e-Pedagogium, 2002 (roč. 2), Suppl. 1

Vyšší odpovědnost, aktivita a sebehodnocení studentů na pedagogických praxích

Viera Bebčáková

e-Pedagogium 2002, 2(88)

Na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci došlo k restrukturalizaci organizování pedagogických praxí studentů učitelství tělesné výchovy. Základní model vyhodnocování výsledků z pedagogických praxí byl rozšířen o dílčí kvalitativní charakteristiky a o větší zapojení praktikantů do vyhodnocování výsledků a do vnitřní evaluace (shodný model byl aplikován i na pracovištích v Prešově, Katowicích a Wroclawi). Od roku 2002 je tento model rozšiřován i na další pracoviště v České republice, Polsku a na Slovensku, kde probíhají obdobné pedagogické praxe. Předpokládáme, že studenti budou stále více zasahovat do přípravy a organizace pedagogických...

Řízení pracovního výkonu pedagogických pracovníků

Michaela Prášilová

e-Pedagogium 2002, 2(88)

Řízení pracovního výkonu zaměstnanců je podmínkou zvyšování kvality práce organizace. Ve školách se této možnosti využívá nedostatečně. Jak bylo zjištěno v rámci opakujících se profesiografických šetření managementu mateřských, základních a středních škol, doba, kterou management škol věnuje hospitačnímu pozorování, kontrolám na pedagogickém úseku a hodnotícím pohospitačním pohovorům, se stále zkracuje. Je zapotřebí zjistit příčiny tohoto stavu.

Prekoncept jako východisko práce učitele

Ivana Brtnová-Čepičková

e-Pedagogium 2002, 2(88):5-8

Rozvoj vzdělávacích potencionalit studujících v kombinované formě studia vyžaduje odlišné prostředky a postupy. Studující akceptují zejména praktická ověřování vyučovacích postupů - pedagogické experimentování. Zaváděním praktických aktivit umožňujeme studujícím ověřovat modely, v tomto případě model konstruktivistický, v praxi.

Quality Education in China. EQO (Essential-qualities-oriented) Education

Xie Xiaoyi

e-Pedagogium 2002, 2(88):9-12

Zkoumání kultury školy a jeho potenciál pro evaluaci a autoevaluaci školy na příkladu výzkumů

Milan Pol, Lenka Hloušková, Petr Novotný, Eva Václavíková, Jiří Zounek

e-Pedagogium 2002, 2(88):13-19

Hodnocení ve výuce aktivní konstrukcí poznatků žáka

Jiří Škoda, Pavel Doulík

e-Pedagogium 2002, 2(88):20-25

V této studii je diskutován současný stav hodnocení ve výuce přírodovědných předmětů s bližším zaměřením na chemii na úrovní základní školy. Tradičně pojaté hodnocení již neodpovídá současným trendům, souvisejících s rozvojem aktivizačních metod výuky. V této studii jsme se zaměřili na aplikaci konstruktivistických přístupů do výuky chemie a na problematiku hodnocení s těmito přístupy souvisejícími. Součástí je i komparace hodnocení mezi tradičně pojatým vyučováním a vyučováním s využitím konstruktivistických přístupů.

Evaluace ve školském managementu

Pavel Doulík

e-Pedagogium 2002, 2(88):26-32

Tento příspěvek se zabývá vybranými aspekty hodnocení z pohledu školského manažera. Zmiňovány jsou ty okruhy, které významně souvisí s hodnocením lidských zdrojů, což je náplň každodenní činnosti manažera dobře fungující školy. A právě dobře zvládnuté hodnocení lidí, které je velmi citlivou záležitostí, je jednou ze základních vlastností manažera dnešní školy.

Tři přístupy a jeden společný bod

Ludvík Eger, Dana Egerová

e-Pedagogium 2002, 2(88):33-37

Zavádění systému řízení kvality v rámci autoevaluace školy je jistě velmi potřebné. Je možné použít různé přístupy a jejich kombinace. Praxe ukazuje, že bez kvalifikovaného managementu a motivovaných učitelů je nemožné systém zavést do praxe stejně jako potřebné inovace pedagogického procesu.Jedním z řešení může být analýza demotivátorů ve škole a jejich odstraňování managementem školy společně s dalšími členy školy.Je otázkou, zda na tento fakt dostatečně pamatoval tak důležitý dokument, jakým je Bílá kniha.

Evaluace studia a postoje studentů ke vzdělávání na ÚPPPV

Marta Faberová, Vladimír Václavík, Iva Bartošová

e-Pedagogium 2002, 2(88):38-44

Charakteristika výzkumu vyučovacího klimatu

Helena Grecmanová

e-Pedagogium 2002, 2(88):52-57

K evaluaci vzdělávacích programů pro školní metodiky prevence

Stanislava Reiterová, Josef Krátoška

e-Pedagogium 2002, 2(88):58-60

Autoři popisují své zkušenosti s evaluací vzdělávacího programu pro školní metodiky prevence. Program byl vypracován na základě požadavků MŠMT a ve spolupráci s Pedagogickými fakultami ČR Střediskem zdravého životního stylu při Katedře antropologie a zdravovědy Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Byl nazván Národní vzdělávací osnovy a sloužil jako program pro kurzy učitelů z praxe.

Chceme ji?
(Několik poznámek k evaluaci na Univerzitě Palackého v Olomouci, na Lékařské fakultě UP a na Ústavu cizích jazyků LF UP)

Pavel Kurfürst

e-Pedagogium 2002, 2(88):61-64

Hodnocení tělesné výchovy při přijímacím řízení
na PdF UP v Olomouci obor Učitelství 1. stupně škol

Ludmila Miklánková, Soňa Formánková

e-Pedagogium 2002, 2(88):65-69

Ekonomické důvody nutí vysoké školy zamýšlet se i nad zefektivněním forem přijímacích zkoušek. Přijímací řízení z tělesné výchovy pro obor Učitelství 1. stupně (praktická část) patřila původně mezi ekonomicky nejnáročnější. Proto v současné době dochází k úpravám v jejich pojetí. Přijímací zkoušky neobsahují praktickou část, ale zohledňují předchozí zkušenosti adepta oboru Učitelství 1. stupně v oblasti tělesné výchovy, a to včetně zkušeností s prací s dětmi.

Evaluace učební činnosti žáků 2. st. základní školy

Lenka Müllerová

e-Pedagogium 2002, 2(88):70-77

Článek obsahuje sdělení o šetření, které proběhlo na 2. st. ZŠ. Bylo pozorováno tzv. tradiční vyučování a tzv. konstruktivistické vyučování předmětů matematika a zeměpis. Analýza pozorování umožnila zjištění reakcí učitele, ukázala nutnost velmi citlivého přístupu učitele k evaluaci učební činnosti žáků. Neadekvátní reakce učitele (trest, napomenutí, sdělení správného výsledku) na chybování žáka může celý konstruktivistický přístup žáka k učení zrušit, žák má pak obavy z neúspěchu, raději svoje prekoncepty nevyjadřuje a od učitele očekává sdělení "pravdy".

Kvalita a zdokonalování školy - ano či ne?

Quality and School Improvement - yes or no?

Danuše Nezvalová

e-Pedagogium 2002, 2(88):78-88

V průběhu posledních čtyř desetiletí se v edukačně vyspělých zemích nejen teoreticky rozvíjely koncepty kvality vzdělávání, evaluace a autoevaluace, celkového řízení kvality a zdokonalování školy, ale byly současně akceptovány i školní praxí. V článku jsou objasněny tyto koncepty a naznačeny jejich souvislosti.

Evaluace v domácím vzdělávání

Lucie Novotná

e-Pedagogium 2002, 2(88):89-93

Některé zkušenosti z přípravy ředitelů škol na řízení kvality

Otto Obst

e-Pedagogium 2002, 2(88):94-96

V příspěvku je prezentováno několik zkušeností z přípravy ředitelů škol na řízení kvality ve škole. Za nejvýznamnější problémy implementace řízení kvality jsou považovány nedostatečné kompetence vedoucích pracovníků při formulování indikátorů kvality a jejich evaluaci. V závěru příspěvku jsou shrnuty některé kroky, které je potřebné udělat pro žádoucí změny.

K pojetí kvality ve školství a jejímu hodnocení

Karel Rýdl

e-Pedagogium 2002, 2(88):104-123

Evropské jazykové portfolio v kontextu podpory rozvoje sebehodnocení žáků

Jitka Sejvalová

e-Pedagogium 2002, 2(88):124-129

Poznámky k řízení výchovných ústavů

Julius Sekera

e-Pedagogium 2002, 2(88):129-134

Článek informuje o výzkumu dvou rovin vztahů ve výchovných ústavech:stylů řízení vedoucích pracovníků výchovných ústavů a klimatu mezi personálem,stylů řízení skupinových vychovatelů a klimatu ve výchovných skupinách svěřenců. Výzkum je doplněn zkoumáním interpersonálního chování pedagogických pracovníků výchovných ústavů.

Hodnocení vysokoškolské výuky studenty

Eva Šmelová

e-Pedagogium 2002, 2(88):135-139

Ve svém příspěvku se zabývám posuzováním vysokoškolské výuky studenty, využíváním získaných výsledků jako dílčího aspektu v rámci evaluace školy.

Evaluace na vysoké škole

Jan Šťáva

e-Pedagogium 2002, 2(88):140-147

Příspěvek pojednává o jedné z možností evaluace pedagogické činnosti vysoké školy pomocí hodnocení studentů vysokoškolské výuky a autoevaluací učitelů. Poukazuje na možné formy studentského hodnocení vysokoškolské výuky a na klady a zápory tohoto hodnocení.

Hospitace v podmínkách mateřské školy

Dana Tomanová

e-Pedagogium 2002, 2(88):148-152

Hospitace jako prostředek řízení změny kvality vzdělávání. Reflexe učitelky a ředitelky v podmínkách mateřské školy. Slovník použitý pro charakteristiku hospitace.