e-Pedagogium 2002, 2(88):70-77

Evaluace učební činnosti žáků 2. st. základní školy

Lenka Müllerová
Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty UJEP

Článek obsahuje sdělení o šetření, které proběhlo na 2. st. ZŠ. Bylo pozorováno tzv. tradiční vyučování a tzv. konstruktivistické vyučování předmětů matematika a zeměpis. Analýza pozorování umožnila zjištění reakcí učitele, ukázala nutnost velmi citlivého přístupu učitele k evaluaci učební činnosti žáků. Neadekvátní reakce učitele (trest, napomenutí, sdělení správného výsledku) na chybování žáka může celý konstruktivistický přístup žáka k učení zrušit, žák má pak obavy z neúspěchu, raději svoje prekoncepty nevyjadřuje a od učitele očekává sdělení "pravdy".

Klíčová slova: konstruktivistické pojetí vyučování, učební činnost žáka, prekoncept, reakce učitele na chybu.

Zveřejněno: 1. prosinec 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Müllerová, L. (2002). Evaluace učební činnosti žáků 2. st. základní školy. e-Pedagogium2(Suppl. 1), 70-77
Stáhnout citaci

Reference

  1. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
  2. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Metoda učení jako aktivní konstrukce poznatků žáka aplikovaná ve výuce chemie. Biologie, chemie, zeměpis, 3, (2001) 125-130. ISSN 1210-3349
  3. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Otázky diagnostiky při výuce chemie metodou aktivní konstrukce poznatků žáka. Moderní vyučování. 6, (2001), 8-9. ISSN 1211-6858
  4. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  5. GFEN. Všichni na jedničku. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-456-8.
  6. GOODING, S. LEMON 5. Brno: IDV PZ, 1997.
  7. Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
  8. HELD, L., PUPALA, B. Psychogenéza žiakovho poznania vo vyučovaní. Bratislava: Pedagogická fakulta UK, 1995. ISBN 80-967362-7-2.
  9. HELUS, Z. Pedagogicko - psychologické zdroje účinného vyučování. Praha: ÚÚVPP, 1990.
  10. KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0447-5.
  11. MAREŠ, J. Možnosti učitele reagovat na individuální styly učení u žáků. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 368 - 376. ISSN 3330-3815.
  12. ŠKODA, J., PEČIVOVÁ, M., DOULÍK, P., MŰLLEROVÁ, L. Role učitele v procesu výuky chemie metodou aktivní konstrukce poznatků žáka.In.: Sborník z 10. ročníku teoreticko - metodické konference s medzinárodnou účasťou "Quo vadis výchova" - Roly edukátora v meniacej sa spoločnosti. Bratislava: Iuventa, 2001 (v tisku).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.