výchovy pro obor Učitelství 1. stupně (praktická část) patřila původně mezi ekonomicky nejnáročnější. Proto v současné době dochází k úpravám v jejich pojetí. Přijímací zkoušky neobsahují praktickou část, ale zohledňují předchozí zkušenosti adepta oboru Učitelství 1. stupně v oblasti tělesné výchovy, a to včetně zkušeností s prací s dětmi.
Evaluace učební činnosti žáků 2. st. základní školy
Lenka Müllerová
e-Pedagogium 2002, 2(88):70-77
Článek obsahuje sdělení o šetření, které proběhlo na 2. st. ZŠ. Bylo pozorováno tzv. tradiční vyučování a tzv. konstruktivistické vyučování předmětů matematika a zeměpis. Analýza pozorování umožnila zjištění reakcí učitele, ukázala nutnost velmi citlivého přístupu učitele k evaluaci učební činnosti žáků. Neadekvátní reakce učitele (trest, napomenutí, sdělení správného výsledku) na chybování žáka může celý konstruktivistický přístup žáka k učení zrušit, žák má pak obavy z neúspěchu, raději svoje prekoncepty nevyjadřuje a od učitele očekává sdělení "pravdy".
Kvalita a zdokonalování školy - ano či ne?
Quality and School Improvement - yes or no?
Danuše Nezvalová
e-Pedagogium 2002, 2(88):78-88
V průběhu posledních čtyř desetiletí se v edukačně vyspělých zemích nejen teoreticky rozvíjely koncepty kvality vzdělávání, evaluace a autoevaluace, celkového řízení kvality a zdokonalování školy, ale byly současně akceptovány i školní praxí. V článku jsou objasněny tyto koncepty a naznačeny jejich souvislosti.
Evaluace v domácím vzdělávání
Lucie Novotná
e-Pedagogium 2002, 2(88):89-93
Některé zkušenosti z přípravy ředitelů škol na řízení kvality
Otto Obst
e-Pedagogium 2002, 2(88):94-96
V příspěvku je prezentováno několik zkušeností z přípravy ředitelů škol na řízení kvality ve škole. Za nejvýznamnější problémy implementace řízení kvality jsou považovány nedostatečné kompetence vedoucích pracovníků při formulování indikátorů kvality a jejich evaluaci. V závěru příspěvku jsou shrnuty některé kroky, které je potřebné udělat pro žádoucí změny.
K pojetí kvality ve školství a jejímu hodnocení
Karel Rýdl
e-Pedagogium 2002, 2(88):104-123
Evropské jazykové portfolio v kontextu podpory rozvoje sebehodnocení žáků
Jitka Sejvalová
e-Pedagogium 2002, 2(88):124-129
Poznámky k řízení výchovných ústavů
Julius Sekera
e-Pedagogium 2002, 2(88):129-134
Článek informuje o výzkumu dvou rovin vztahů ve výchovných ústavech:stylů řízení vedoucích pracovníků výchovných ústavů a klimatu mezi personálem,stylů řízení skupinových vychovatelů a klimatu ve výchovných skupinách svěřenců. Výzkum je doplněn zkoumáním interpersonálního chování pedagogických pracovníků výchovných ústavů.
Hodnocení vysokoškolské výuky studenty
Eva Šmelová
e-Pedagogium 2002, 2(88):135-139
Ve svém příspěvku se zabývám posuzováním vysokoškolské výuky studenty, využíváním získaných výsledků jako dílčího aspektu v rámci evaluace školy.
Evaluace na vysoké škole
Jan Šťáva
e-Pedagogium 2002, 2(88):140-147
Příspěvek pojednává o jedné z možností evaluace pedagogické činnosti vysoké školy pomocí hodnocení studentů vysokoškolské výuky a autoevaluací učitelů. Poukazuje na možné formy studentského hodnocení vysokoškolské výuky a na klady a zápory tohoto hodnocení.
Hospitace v podmínkách mateřské školy
Dana Tomanová
e-Pedagogium 2002, 2(88):148-152
Hospitace jako prostředek řízení změny kvality vzdělávání. Reflexe učitelky a ředitelky v podmínkách mateřské školy. Slovník použitý pro charakteristiku hospitace.