e-Pedagogium 2002, 2(88):140-147

Evaluace na vysoké škole

Jan Šťáva
Katedra pedagogiky PdF MU v Brně

Příspěvek pojednává o jedné z možností evaluace pedagogické činnosti vysoké školy pomocí hodnocení studentů vysokoškolské výuky a autoevaluací učitelů.

Poukazuje na možné formy studentského hodnocení vysokoškolské výuky a na klady a zápory tohoto hodnocení.

Klíčová slova: evaluace vysoké školy, studentské hodnocení vysokoškolské výuky, posuzovací škály, validita posuzovacích škál, výhody a nevýhody studentského posuzování vysokoškolské výuky, autodiagnostika učitele.

Zveřejněno: 1. prosinec 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šťáva, J. (2002). Evaluace na vysoké škole. e-Pedagogium2(Suppl. 1), 140-147
Stáhnout citaci

Reference

  1. BERENDT, B. Staff (Faculty) Programmes in Higher Education for Improving Teaching and Learning. ENSDHE NEWSLETTER, 1991, č. 1, s. 1-4.
  2. BROOKFIELD, S. D. Becoming a Critically Reflective Teacher. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1995.
  3. CARROLL, J. A. - POTTHOFF, D. - HUBER, T. Learning From Three Years of Portfolio Use in Teacher Education. Journal of Teacher Education, 47, 1996, č. 4, s. 253-262. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Hodnocení vysokoškolské výuky studenty.Sborník referátů celostátní konference pedagogů a studentů VŠ.Brno, MU 1999.
  5. HRABAL, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988.
  6. KON, I. S. Hledání vlastního Já. Praha: Svoboda, 1988.
  7. KRAUSE, S. Portfolio in Teacher Education: Effects of Instruction on Preservice Teachers´ Early Comprehension of the Portfolio Process. Journal of Teacher Education, 47, 1996, č. 2, s. 130-138. Přejít k původnímu zdroji...
  8. LEWINSON-ROSE, J. - MENGES, R. Improving College Teaching: A Critical Review of Research. Review of Educational Research, 51, 1981, č. 3, s. 403-434. Přejít k původnímu zdroji...
  9. LOUGHRAN, J. - CORRIGAN, D. Teaching Portfolios: A Strategy for Developing Learning and teaching in Preservice Education. Teaching and Teacher Education, 11, 1995, č. 6, s. 565-577. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Mareš, J.:Hodnocení kvality vysokoškolské výuky pomocí posuzovacích škál. Studijní texty sv. 27 Praha, ÚRVŠ ČSR 1985.
  11. Mareš, J.: Studentské hodnocení vysokoškolské výuky. Supplementum Sborníku vědeckých prací LF UK Hradec Králové, 31, 1988, č.4, s. 553-564.
  12. MAREŠ, J. Studentské posuzování jako jedna z metod hodnocení vysokoškolské výuky. Praha: SPN, 1991.
  13. MAREŠ, J. Tvorba posuzovací škály pro studentské hodnocení výuky. Alma mater, 4, 1994, č. 4, s. 3-16.
  14. MAREŠ, J. Nové trendy ve studentském posuzování vysokoškolské výuky. In: CHRÁSKA, M. - KALHOUS, Z. (Red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Olomouc: Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996, s. 84-89.
  15. MEDLEY, D. M. - SHANNON, D. M. Teacher Evaluation. In: ANDERSON, L. W. (Ed.). International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. 2. vyd. Oxford: Pergamon, 1995, s. 488-493.
  16. SILCOCK, P. Can We Teach Effective Teaching? Educational Review, 45, 1993, č. 1, s. 13-19. Přejít k původnímu zdroji...
  17. SIMONS, P. R-J. Metacognitive Strategies: Teaching and Assessing. In: CORTE, E. - WEINERT, F. (Eds.): International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford: Pergamon, 1996b, s. 441-444.
  18. ŠVEC, V. K novému pojetí pedagogického vzdělávání učitelů vysokých škol. Alma mater, 4, 1994a, č. 1, s. 9-14.
  19. ŠVEC, V. Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele - módnost, nebo potřeba? Pedagogika, 44, 1994b, č. 2, s. 105-112.
  20. ŠVEC, V. Studentské hodnocení výuky jako metoda autodiagnostiky učitele. Alma mater, 4, 1994c, č. 4, s. 17-23.
  21. CHRÁSKA, M. - KALHOUS, Z. (Red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Olomouc: Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996, s. 96-99.
  22. ŠVEC, V. Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace, 1997, č. 3, s. 2-13.
  23. ŠVEC, V. - STRÁNSKÝ, Z. Náměty k autodiagnostice a sebezdokonalování pedagogické činnosti vysokoškolského učitele. Brno: Vojenská akademie, 1994.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.