e-Pedagogium, 2012 (roč. 12), číslo 3
Úvod
Editorial
Pavel Neumeister
e-Pedagogium 2012, 12(3):5
Články
Uměleckovýchovné hnutí v Rakousku a jeho mezinárodní platnost na příkladu života a díla Franze Čižeka
The Artistic-Educational Movement in Austria and Its International Applicability Exampled of the Life and Work of Franz Čižek
Gerald Grimm
e-Pedagogium 2012, 12(3):9-21 | DOI: 10.5507/epd.2012.032
Článek tematizuje význam Franze Čižeka v rámci umělecko-pedagogického hnutí v Rakousku a ve světovém kontextu v první polovině 20. století. Čižekovo dílo a pedagogické myšlenky jsou zasazeny do rámce reformně pedagogické diskuse. V popředí stojí otázky volné kresby a jejího praktikování na Čižekově škole.
České učitelstvo na cestě k reformě školy
Czech Teachers on Their Way to the School Reform
Tomáš Kasper, Dana Kasperová
e-Pedagogium 2012, 12(3):22-34 | DOI: 10.5507/epd.2012.033
Článek se zabývá otázkou prosazovaných konceptů reformy školy v poslední třetině 19. století v české pedagogické diskusi na základě analýzy významných pedagogických časopisů daného období. Analyzovány jsou vztahy reformy školy a reformy života či otázky zdravovědy. V neposlední řadě je poukázáno na to, že reforma školy byla centrálním tématem i před "počátkem" reformně pedagogické diskuse na přelomu 19. a 20. století a naopak můžeme shledávat, že k moderní pedagogické diskusi patří diskurs reformy školy imanentně.
Profesionalizace středoškolských profesorů - od skromných počátků k rozvinutým aktivitám
Professionalization of Secondary School Teachers - from Humble Beginnings to Developed Activity
Jaroslav Koťa
e-Pedagogium 2012, 12(3):35-49 | DOI: 10.5507/epd.2012.034
Článek tematizuje v historicko-sociologickém pohledu vybrané momenty v profesionalizaci středoškolských profesorů ve druhé polovině 19. století a v první polovině 20. století. Důraz je kladen na sebeuvědomovací procesy odehrávající se prostřednictvím formování učitelských organizací a vlastního tisku, v němž se vedle odborných záležitostí projednávala i řada otázek profesního růstu. Na formování učitelstva měly vliv i proměny školy a školské zákony. Autor poukazuje na reálné procesy postupného naplnění požadavků na utváření profesionality v moderní společnosti.
Reformné pedagogické hnutie ako špecifická paradigma v činnosti učiteľov na Slovensku v období 1. ČSR
Progressive Educational Movement as a Specific Paradigm in Teachers' Activities in Slovakia in the Period of the First Czechoslovak Republic
Eduard Lukáč
e-Pedagogium 2012, 12(3):50-63 | DOI: 10.5507/epd.2012.035
Reformné pedagogické hnutie tvorí nevyhnutnú súčasť pedagogického dedičstva z obdobie existencie ČSR. Vo svojej dobe prinieslo pre rozvoj teórie a najmä praxe mnoho podnetov, ktoré sú dodnes inšpiratívne. Príspevok analyzuje vybrané reformné aktivity učiteľov v jednotlivých regiónoch Slovenska, niektoré aktivity smerujúce k založeniu pokusných škôl a vyučovaniu na pokusných školách, resp. snahu o vytvorenie ucelenej reformnej koncepcie.
Otázka profesionalizace maďarských učitelů národních škol na příkladu Encyklopedie výuky na národní škole v letech 1913-1915
The Issue of Professionalization of Hungarian National School Teachers Exampled in the Encyclopedia of Teaching at National School in 1913-1915
András Németh
e-Pedagogium 2012, 12(3):64-75 | DOI: 10.5507/epd.2012.036
Článek se zabývá otázkou profese učitele, jejího utváření v kontextu konstrukce moderního vědního pedagogického kánonu v Maďarsku v meziválečném období. Pozornost se zaměřuje na hlavní proudy daného období, které sehrály relevantní roli při konstrukci profesní identity maďarského učitelstva.
Demokracie a všeobecné vzdělávání: Švýcarské školské reformy v 19. století
Democracy and General Education: Swiss Scholl Reforms in the 19th Century
Jürgen Oelkers
e-Pedagogium 2012, 12(3):76-88 | DOI: 10.5507/epd.2012.037
Článek analyzuje význam a podobu švýcarských školských reforem v 19. století. Na základě představení stavu školství ve švýcarských kantonech na konci 18. století je poukázáno na zásadní změny v rozvoji školství, vzdělávání učitelů a řízení školství v průběhu 19. století. Článek vyzdvihuje význam lidových škol jako základní instituce vzdělávající masy švýcarského obyvatelstva v 19. století a rekonstruuje jejich etablování jako moderní vzdělávací instituce.
Role učitelských svazů v realizaci vzdělávací politiky státu v období Druhé Polské republiky (1918-1939)
Role of Teachers' Associations in Realization of the State's Educational Policy in the Period of the Second Polish Republic (1918-1939)
Mirosław Piwowarczyk
e-Pedagogium 2012, 12(3):89-102 | DOI: 10.5507/epd.2012.038
Příspěvek tematizuje otázky školských reforem a vzdělávacích diskursů v Druhé Polské republice v letech 1918-1939. Studie analyzuje přijaté školské zákony měnící strukturu polského školství a zasazuje dané normy do širší pedagogické diskuse a do osvětové činnosti učitelstva v daném období.
Vzdělávání učitelů po první světové válce - vídeňský Pedagogický ústav a jeho ředitel Viktor Fadrus
Teacher Education After the World War I - the Institute of Education of the City Vienna and Its Director Viktor Fadrus
Renate Seebauer
e-Pedagogium 2012, 12(3):103-112 | DOI: 10.5507/epd.2012.039
Příspěvek sleduje otázku vzdělávání učitelů v Rakousku v meziválečném období. Pozornost je zejména věnována reformním snahám ve vzdělávání učitelů ve Vídni - významu vídeňského Pedagogického ústavu města Vídně. Analýza poukazuje na roli ředitele této instituce, Viktora Fadruse (1884-1968).
Výchova dítěte jako nástroj lidské evoluce - teoretické a praktické motivy v pedagogickém myšlení Ellen Key a Rudolfa Steinera
Education of Children as a Tool of Human Evolution - Theoretical and Practical Motives in Educational Philosophy of Ellen Key and Rudolph Steiner
Ehrenhard Skiera
e-Pedagogium 2012, 12(3):113-122 | DOI: 10.5507/epd.2012.040
Článek se zaobírá vybranými aspekty výchovného myšlení u Ellen Key a Rudolfa Steinera. Studie poukazuje na jistou uzavřenost pedagogického myšlení u těchto autorů a na aspekty totalitarismu, který je možno za jejich pedagogickými idejemi číst. Přestože jak Ellen Key, tak Rudolf Steiner hovoří o lásce k dítěti, jeho osbnosti apod, shledáváme za jejich myšlenkami obrat od hodnot osvícenství a příklon k autoritativním modelům pojetí reality a člověka.
K problematice antinomičnosti pedagogických diskursů
On the Issue of the Antinomic Character of Pedagogical Discourses
Martin Strouhal
e-Pedagogium 2012, 12(3):123-133 | DOI: 10.5507/epd.2012.041
Text se zabývá problematikou pedagogických diskursů, konstatuje jejich mnohost a antinomickou povahu. Snaží se ukázat, že ačkoli je v evropské tradici antinomie známkou nevědeckosti a její přítomnost v myšlení znemožňuje jakýkoli přijatelný závěr, v pedagogické teorii je antinomičnost nezbytnou podmínkou komplexního chápání člověka a všech aspektů jeho výchovy, podmínkou toho, abychom neupadli do umrtvující myšlenkové strnulosti. V závěru si text klade otázku, do jaké míry je nutné chápat naši postmoderní současnost skrze obecně sdílený akcent na její relativizační tendence a do jaké míry se v ní skrývá možnost dosažení komplexnějšího chápání pedagogických...
Recenze
Culturally Responsive Pedagogy: Theory, Research, and Practice
Michaela Jurtíková
e-Pedagogium 2012, 12(3):137-140
Komunikační dovednosti: Otázky a odpovědi
Jitka Masopustová
e-Pedagogium 2012, 12(3):141-143
Psychologie morálky a výchova charakteru žáků
Kamila Šťastná
e-Pedagogium 2012, 12(3):144-148