e-Pedagogium 2012, 12(3):123-133 | DOI: 10.5507/epd.2012.041
K problematice antinomičnosti pedagogických diskursů
- PhDr. Martin Strouhal, Ph.D., katedra pedagogiky FF UK, Celetná 20, Praha 1, e-mail: martin.strouhal@ff.cuni.cz
Text se zabývá problematikou pedagogických diskursů, konstatuje jejich mnohost a antinomickou povahu. Snaží se ukázat, že ačkoli je v evropské tradici antinomie známkou nevědeckosti a její přítomnost v myšlení znemožňuje jakýkoli přijatelný závěr, v pedagogické teorii je antinomičnost nezbytnou podmínkou komplexního chápání člověka a všech aspektů jeho výchovy, podmínkou toho, abychom neupadli do umrtvující myšlenkové strnulosti. V závěru si text klade otázku, do jaké míry je nutné chápat naši postmoderní současnost skrze obecně sdílený akcent na její relativizační tendence a do jaké míry se v ní skrývá možnost dosažení komplexnějšího chápání pedagogických problémů. V textu je rovněž zdůrazněna rétorická podstata pedagogických diskursů, jež často vede k náhradě myšlení a argumentace pouhými slogany.
Klíčová slova: Pedagogické diskursy, pedagogické antinomie, pedagogické slogany
On the Issue of the Antinomic Character of Pedagogical Discourses
The text is concerned with the problem of pedagogical discourses, it states their variety and antinomical character. The author tries to show that despite the fact that antimony in the European tradition is a sign of lack of scientism and that its presence in thought precludes coming to any acceptable conclusion, antinomy in pedagogical theory is an essential prerequisite of a complex understanding of man and all the aspects of his education. Antinomy also keeps one from sliding into rigid thinking. To what extent it is necessary to view our postmodern present through the generally accepted emphasis on its relativizing tendencies, and to what extent postmodernism contains the possibility of a more complex understanding of pedagogical problems is a question posed in the conclusion of the text. Another point accentuated in the text is the rhetorical essence of pedagogical discourses which often leads to substitution of mere slogans for thinking and reasoning.
Keywords: Pedagogical discourses, pedagogical antinomies, pedagogical slogans
Zveřejněno: 1. červen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ARISTOTELÉS. Metafyzika. Praha: Rezek, 2008.
- FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002.
- MEIRIEU, Ph. La pédagogie entre le dire et le faire. Paris: ESF éditeur, 1996.
- MORIN, E. Věda a svědomí. Brno: Atlantis, 1995.
- POURTOIS, J.-P., DESMET, H. L'éducation postmoderne. Paris: PUF, 2009.
Přejít k původnímu zdroji...
- REBOUL, O. Le langage de l'éducation. Paris: PUF, 1984.
- REBOUL, O. La philosophie de l'éducation. Paris: PUF, 1997.
- VERGNIOUX, A. Théories pédagogiques. Recherches épistémologiques. Paris: Vrin, 2009.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.