e-Pedagogium 2012, 12(3):103-112 | DOI: 10.5507/epd.2012.039

Vzdělávání učitelů po první světové válce - vídeňský Pedagogický ústav a jeho ředitel Viktor Fadrus

Renate Seebauer
Prof. Dr. Renate Seebauer, Pädagogische Hochschule Wien, e-mail: Renate.Seebauer@phwien.ac.at

Příspěvek sleduje otázku vzdělávání učitelů v Rakousku v meziválečném období. Pozornost je zejména věnována reformním snahám ve vzdělávání učitelů ve Vídni - významu vídeňského Pedagogického ústavu města Vídně. Analýza poukazuje na roli ředitele této instituce, Viktora Fadruse (1884-1968).

Klíčová slova: Vzdělávání učitelů, reforma učitelského vzdělávání, Viktor Fadrus (1884-1968)

Teacher Education After the World War I - the Institute of Education of the City Vienna and Its Director Viktor Fadrus

The article presents the question of teacher education in Austria in the interwar period. Attention is paid in particular to reform efforts in teachers' education in Vienna - the importance of the Institute of Education of the City of Vienna. The analysis points to the role of the director of this institution - Viktor Fadrus (1884-1968).

Keywords: Teacher education, reform of teacher education, Viktor Fadrus (1884-1968)

Zveřejněno: 1. červen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Seebauer, R. (2012). Vzdělávání učitelů po první světové válce - vídeňský Pedagogický ústav a jeho ředitel Viktor Fadrus. e-Pedagogium12(3), 103-112. doi: 10.5507/epd.2012.039
Stáhnout citaci

Reference

  1. ACHS, O. Das internationale Interesse an der Schulreform unter Otto Glöckel. In ADAM, E. (ed.) Die österreichische Reformpädagogik 1918-1938. Wien: Böhlau, 1981, s. 271-285.
  2. FADRUS, V. Die Neugestaltung der Lehrerbildung in Deutschland und Österreich. Schulreform, 1926, roč. 5. Zvláštní vydání.
  3. FADRUS, V. Zur Neugestaltung der Lehrerbildung in der Zweiten Republik Österreich. Beiträge zur Neugestaltung des Bildungswesens. Wien: JV, 1956.
  4. FADRUS, V. jun./MARTISCHNIG, M. (ed.) Viktor Fadrus - Vater und Sohn - im Dienste der österreichischen Reformpädagogik. Beiträge zur österreichischen Schulgeschichte mit Berücksichtigung des kunstpädagogischen Aspekts. Graz: Leykam, 2003.
  5. FISCHL, H. Sieben Jahre Schulreform im Österreich. Wien: JV, 1926.
  6. LEDWINKA, W. Die Wiener Schulreform. In Lalics, P., März, A., Spreitzer, H. Schulwirklichkeit und Schulerneuerung in Österreich. Wien: ÖBV, 1977, s. 104-116.
  7. SCHENK-DANZINGER, L. Erinnerungen an Karl und Charlotte Bühler - Die Bedeutung der Wiener Schule der Psychologie für die Pädagogik. In Adam, E. (ed.) Die österreichische Reformpädagogik 1918-1938. Wien: Böhlau, 1981, s. 225-235.
  8. SCHNELL, H. 100 Jahre Pädagogisches Institut der Stadt Wien. Festschrift. Wien/München: JV, 1968.
  9. SEEBAUER, R. Fadrus (Stichwort). In Czeike, F. (ed.) Lexikon der Stadt Wien, Bd. 2. Wien: Kremayr & Scheriau, 1993, s. 245
  10. SEEBAUER, R. Zwischen Reformbestrebungen und Konservativismus. Zur Geschichte der Lehrerbildung in Wien. Veröffentlichungen des Wiener Stadt- und Landesarchivs. Reihe B: Ausstellungskataloge, 1993.
  11. SEEBAUER, R. Lehrerbildung in Porträts. Von der Normalschule bis zur Gegenwart. Wien: LIT, 2011.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.