e-Pedagogium 2012, 12(3):35-49 | DOI: 10.5507/epd.2012.034

Profesionalizace středoškolských profesorů - od skromných počátků k rozvinutým aktivitám

Jaroslav Koťa
Doc. PhDr. Jaroslav Koťa, FF UK, katedra pedagogiky, e-mail: jaroslav.kota@ff.cuni.cz

Článek tematizuje v historicko-sociologickém pohledu vybrané momenty v profesionalizaci středoškolských profesorů ve druhé polovině 19. století a v první polovině 20. století. Důraz je kladen na sebeuvědomovací procesy odehrávající se prostřednictvím formování učitelských organizací a vlastního tisku, v němž se vedle odborných záležitostí projednávala i řada otázek profesního růstu. Na formování učitelstva měly vliv i proměny školy a školské zákony. Autor poukazuje na reálné procesy postupného naplnění požadavků na utváření profesionality v moderní společnosti.

Klíčová slova: Profesionalizace učitelstva, středoškolský učitel, školské zákony, spolková činnost učitelstva

Professionalization of Secondary School Teachers - from Humble Beginnings to Developed Activity

The article Professionalization of Secondary School Teachers - from Humble Beginnings to Developed Activity describes the situation of selected moments in the professionalization of high school teachers in the second half of the 19th century and the first half of the 20th century in the historical and sociological contexts. Emphasis is placed on self-awareness raising processes taking place through the formation of teachers' organizations and their own press, in which, in addition to technical aspects, a number of issues related to professional growth were discussed. The formation of teacher policies should influence changes in schools and school laws. The author points to the real process of gradual fulfillment of the requirements for the formation of professionalism in modern society.

Keywords: Professionalisation of the teacher, secondary school teacher, school laws, teachers association

Zveřejněno: 1. červen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Koťa, J. (2012). Profesionalizace středoškolských profesorů - od skromných počátků k rozvinutým aktivitám. e-Pedagogium12(3), 35-49. doi: 10.5507/epd.2012.034
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anketa ministerstva školství a národní osvěty o školské reformě, konaná ve dnech 8. až 12. dubna 1929. Praha: Ministerstvo školství a národní osvěty, 1929.
  2. BENEŠ, A. O reformě středních škol. Praha: Ústřední nakladatelství, knihkupectví a papírnictví učitelstva československého, 1908.
  3. BERINGER, A. Organisační politika. Věstník českých profesorů, 1919, r. XXVI, č. 1, s. 1-7.
  4. BONITZ, H. Verhältnis zwischen den Gymnasien und Realschulen nach dem preusischen und dem österreichisten Organisationsentwurfe. In Zeitschrift für die österreichische Gymnasien, 1850.
  5. BENEŠ, V. Škola a výchova v demokratickém státě. Praha: nakl. J. Rašín, 1921.
  6. BYDŽOVSKÝ, B. Naše středoškolská reforma. Praha: Profesorské nakladatelství a knihkupectví, 1937.
  7. Caveant cunsules. Věstník čs. Profesorů, 1926-1927, r. XXXIV, č. 9, s. 129-136.
  8. COCKS, G.; JARAUSCH, K. H. (ed.). German Professions 1800-1950. Oxford: Univ.Press 1990. Přejít k původnímu zdroji...
  9. ČÁLEK, F.; KADNER, B. (ed.). První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti pod protektorátem prezidenta československé republiky T. G. Masaryka v hlavním městě Praze od 1. do 36. července 1920. Praha: sjezdový výbor Československé obce učitelské, 1921.
  10. ČAPEK, E. Stav školství a reforma. Praha: Orbis, 1947.
  11. ČERNÝ, J. (Edit.) Průvodce organisovaného učitele. Praha: vydal Ústřední spolek jednot učitelských v království českém, 1906.
  12. ELLIOT, P. The Sociology of the Professions. London: The MacMillan Press, 1972.
  13. HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
  14. INGRIŠ, V. Důsledky platového zákona pro profesory. Věstník čs. profesorů. 1928-1929, r. XXXVI, č. 13, s. 189-195.
  15. KOŤA, J. Učitel a jeho profese. In Kasíková, H.; Vališová, A. a kol. Pedagogické otázky současnosti. Praha: ISV, 1994.
  16. KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika, 1994, r. XLIV, č. 4, s. 307-309.
  17. KOŤA, J.; VÁŇOVÁ, R. Nástin profesionalizace učitelů v českých zemích (od tereziánských reforem do r. 1939). Pedagogika, 1994, r. XLIV, č. 4., s. 321-332.
  18. KOŤA, J. Professionalization of Teachers in the Czech Lands. In McClelland, Ch.; Mert, S.; Siegrist, H. (ed.). Professionen im modernen Osteuropa (Professions in Modern Eastern Europe). Berlin: Duncker a Humblot, 1995, s. 262-279.
  19. KOŤA, J. Učitelé v českých zemích na cestě k profesionalizaci. In Svobodný, P.; Havránek, J. (ed.). Profesionalizace akademických povolání v českých zemích v 19. a v první polovině 20. století. Praha: Karolinum, 1996, s. 82-112.
  20. KOŤA, J. Jsou učitelé na cestě k profesionalizaci? Česká škola I, 1995, č. 8.
  21. KOŤA, J. Profesionalizace učitelů. Učitelské noviny, 1995, č. 44.
  22. JUDA, K. Žena profesor. Věstník čs. profesorů 1923-1924, r. XXXI, s. 119-122.
  23. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti - Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008.
  24. MC CLELLAND, CH.; MERL, S.; SIEGRIST, H. (ed.). Professionen im modernen Osteuropa : Profession in Modern Eastern Europe. Berlin: Duncker & Humblot, 1995.
  25. Memorandum Ústředního spolku československých profesorů k vládnímu nařízení ze 17, července 1928, č. 131 a 132 sb. z. a n. o nejvyšší míře učební povinnosti státních ředitelů a profesorů na středních školách, na ústavech učitelských, na školách průmyslových a obchodních, jakož i o výši odměny za hodiny ji převyšující. Věstník čs. profesorů. XXXVI., 1928-1929, č. 1. s. 1-4.
  26. MÜLLER, V. K otázce právní ochrany profesorstva. Věstník českých profesorů, 1907, r. XIV, s. 241.
  27. NEUHÖFER, R. Střední školství v prvních deseti letech Československé republiky po stránce organisační. Praha: Státní nakladatelství, 1928.
  28. PARSONS, T. The Professions and the Social Structure. Social Forces, 1939, r. 17, s. 457-467. Přejít k původnímu zdroji...
  29. ROCHEX, J. Y. Institucionální změna a logika profesionalizace učitelů - Francouzský příklad. Pedagogika, 1994, r. XLIV, č. 4, s. 333-341.
  30. RÓN, K. Profesor a jeho povolání. Věstník čs. profesorů 1923-1924, r. XXXI, s. 294-298.
  31. RÓN, K. Profesor a jeho zaměstnání. Věstník čs. profesorů 1923-1924, r. XXXI, s. 307-310.
  32. Sborník materiálů Sjezdu českého profesorstva v Brně ve dnech 12.-15. května 1884. In Věstník Ústředního spolku českých profesorů v Praze, 1894, I, č. 6, s. 105-108.
  33. SHEDD, J. B. - BACHARACH, S. B. Tangled hierarchies. Teachers as Professionals and the Management of Schools. San Francisco: Oxford Jossey-Bass Publ, 1991.
  34. ŠAFRÁNEK, J. Za českou osvětu. Obrázky z dějin českého školství středního v zemích koruny svato-václavské. Praha: J. Otto, nedatováno.
  35. ŠÍMA, J. Sociologie výchovy. Praha: Česká grafická unie, 1938, s. 172.
  36. ŠMOK, M. Reforma a učitel. Věstník čs. Profesorů, 1924-1925, r. XXXII, č. 13., 189-192.
  37. TORSTENDAHL, R.; BURRAGE, M. (ed.). The Formation of Professions. London 1990.
  38. Učitelé v práci a v boji. Sborník vzpomínek a studií. Praha: Práce, 1968.
  39. VOCILKA, J. K nové výměře učebních povinností. Věstník čs. profesorů, 1928-1929, r. XXXVI, č. 1. s. 4-7.
  40. VOCILKA, J. Po anketě o reformě školství. Věstník čs. profesorů, 1928-1929, r. XXXVI s. 227-232, pokračování na s. 263-267, 301-305.
  41. VOCILKA, J. Žádáme spravedlnost. Věstník čs. profesorů, 1924-1925, r. XXXII, č. 15-16, s. 225-226.
  42. VOCILKA, J. O náležitostech dekretu o platovém postupu. Věstník čs. profesorů, 1924-1925, r. XXXII, č. 18, s. 273-277.
  43. VOCILKA, J. O nový platový systém. Věstník čs. profesorů, 1924-1925, r. XXXII, č. 19-20, s. 289-293.
  44. Věstník čs. profesorů - ročníky 1884-1885 až 1942-1943 včetně přílohy Střední škola.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.