e-Pedagogium 2012, 12(3):22-34 | DOI: 10.5507/epd.2012.033

České učitelstvo na cestě k reformě školy

Tomáš Kasper, Dana Kasperová
Doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., PhDr. Dana Kasperová, Ph.D., Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní pedagogická, Katedra pedagogiky a psychologie, e-mail: tomas.kasper@tul.cz, e-mail: dana.kasperova@tul.cz

Článek se zabývá otázkou prosazovaných konceptů reformy školy v poslední třetině 19. století v české pedagogické diskusi na základě analýzy významných pedagogických časopisů daného období. Analyzovány jsou vztahy reformy školy a reformy života či otázky zdravovědy. V neposlední řadě je poukázáno na to, že reforma školy byla centrálním tématem i před "počátkem" reformně pedagogické diskuse na přelomu 19. a 20. století a naopak můžeme shledávat, že k moderní pedagogické diskusi patří diskurs reformy školy imanentně.

Klíčová slova: Reforma školy, pedagogické časopisy, učitelské sjezdy, reforma života, reforma školy a zdravověda

Czech Teachers on Their Way to the School Reform

The article deals with the question of the proposed and implemented concepts of reform school in the last third of the 19th century in the Czech educational discussion on the basis of an analysis of significant educational journals of the period. The relations between school reforms, life reforms and health science are analyzed. Finally, it is pointed out that school reform was a central theme before the "beginning" of the reform pedagogical discussions at the end of the 19th century, and vice versa we can find that modern pedagogical discussion includes school reform discourse.

Keywords: School reform, pedagogical journals, teachers' congresses, life reform, school reform and health science

Zveřejněno: 1. červen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kasper, T., & Kasperová, D. (2012). České učitelstvo na cestě k reformě školy. e-Pedagogium12(3), 22-34. doi: 10.5507/epd.2012.033
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMERLING, K. S. Vzájemnost žádoucí mezi učiteli, rodiči a lékaři. Beseda učitelská, 1872, roč. 4, č. 39, s. 457-460.
  2. Co nazveme pokrokem ve vychování národním. Beseda učitelská, 1871, roč. 3, č. 28, s. 325-328.
  3. ČERNÝ, K. Studie o zdraví a nemoci dorůstajícího pokolení. Beseda učitelská, 1883, roč. 15, č. 15 s. 207-209.
  4. Čím hřešíme. Beseda učitelská, 1873, r. 5, č. 31, s. 357-360.
  5. DRAHOŇOVSKÝ, J. Nepřetěžujme mládež již v útlém věku! Beseda učitelská, 1883, roč. 15, č. 20 s. 278-279.
  6. Důležitost zahrady při školách vůbec. Beseda učitelská, 1881, roč. 13, č. 23, s. 232-233.
  7. Jak se může mládež vychovávati k samostatnosti. Beseda učitelská, 1871, roč. 3, č. 42, s. 497-500.
  8. Jeho Excellencí panu ministrovi vyučování! Posel z Budče, 1871, roč. 2., č. 9, s. 69-70.
  9. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. III. díl, 1. Část. Praha: Dědictví Komenského, 1912.
  10. KOBLÍŽEK, K. O názorném - vychování. Komenský, 1874, roč. 2, č. 10, s. 145-148.
  11. KODYM, F. V. Tělocvik, jeho vznik a vývoj. Beseda učitelská, 1883, roč. 15, č. 10 s. 135-137.
  12. KUSÝ, E. O vychovávání s hlediště životoskumného a zdravotního. Komenský, 1876, roč. 3, č. 39, s. 193-196.
  13. Myšlenky o zdravotnictví v oboru školském. Beseda učitelská, 1874, roč. 6, č. 37, s. 433-435.
  14. Naše mládež záhy stárne. Beseda učitelská, 1876, roč. 8, č. 14 s. 161-164.
  15. Některé myšlenky o samočinnosti žákův. Beseda učitelská, 1881, roč. 13, č. 3, s. 25-27.
  16. O pěstování vzájemnosti mezi školou a domem otcovským. Beseda učitelská, 1881, roč. 13, č. 23, s. 313-315.
  17. O praktičnosti u vyučování. Beseda učitelská, 1882, roč. 14, č. 50, s. 682-684.
  18. O působení učitele v příčině zdravotnictví ve škole i mimo školu. Beseda učitelská, 1877, roč. 9, č. 47, s. 597-599.
  19. OELKERS, J. Reformpädagogik: eine kritische Dogmengeschichte. Weinheim: Juventa Verlag, 1989.
  20. Pečujme o zdravý vzduch ve škole. Beseda učitelská, 1874, roč. 6, č. 46, s. 545-546.
  21. PECH, O. Příruční slovník pedagogický. Praha: Československá grafická unie, 1937.
  22. Přetížení mládeže školní. In Posel z Budče, 1876, roč. 8, č. 11, s. 169-171.
  23. Reformy školy a výchovy. In PECH, O. Příruční slovník pedagogický. Praha: Československá grafická unie, 1937, s. 376
  24. Resoluce ku třetímu valnému sjezdu učitelstva českého a příznivců školství. Posel z Budče, 1880, r. 11, č. 32, s. 655-660.
  25. SIGMUND, K. O vycházkách s mládeží školní. Posel z Budče, 1877, roč. 8, č. 22 a č. 23, s. 347-349 a s. 363-365.
  26. SCHMITT, F. O metodách učebných. Komenský, 1880, roč. 7, č. 4, s. 51-54.
  27. SKIERA, E. Reformpädagogik in Geschichte und Gegenwart. München: Oldenbourgh Verlag, 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Slovo o koupání se mládeže pražské v řece. Beseda učitelská, 1879, roč. 11, č. 27, s. 318.
  29. Škola a život. Beseda učitelská, 1882, roč. 14, č. 5, s. 57-60.
  30. Třetí sjezd učitelstva českoslovanského. Posel z Budče, 1880, r. 11, č. 33, s. 673-675.
  31. Třetí sjezd učitelstva českoslovanského. Posel z Budče, 1880, r. 11, č. 35, s. 723-731.
  32. TYKAL, M. Zásady methodické. Komenský 1878, roč. 6, č. 34 a 35, s. 521-526.
  33. Úloha zdravotnictví v oboru školství. Beseda učitelská, 1872, roč. 4, č. 48, s. 565-567.
  34. ÚLEHLA, J. Jak by lid náš vzděláván býti měl. Komenský, 1873, roč. 1, č. 22, s. 352-353.
  35. VÍTEK, J. Jak prospěšno jest zakládati školní zahrady. In Komenský, 1877, roč. 4, č. 44, s. 689-690.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.